Nekromanti Slaveriets utbredning i Mundana

Kärlekscraft

Swordsman
I Västländerna är det traditionella slaveriet vanligt, men hur är det i övriga delar av Mundana? Förekomsten av trälar NÄMNS, notera: nämns att den finns i bl.a. Consaber. Men i väldigt små mängder, hur ser trälskapen ut i resten av världen?
Cirefalierna sysslar med slavhandel på Kryddöarna och i samväldets murkiga utkanter, sedan har vi de livegna - semislavar åt feodalherrarna. I kommande modulen Jargien nämns det ett 'nytt' minoritetsfolk(fedakerna?) som hålls som slavar p.g.a dess inte fullständiga mänslighet(kryphål i Daaks lära).

Men bortsett från livegenskap, hur pass utbredd är träldomen?
En spelare försökte köpa sig en barnslav på ett barnhem i Soldarn att ha som packåsna/skoputsare/städare/kock/uppassare men åkte dit väldigt hårt - eftersom "riktiga" traditionella saltgruveslavar 'endast' existerar i Västländerna + möjligtvis Menon-Aun, Raunlänningarna och hos Tirakerna. Vissa onda dvärgar ska också ha alvslavar av Héneas stamm enligt falska rykten.

Sedan kommer det till frågan om vad som utgör en slav: Inte alla slavar är pryglade bomullsplockare, utan också krigare och hushållstjänare som ibland nästan kunde räknas som en del av familjen - undervisade barnen etc. Ottomanerna hade sina Janitsjarer - som utvecklades till en härskarklass - dom gjordes dock beroende av Sultanen på vissa sätt så de inte skulle bli helt självständiga - slavhärskare medan de fattiga, fria bönderna slet.

Ymir

Liten kantbaron
Jag skrev en artikel om slaveri i Mundana till Fenix nummer 3, 2004. Den besvarar mycket av de här frågorna, även om den är föråldrad. Jag är knappast at liberty att dela med mig av hela artiklen här, är ni jätteintresserade får ni köpa lösnumret från Fenix hemsida. Hade jag skrivit artikeln idag hade jag försökt lägga större tonvikt på att motverka den popkulturella bild av slaveriet som de flesta Eon-spelare nog har i bagaget, dvs kedjade, piskade gruv/plantagearbetare som försöker fly vid första chans. Den bilden är inte representativ för det eurasiatiska slaveriet i vår värld, och knappt heller för det transatlantiska - än mindre är den representativ för slaveriet i Västlanden. Men inledningen till artikeln var som följer:

Slaveriet är på avveckling i östra Mundana - livegenskapen är modernare och effektivare, ekonomiskt sett. Någonstans i Jargien i början av 2000-talet e.D. kom adelsmän på att de tjänade mer på att frige sina trälar, göra dem skattepliktiga och ge dem en bit jord att förvalta. Så var processen igång och spred sig österut, och med tiden blev allt fler trälar istället livegna bönder, eller rentav helt fria män. Hos cirefalierna skedde samma utveckling hundratals år tidigare, men enligt egen utsago har de aldrig sysslat med slaveri så mycket som ”förmånliga arbetskontrakt”. Att detta aldrig hindrat dem från att göra sig stora vinster som mellanhänder i slavhandeln till Västlanden och Menon-Aun är en helt annan historia.
Västerut gick utvecklingen i rakt motsatt riktning, och mûhadinerna förde många slavar med sig från Jargien när de vände hem efter sina omfattande krigståg. Västlanden vilade helt på slavsamhället, och såväl kulturella som ekonomiska faktorer bidrog till att den österländska modellen aldrig slog igenom, snarare tvärtom. Mûhadinerna tog slavar längre och längre bort ifrån i allt större skala, inte minst på grund av härskarklassens smak för exotiska nöjen och den framväxande slavarmén.
Om västlanden och östlanden sägs utgöra två olika utvecklingslinjer för slaveriet utgör Mundanas många mer primitiva samhällen goda exempel på hur det en gång såg ut. Hos tiraker, kraggbarbarer och raunlänningar är slavarna krigsfångar och svaga, hunsade individer av det egna folket som fungerar som uppassare, tjänare, underhållning och, i särskilt primitiva Frakktirakers fall, matreserv – i riktiga ofärdstider går det an att äta folk. Likt slavar i alla samhällen är de vanligaste uppgifterna sådana ingen annan vill åta sig – smutsiga, hårda och av andra orsaker oangenäma arbeten.

