Nekromanti Slemproppar, spetsöringar och andra utomjordingar

Krille

Super Moderator
Dagens ämne är utomjordingar. Ja, alltså inte vilka de ska vara eller hur realistiska de är, utan hur man hanterar dem i spel rent gelémässigt. Problematiken gäller förmodligen även fantasy.

Om vi förutsätter att spelare kommer att spela utomjordingar precis som om de vore stereotypa människor, och konstaterar att detta egentligen inte är ett problem, så kan man ju fundera på varför man spelar utomjordingar. Jag kan se två skäl: de är coola och de ger en massa balla förmågor. Det handlar alltså till stor del om attityd och utseende hos utomjordingen, och utomjordingens spelvärden.

Attityd:

Problemet med utomjordingar är att de måste kännas utomjordiska. De ska inte kännas som människor med spetsiga öron, ens om de är människor med spetsiga öron. Så finns det några enkla regelmässiga tricks för att göra så att utomjordingar har en utomjordisk mentalitet?

I Andra Imperiet och Skymningshem så har iynisin en speciell förmåga, nämligen Raseri, som är ett inbyggt personlighetsdrag som de försöker trycka ner. Det finns en liten specialregel som reglerar huruvida iynisin ballar ut och går bärsärk. I Skymningshem så ledde regeln till att iynisin antingen var ansträngt vänliga och höll sig undan från allt trubbel ("jag går upp på mitt rum och håller mig undan från bråket och tänker vackra och snälla tankar"), eller cyniska och bittra och till och med använde möjligheten att balla ut som övertalningsmetod ("du vill inte se en förbannad iynisin, men fortsätter du så lär du få se en").

Det intressanta var att regeln formade spelarnas rollprestation. Kan det här generaliseras på något sätt, så att man med regler kan forma ett "utomjordiskt" tankesätt?

Förmågor och andra spelvärden:

En hel del frågor på diverse forum brukar vara av klassen "vilken klan/klass/ras är bäst"? Personligen är jag lite trött på att man väljer ras för att den ger mest plus, men det är jag det. Tanken som jag funderar på är därför om man ska skapa ett "rasgenereringssystem" av något slag, så att det inte finns någon ras som är bäst.

Så frågan är, ska man skita i allt vad utomjordingsrasbalans heter, ska man ta viss hänsyn så att även bra raser har samhälleliga begränsningar, eller ska man ha ett balanssystem så att alla utomjordingar är lika bra som en människa?

peta

Warrior
Så frågan är, ska man skita i allt vad utomjordingsrasbalans heter, ska man ta viss hänsyn så att även bra raser har samhälleliga begränsningar, eller ska man ha ett balanssystem så att alla utomjordingar är lika bra som en människa?
Om du har något sort poängsystem för att köpa egenskaper kan man lägga till poängkostnad även på vissa raser. Dock bör man inte räkna med att det på något sätt motverkar att vissa raser är bättre/sämre än andra raser. Vill en spelare ha en maxad rollperson så lär spelaren komma på ett sätt att maxa rollpersonen oavsett hur genomtänkt balanssystemet är. Och tycker spelarna och SL att det är skoj så ser jag inget fel att maxa sina rollpersoner. Faktisk så är det värt att smita in lite metoder för att maxa sina rollpersoner bara för att roa.

Har du inte något poängsystem som man lätt kan klämma in poängkostnaden för olika raser så kan man lika gärna strunta i det.

Angående samhälleliga begränsningar. Har du nackdelar, eller kan tänka dig att ha nackdelar, som rollpersonerna kan skaffa sig och enbart är samhälliga begränsningar, exempelvis ensling, utstött, efterlyst och liknande. Isåfall bör detta även återspeglas i utomjordingraserna, annars inte.

