Nekromanti slavararbete, guld elle båda???

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
tja! va ska ja ha för "samla och bygga" metod i "kortspeler"? A.) slavar hämtar guld, som man sedan använder för att bygga grejer...
POSITIVT: det tar lång tid att samla pängar till "den feeetaste draken"
NEGATIVT: folk samlar bara pängar om dom vill ha den draken och gör inget på sina runder mer än det

2.) man kan ha (som nån sa här på forumet) att om man har 5 slavar så kan man bygga en byggnad med 2 "slavkrav"... så då måste man bygga varje runda...
POSITIVT: man bygger nästa runda
NEGATIVT: man kan lätt få dom gryyyma varelserna utan att spara... och när man har 20 slavar kan man bygga bara svinbra saker varje runda

och för d tredje. ) så kan man så kan man ha båda =).. .så när man har samlat ihop 10 000 till en drake så behöver man fortfarande 10 slavar att "bygga" den..
POSITIVT: man kan samla pängar och dessutom kan man inte bygga hur mkt som helst.
NEGATIVT: hmmm???

va tycker ni??
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fördelen med det andra sättet är att man då inte behöver ha en massa markörer fram och tillbaka. Det var hela poängen med Magic. Du kan "tappa" länderna för att få mana, men du kan inte spara mana från ett drag till nästa. På så vis kunde man hålla alla siffror i huvudet. Annars blir det som i Monopol när man måste ta och ge pengar till och från banken hela tiden. De kortsystem som har poäng man kan spara (Doomtrooper, exempelvis) är rätt trista och stela.

Vad är egentligen nackdelarna med system 2?

"man kan lätt få dom gryyyma varelserna utan att spara... och när man har 20 slavar kan man bygga bara svinbra saker varje runda"

Det finns en finurlig lösning på problem 2: Du skulle kunna låta det vara så att de stora varelserna och byggnaderna också hade en sorts Underhållskostnad. Typ:

Drake: Mobilisera: 8/ Underhåll: 2

Alltså; man behöver 8 slavar för att kunna arbeta ihop till en drake, och när man väl har fått ut en i spel så krävs det att två slavenheter varje runda arbetar med att hålla draken igång. (de slavarna matar draken, tränar den, ser till att den inte flyger iväg osv)

Så fort man har 8 slavar kan man alltså spela ut drakkortet, men i nästa runda har man således bara 6 slavar till sitt förfogande. 2 måste ju underhålla draken.

Det är ett ganska fiffigt system.

/Rizz
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
n Re: slavararbete, guld elle båda???

men har får man slavar då? man skulle ju köpa dom =) hmm.. klurigt =)... nämen jag har bestämt mig för att ha slavkort (ca 10 st) och ifall man ska betala undeerhåll så försvinner dom ju lätt =(... är inte tredje bättre då?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: n Re: slavararbete, guld elle båda???

"nämen jag har bestämt mig för att ha slavkort (ca 10 st) och ifall man ska betala undeerhåll så försvinner dom ju lätt =(... är inte tredje bättre då?"

Då måste du både ha slavkort och guldmarkörer, varpå det genast blir segt.

Jag skulle inte kalla det kortspel då, utan gör det som ett brädspel istället.

Brädspel kan vara taktiska och lite långsamma, man kan ha markörer och en massa olika sorters variablar fram och tillbaka, det fungerar väldigt bra.

Kortspel måste vara snabba.

Använd gärna slav- och guldmarkörer, men gör då ett brädspel och inte ett kortspel.

/Rising
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"men har får man slavar då?"

Några förslag:

Krigsbyte? Varje gång du besegrar en fiende så får du fiendens Underhåll antal slavar. Piskar du ihjäl fiendens drake som har kostnad 8/2 så får du två slavar (och fienden har två slavar färre).

Inblandade i högen? Varje runda drar du ett antal kort ur din draghög. Några av dessa kommer vara monster, som du kan spela ut om du har slavar nog. Några kommer att vara slavar, som du kan spela ut direkt så att du kan få ut monster.
 
Top