Kontentan är alltså att det går en divide genom Mundana med Jargien som ett komplicerat gränsland; öster om Jargien, Takalorr undantaget, anses träldomen vara ett förlegat system och är på avveckling. Hur det är i Forion och Arkipelagen med omnejd vet jag inte.

I Västlanden finns slavar i alla samhällskikt, och det varierar enormt vilket mått av frihet och agens de åtnjuter. Somliga slavar är hushållsslavar och knappt fria att lämna sin herres hus, andra är indirekt ägda av någon furste de aldrig träffar och bor i städerna som vanligt folk, om än ofta i slumlika slavkvarter. Somliga är haremsslavar och evigt instängda, andra är funktionärer och krigare och får resa väldiga sträckor utan egentlig övervakning. Truckeunuckerna i Alkarzan är formellt slavar, men i praktiken bland de mäktigaste individerna i Mûhad, och hade antagligen kunnat krossa till och med vissa kefaler om det föll dem in. Någon gång i Västlanden historia bör det antagligen ha funnits slavlivgarden som störtade sina härskare och själva tog makten, som mamluckerna och ghaznaviderna i vår värld. I Mûhads historia finns även en episod kallad "Eunuckväldet" då Gudahärskaren effektivt var en marionett åt sina hoveunucker, som i praktiken styrde riket. Men eftersom eunucker i folkets ögon hade så låg status förlorade dessa med tiden trovärdighet som härskare, och störtades. Hade de istället varit krigarslavar är det fullt möjligt att de lyckats vinna mer legitimitet, då slaveri är en status man kan stiga upp ifrån, men eunuck är man för livet, oavsett hur mycket rikedomar man indirekt förfogar över och hur många arméer man kontrollerar.

Toman

Warrior
Intressant läsning. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_ancient_Rome

Applicerbart för tex Menon Aun?
Kärlekscraft said:
Ja, eller överallt där slaveri förekommer. Vi har ju livegna och träldomen också, men är väl mest i "primitivare" ställen som trälarna behandlas illa - se Frakktiraker och matlagning.
Det senare slaveriet i tex. Amerika var nog ändock lite brutalare, med färre 'välfärdsslavar' som kunde arbeta som förmän eller äga en självständig gård med egna slavar
http://utredningen.nu/husnegern-och-bomullsnegern/

Tycker det saknas lite slavuppror i Mundanas historia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Spartacusupproret
Samt fler bondeuppror när de livegna semislavarna gör uppror mot den gudagivna ordningen "När adam plogade och Eva spann - vem var då adelsman?!"
Intressant är också den östeuropeiska livegenskapen - östeuropa halkade efter västeuropa i samband med renässasen och blev någon slags stor spannmålsleverantör till de västliga länderna. Där kunde livegenskapen stundtals vara brutal - en bonde fick inte lämna sin bygd/by utan tillstånd: då väntade prygel.

Ett inte alltför gammal svenskt fenomen är statarna http://sv.wikipedia.org/wiki/Statare som kunde påminna om de tidigare livegna. Sedan finns ju alltid det kvarvarande slaveriet idag: många arbetsplatser, kredit- och låneslavar, trafficking, au-pair/tjänstfolk, hur Qatar Airways behandlar sina anställda etc.http://www.youtube.com/watch?v=Xbp6umQT58A
Toman said:
Spartas Heloter är ett lite mer annorlunda slavkomcept som kan vara läsvärt också:http://en.m.wikipedia.org/wiki/Helots

Conan

انتفاضة
Jag intresserar mig en del för slaveriet i Consaber. Jag tänker mig att det framför allt är i norra Consaber och i Tokon som slavar förekommer. Ofta är de tokoner som tillfångatagits av andra tokoner rauner som tillfångatagits av andra klaner och sen sålts vidare. Det där med att dem skulle ha järnringar runt halsen känner jag mig inte helt positiv till. Jag tänker mig också att det i nån mer avlägsen nordlig stad (med stadsprivilegier) kan finnas slavar som arbetar med ordningshållningen av staden efter att de styrande rådet sett det som den bästa lösningen att ha utomstående sköta den verksamheten.
Ymir said:
Jag gillar järnringarna, jag tycker det är ett intressant koncept som känns precis lagom primitivt och förtryckande; likna det vid en judestjärna liksom.