Gordeg

Hero
Jag brukar poängtera spelbalans, enligt de jag spelar med är jag alltför fixerad vid spelbalansen ibland... :gremblush:

Jag tycker att det är helt okej om vissa raser är bättre rent grundegenskapsmässigt om det finns en equalizer någon annanstans i systemet.
Exempel:
I Warhammer FRPG är alver löjligt bra och halflings löjligt dåliga. När jag spelledde en Warhammer-kampanj för länge sedan försökte jag använda fate points som equalizer (förutom att jag jämnade ut grundegenskapstabellen en aning). Jag satte ett tak på hur många fate points en rollperson kunde ha samtidigt, tex max 2 för alver. Det gjorde visserligen inte att alverna blev sämre men de kunde inte vara lika modiga som människor och halflings...
Ett annat, kanske bättre exempel:
I Earthdawn används karma, en sorts mini-hjältepoäng. De raser som har bra grundegenskaper har dålig karmatärning och tvärtom.

Det finns säkert fler exempel. Jag tror att huvudsaken är att equalizern finns i systemet , det räcker inte alltid med social stigma som nackdel ty äkta kobolder struntar i sådant. Å andra sidan, vem vill spela med äkta kobolder? Hmm...

Gordeg

Duddmannen

Hero
Not from this Earth...

Utomjordingsrasbalans
Det finns ett gott argument FÖR detta, det tidigare nämnda att inte låta en ras dominera för mycket och därmed bli lockande att spela för de som enbart ser till rena speldata. Argumentet MOT blir väl då det vanliga "realism" (och jag känner själv hur det kryper i kroppen när jag använder det ordet). Skulle världen se ut som den gör om den eller den rasen har dessa egenskaper?

Först ska man kanske se hur man vill att rassammansättningen i ett idealfall ska se ut. Vad jag menar är: Vill man att 90 % av alla som lever i ett visst område skall vara Ras A och övriga 10 % Ras B, bör man se till att få in denna fördelning i rollpersonsgenereringen. Om denna sammansättning INTE är viktig så kan man låta valet vara mera fritt. Nu kanske man inte vill gå tillbaka till tiden då man slog på en tabell för att se vad man fick göra för rollperson, men i alla fall. Nu ska jag sluta svammla och komma med konkreta förslag istället.

Samhälleliga begränsningar
Detta är en mycket bra idé! Kan man få det till en på karaktärspappret synlig förmåga är det idealiskt. Tanken om Raseri och Bärsärk är toppen! Flera andra begränsningar som skulle kunna funka på samma sätt är:

Fobier, Tabun, Missförstånd, Regler och Sådant
• Inte blanda två olikfärgade grönsaker - det påminner om sjukdomar
• Gult är en olycksfärg och måste målas över omgående
• John (namnet) låter likadant som en MYCKET ful svordom
• Kvinnor får inte äta kött - då kan barnen bli kannibaler
• Män får inte bära vapen - då kommer världen att gå under

Bland utisar i TV-serier eller filmer brukar man ofta ta någon liten detalj eller regel och blåsa upp den till gigantiska proportioner. Tricket här är att göra utomjordingen annorlunda på ett begripligt sätt. Problemet med utisar är ju annars att de VERKLIGT annorlunda varelserna blir omöjliga att gestalta. Alltså får man ta till de här metoderna. Då kan man i alla fall ha en chans att relatera till utisens sätt att tänka och agera.

To be continued...

Troberg

Sinister eater
Jag har funderat i liknande banor, men steget längre. Det förutsätter dock en värld där olika rymdvarelser är väldigt vanliga, tex Farscape eller Point Central (Linda och Valentin).

Tanken är att när man slår fram en karaktär så slår man inte bara karaktären, man slår även fram dess ras. Inte att man slår och väljer ras från en lista, utan man skapar alltså rasen och dess beskrivning. Tärningsslag ger rasmodifikationer på egenskaper och färdigheter, slag på tabeller talar om deras samhällsstruktur, levnadsmiljö, psykologi, familjeförhållanden, speciella förmågor, speciella nackdelar, biologi, historia, allierade, fiender, matvanor och så vidare. Eventuellt kan man låta spelaren få ett visst inflytande genom att välja vissa egenskaper som rasen ska ha, vilket sedan ger modifikationer på tabellslagen.

