Nekromanti Slavar

Jaggernaut

Hero
I vilka länder tilllåts slavar och i vilka länder tillåts inte slavar. I Västerländerna speciellt Mûhad är slavar visst en stor handelsvara m.m men hur är det med deras ärkefiende i öst (Jargien) tillåter dem slavar?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nu skriver jag från minnet, så folk är fullt välkomna att komma in och rätta mig på felaktiga uppgifter.

Consaber tillåter trälar, men det är inte på modet så användandet håller på fasas bort.
Alarinn har troligtvis förbjudit slavar men jag har ingen uppgift på det.
Thalamur tillåter troligtvis slavar men jag har ingen uppgift på det.
Cirefaliska samväldet har något som dom kallar för 'gästarbetare', men jag är osäker på om dom har slavar.
Asharien har förbjudit slavar sedan länge.
I Soldarn så är det tillåtet med trälar.
Jag tror att Jargien har avskaffat slaveriet, men jag kan inte svära på det.
Mûhad har troligtvis den mest blomstrande slavmarknaden bland de mänskliga kulturerna.
Momolan har säkert slavar, fast inte i samma utsträckning som Mûhad.
Alver har inte slavar, och dvärgar ska inte ha kvar några alvslavar, men man vet ju aldrig :gremwink:
Tiraker har en blomstrande slavhandel.

/Naug

Tillägg:
Jag hittade den här gamla tråden om slavar, där Arandon utifrån ett citat från gamla Mundanaboken sluter sig till att Jargierna avskaffar slaveriet.

Phelan

Hero
Re: Cirefalierna

Hos cirefalierna är slavar officiellt förbjudna, men det förekommer undantag i avskymda delar av deras besittningar. Gissa om man har slavar på sina kolonier i Stora arkipelagen...

Mvh / Phelan

Fahnen

Swordsman
I soldarn är trälar bortskaffat, istället har de gjort massa lagar till adelns fördel... som jag tror går ut på att bönderna måste jobba gratis för sin herre.

Cirefaliska gästarbetare är inte slavar, de får betalt. Hela Gordion(?) är fullt med gästarbetare.

Midar skyller alla ev fel/stavfel på att midar just vaknat.

dream

Hero
gästarbetare och slavar

Hos mindre nogräknade Cirefaliska herrar förekommer säkert en form av slaveri även hos gästarbetarna. Man kan t.ex. tänka sig att arbetarna får lön, men att den enda affären som finns ägs av deras arbetsgivare, och han har skyhöga priser, varför alla arbetare tvingas skuldsätta sig för att ha råd att skaffa mat, varför de tvingas jobba av skulder istället för att tjäna pengar. Se svenska brukspatroner för inspiration!

En intressant fråga är dock vem är gästarbetare? Asharier kanske? Bristen på mat i landet får kanske folk att dra till Caseiron för att skaffa anställning? Asharierna är dessutom inte så bundna till sin jord som t.ex. Soldier eller Sabrier. Fredlösa och brottslingar är andra kandidater, dessa ser gästarbetandet som en väg att fly... Men vem mer?

Schyte

Veteran
Överallt.(i hemlighet) Även i vårat svergie.
Prostituerade sexslavar. Fy fan

Schyte - På besøk i Norge
Alle taler Norsk.
Komandon om du inte har ett svenskt tangentbord:
¨+a=ä ¨+o=ö!

Mr Brunch

Veteran
Jargien har slavar, man kan kommaur det genom att överleva 4 år som gladiator.
Cirfaliernas strängare straff kan kallas att man blir slav (20 års straffarbete i Gordrion, utan betalt eller rättigheter).
Angående Alver och dvärgar tror jag dom kör efter samma princip, att dom använder krigsfångar som slavar men dom förmodligen släpps efter krig. Fast där har vi den gamle goe kung Tzamakh och hans påstodda Henèa kärleksslavar :gremooo: Som jag ser det sysslar även pyar med slavhandel (beroende på vilket land iof.) och kanske Zolod.
Slavar kan faktiskt skapa ganska interisanta och anorlunda problem för en spelar grupp. I senaste kampanjen hittade våra spelare en ung och fruktansvärt vacker alvflicka till försäljning på en slavmarknad i Jargien. Dom köpte henne och en alv i gruppen försökte övertyga henne om att hon nu var fri medan en annan blev djupt förälskad i henne. och övriga gruppen blev mer eller mindre kära eller bara kåta. detta ledde till så mycket rollspelande att jag som SL inte hade nått egentligt behov av att kasta på dom något egentligt motstånd mer än den 16 åriga alvflickan.
Hur använder ni slavar om ens?