Om man vill kan man sedan spara och använda den framslagna rasen som bas för andra karaktärer, men grundtanken är i princip att man ska kunna ge varje karaktär en egen ras.

Hur låter det? Kul, vansinnigt eller både och?

Storuggla

Champion
Blobben, Spock och pannbenen

"Så frågan är, ska man skita i allt vad utomjordingsrasbalans heter, ska man ta viss hänsyn så att även bra raser har samhälleliga begränsningar, eller ska man ha ett balanssystem så att alla utomjordingar är lika bra som en människa?"

Varför skulle alla raser vara lika bra eller dåliga som oss? Finns det någon som helst begriplig motivering i spelet förutom en rädsla för kobolder? Om ja, ja då har du ditt svar där. Om nej, så måste jag tyvärr säga att det verkar lite wack att en hel galax skulle ha fått ett antal evolutionspoäng att utveckla sig för och alla blir jämlika i slutet. Nej du. Nej.
Skit i statsbalansen likt en älg och lägg in sociala hinder ifall du nu måste. Visst, ras A kanske är starkast i galaxen och ena hejjare på att slåss, men de tvingas klippa av sig sina giftklor och måste gå på lugnande hela tiden för att ens få lämna sin planet? Kanske de luktar lika illa som din grannes sopor (han som slänger sur mjölk i sopnedkastet)? In-game nackdelar är mycket bättre och roligare än en matematisk ekvation på sida 17.
Fast raserireglern var cool. :gremsmile:

Storuggla, inga ninjor

Dimfrost

Special Circumstances
Det låter kul, men problemet är att man så att säga skapar rollpersonen två gånger. Om man vill ha en sorts slumpmässig framslagningsmetod som i Mutant Chronicles fungerar det bra, men om man vill köpa allt med poäng blir det genast mycket sämre. Så visst kan det bli spelbart, men det krävs en del modifikationer först, tror jag.

/Dimfrost

Phelan

Hero
Att äta kakan och behålla den

Det finns en hel del poänger i vad du säger att alla raser inte behöver vara jämlika. Men kan man inte få allt genom att kombinera och säga att visst finns det skillnader mellan raserna, men alla ROLLPERSONER får en lika stor pott poäng vid skapandet att fördela på grundegenskaper, färdigheter, fördelar osv? (Ett lite mer avancerat system för att få in de olika rasernas för- och nackdelar är i så fall att ha en varierad poängkostnad för olika saker beroende på ras.)

Mvh / Phelan

G

Guest

Guest
Re: Slemproppar, spetsöringar och andra utomjordin

Man kan ju ha med saker som visserligen finns även bland människor, men är så ovanligt att, ingen någonsin kommer tänka på det i framtida utveckling.
Det finns de få människor som kan se varje cykel av vad hjärnan får tex. detta betyder att de ser ungefär 100 bilder i sekunden, detta betyder också att 60 ser någorlunda stelt ut och tvskärmar och lysrör blixtrar av och på för dessa personer.
Om en utomjording skulle ha abnormala värden på detta skulle de kunna innebära att de kan genomlista de mesta fingerfärdigheter människor som människor har, men troligen inte äns vistas i samma rum utan att få ett epilepsi anfall, eller liknande.

Rising

Vila i frid
Skitlångt, tråkigt inlägg:

Det intressanta var att regeln formade spelarnas rollprestation. Kan det här generaliseras på något sätt, så att man med regler kan forma ett "utomjordiskt" tankesätt?
Intressant ämne. Först tänkte jag skriva att rymdvarelser bör vara symboliska och bla bla, men nu har jag tänkt på det hela dagen och kommit på ett par sätt att med regler faktiskt främja spelstilar som kommer upplevas som utomjordiska eller i vart fall annorlunda.

Jag började med att utgå från frågan: Varför agerar egentligen en rollperson som hon gör? Hur går det till? Det här vad jag fann som svar:

1. Först och främst får spelaren information.
Utan information så skulle inte en rollperson kunna göra något. Så fort spelledaren berättar vad spelaren har förnummit så öppnas det däremot olika möjligheter. Som när spelledaren säger att det finns en kista i rummet som rollpersonen gått in i. Plötsligt kan spelaren då säga att hans rollperson går fram och undersöker kistan. Genom att ge vissa utomjordingar helt annan information än vad människor kan skaffa, så kommer spelarna att kunna tänka annorlunda. I Mutant var det exempelvis vanligt att ointelligenta mutanter skulle få sämre beskrivningar än smartare dito. Jag körde med ungefär samma sak för troll i Chronopia efter att ha läst att de bara kunde räkna till tre. Riktigt dumma troll kan helt enkelt inte tänka mer än så. Genom att säga till spelaren "det står mer än tre vakter framför porten" så blir han helt knäckt. I början låter det dumt att någon kan vara så dum, men efter ett tag blev det intressant. Spelaren blir helt paranoid när han möter stora antal med saker han inte kan skilja från varandra. Därför blir det till sist så att troll fnyser föraktfullt åt guldmynt och hellre byter till sig enstaka saker som de har direkt praktiskt användning av, osv. Jag gjorde också så att dessa troll är för dumma för att kunna skilja på olika material. Både koppar, mässing och guld är "gula metaller" i deras ögon, vilket gör att det blir rätt meningslöst att samla på skatter när man inte kan skilja på dyrgriparna från skräpet.

Spel där man kan skönja kirlianauror runt personer är ett annat exempel. Det gör att man kan få väldigt mycket information genom att bara sitta och närvara med andra personer, vilket brukar leda till en mycket omänsklig spelstil. Särskilt om man måste agera med andra karaktärer som också kan se kirlianauror. (Det blir i praktiken helt omöjligt att förråda någon som man har daglig kontakt med, vilket i sin tur betyder att distanskommunikation (brev, telefon, m.m.) direkt framstår som förljugen, misstänksam och farlig) Jag skulle vara nyfiken på att spela med en varelse med extremt starkt luktsinne, eftersom det känselsinnet skiljer sig så mycket från ljus- och ljud.

Sedan väljer spelaren ett agerande som överrenstämmer med några givna lagar.
Det här tar vi alla nästan för givet; att en spelare med mänsklig rollperson inte plötsligt bara kan säga "jag flyger upp till månen" eller "jag återvänder från de döda" hur som helst. När en spelare försöker göra något som bara inte går så befaller spelledaren "Nej, det kan du inte." Så skulle man kunna göra med utomjordingar också, att liksom bara ändra naturlagarna för dem. Här tänkte jag dock mer på skräcktabeller och regler för bärsärkagång. De befaller spelaren att agera på ett visst sätt med sin rollperson. Lirar man med en minotaur i DoD så ser man till att hamna i strider där bärsärkagång kan bli till en så stor fördel som möjligt. Det gjorde att man oftast bara yxade först och ställde frågor sedan, för ju längre tid man bjöd motståndarna på att tänka efter vad som försiggick, desto större möjlighet fanns det för dem att utnyttja ens bärsärkagång till deras fördel.

Jag gjorde ett strategispel en gång där en ras hade skitbra moral och var asgrymma på strid så länge de bara hade en enda fiende emot sig. Med många fiender så bröt de ihop i kaos, uppror och interna motsättningar. Det gjorde att man fick vara väldigt inställsam när man spelade med dem. Försöka övertyga de andra om att man inte var något hot mot dem utan att man bara var intresserad av att kriga mot någon enskild annan ras. Det gick de andra enbart med på om man var inställd på att kriga mot någon som de hade stora problem med, så man kunde inte bara välja att mucka med någon småkille. En annan ras i samma spel var rätt odugliga och usla, men deras moral minskade nästan ingenting när de attackerades av andra varelser. Det gjorde att väldigt få medspelare orkade bry sig om dem; man förlorade ändå mer på att slakta dem än vad de själva förlorade på att dö. Det fick verkligen den spelaren att bete sig på ett sätt som kändes helmysko. Utomjordiskt.

---

Så öh, jorå, jag tror det går. En tredje variant är att reglera hur spelaren får bete sig kring bordet. Som i Changeling, där Sluagh-spelare enbart får viska ut sina rollpersoners repliker. Det gör att man väljer att spela med enbart den typen av Sluaghs som kan förmedla allt de vill ha sagt genom några få koncisa repliker. Rätt tråkiga rollpersoner, oftast. Jag ogillar Sluaghs, och jag är inte så förtjust i hela den här lösningen, faktiskt.

DragonLord

Warrior
Jag skulle vilja påstå att jag tänker försöka med något liknande till betaversion nummer Zwei av Fallen Stars (faktiskt ett någorlunda färdigt spel som jag slängde ihop hyfsat snabbt, kanske får se dagens ljus som publikation någon gång).

Har du några konkreta tankar om hur man skulle utforma ett sådant system? Skulle det vara önskvärt med "arketypiska raser", t ex människor och ett par oknytt att jämföra med? T100-tabeller i stil med Eon eller någon annan, skummare metod? Be warned, jag äger tyvärr ingen T30...än... :gremwink:

Någonsin läst igenom Spacemaster? Det har en väldigt intressant rasmodul, där biologiska fakta beskrivs i ett rätt underhållande format.

Pontus, "Ah, let me shake your...hands? Tentacles?! Ooops, sorry..."

entomophobiac

Low Prep High Play
Att "tvinga" folk att rollgestalta på det sättet låter ungefär lika bakslugt som i WW där man får tillbaka Willpower genom att spela ut karaktärsdrag.

På sätt och vis ogillar jag det rent principiellt, men samtidigt inser jag allt mer hur smart det egentligen är. Så ett sätt att generalisera det till en enda regelmekanik kan ju vara just en variant av Nature/Demeanor eller Vice/Virtue.

Krille

Super Moderator
Vadå du dyster?

Jag måste säga att jag blev riktigt glad över det där inlägget. Det konkretiserade en hel del av mina tankar kring utomjordingarna och deras förmågor, och nu vet jag ungefär hur jag ska lägga upp det.

Resultatet blir förmodligen ett väldigt förrädiskt regelsystem. Redan som det är så smyger jag in nackdelar som fördelar (ja, man får ju faktiskt en fördel av att vara alkoholist i Andra Imperiet), och det här sättet att analysera och konkretisera slempropparna ligger helt klart i samma tänk. Det gör att reglerna i Andra Imperiet blir väldigt bedrägliga - det som i första anblicken verkar vara ett rätt simpelt röjigt space opera-utomjordingsköttarrollspel smyger så att säga in under radarn och deponerar ett antal riktigt kluriga rollgestaltarbomber.

Så just nu oroar jag mig mest över huruvida folk kommer att lägga märke till det eller inte... :gremgrin:

Huruvida utomjordiska ska vara symboliska eller inte är en helt annan diskussion - och jag undrar om vi inte har haft den förut. Hur som helst så var svaret som kom istället för det mycket, mycket mer hjälpsamt.

Nightowl

Champion
Påminner mig om Traveller...

I en gammal kampanj fick folk slå fram sin hemplanet - finns ju listor för det i Traveller. OK, så det var inte riktigt samma sak, eftersom alla var människor, men man fick en kortform för vilket samhälle man växt upp i ganska snabbt.

Erik, gillar iden