Nekromanti Slippa Off topic-forumet?

Caligo

Swashbuckler
Går det att ställa in så att man slipper få upp Off topic-forumet på "senaste inlägg"? Jag börjar tröttna på att 90% av alla inlägg som ligger på "senaste inlägg" inte har något som helst att göra med rollspel.

Kanske kan man ställa in så att Off topic-forumet bara syns där om man aktivt väljer det?

krank

Går ondskans ärenden
Här är en snabb lösning:

http://www.rollspel.nu/search?searchJSON={"view":"topic","channel":["2","3","4","20","16","17","18","381","404","389","392","1366","393","402","1014","401","403","406","4889","4891","4922","42387","42388","394","407","408","19","25","894","256","21","23","22","26","411","413","414","27","45312","419","29","30","31","32","33"],"unread_only":1,"sort":{"lastcontent":"desc"},"exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}

Lägg denna URL som ditt bokmärke, så får du en lista med "senast uppdaterade trådar" från alla forum utom offtopic.

Jag har en motsvarande länk, men som inkluderar offtopic, som är mitt huvudsakliga sätt att navigera forumet...

krank

Går ondskans ärenden
Såhär gör man för att bygga en motsvarande URL förresten:

1) Min grundplåt är den här:

http://www.rollspel.nu/search?searchJSON={"view":"topic","channel":["2"],"unread_only":1,"sort":{"lastcontent":"desc"},"exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}

Den har jag ursprungligen hittat genom att experimentera och snacka lite med teknikern Spider. Den ger mig helt enkelt att nytt på forumet på precis det sätt jag vill. Det mesta i den är ganska lättgreppat -- privata meddelanden exkluderas, den visar topics istället för posts, etc.

2) Gör en sökning, vilken som helst. Klicka på "avancerad sökning". Rensa bort alla paremetrar (alltså frågetecknet och allt som kommer efter). Du bör nu vara på http://www.rollspel.nu/advanced_search.

3) Gör de val du önskar. Markera de forum du vill ha med resp. inte ha med. Välj sortering. Gör sökningen.

4) Du kommer du att få en jättelång, obegriplig URL. Till exempel:

http://www.rollspel.nu/search?searc...hash]=&humanverify[input]=&humanverify[hash]=

5) Gå till http://meyerweb.com/eric/tools/dencoder/ och dekoda den långa URL:en. Du bör få ut något i stil med:

http://www.rollspel.nu/search?searchJSON={"keywords":"sjukhus","last_visit":1,"channel":["3"],"sort":{"lastcontent":"desc"},"view":"","exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}&btnSubmit=&humanverify[input]=&humanverify[hash]=&humanverify[input]=&humanverify[hash]=

6) Nu har vi våra bekanta parametrar igen. I det här fallet markerade jag enbart "Allmänna Rollspelsforum" och min "channel" blev därmed "3". Så om jag vill bygga en URL som ger mig de senaste inläggen i "Allmänna rollspelsforum" så modifierar jag min grundplåt såhär:

http://www.rollspel.nu/search?searchJSON={"view":"topic","channel":["3"],"unread_only":1,"sort":{"lastcontent":"desc"},"exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}

Jag har inte sett om det här exkluderandet av PM verkligen funkar (dvs: kan man se sina PM i samma lista om man inte exkluderar dem?). Kanske nåt man kan experimentera med senare.

Men hursomhelst, är man bara intresserad av vissa forum så är det såhär man bygger sök-URL:er. Som synes kan jag också söka efter specifika ord genom att lägga in såhär t.ex:

http://www.rollspel.nu/search?searchJSON={"keywords":"spelledare","view":"topic","channel":["3"],"unread_only":1,"sort":{"lastcontent":"desc"},"exclude_type":["vBForum_PrivateMessage"]}

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag ser en del brister dock. Flera trådar (Som inte ligger i off topic) dyker inte upp. Det jag direkt ser är att min tråd om MÅ0-BRP och Snows tråd om annonsbyte inte dyker upp i sökningen. Är det för att det är trådar som inte fått några svar i sig?

krank

Går ondskans ärenden
Rymdhamster;n69913 said:
Jag ser en del brister dock. Flera trådar (Som inte ligger i off topic) dyker inte upp. Det jag direkt ser är att min tråd om MÅ0-BRP och Snows tråd om annonsbyte inte dyker upp i sökningen. Är det för att det är trådar som inte fått några svar i sig?
Det beror väl antingen på det eller på att vBulletins sökfunktion är... "en smula motsträvig". Eller "buggig som fan" om man ska vara mindre diplomatisk. Misstänker jag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nope, det var visst inte det som var problement. Sökningen visar helt enkelt inte alla inlägg. Det här är alltså trådar från rollspelsmakarforumet jag pratar om nu. Så används med risk för att missa en massa inlägg som hade kunnat vara intressanta =(

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Senaste inlägg visar inte alla trådar och poster heller. Iaf inte för mig. Det är flera trådar som inte verkar komma med där, men jag har ingen uppfattning om vilka eller varför.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn Wärmedal;n69920 said:
Senaste inlägg visar inte alla trådar och poster heller. Iaf inte för mig. Det är flera trådar som inte verkar komma med där, men jag har ingen uppfattning om vilka eller varför.
Good point. Men de dyker upp så snart du faktiskt går in i en tråd och börjar titta. Den omvägen funkar ju inte med sökningen.

CapnZapp

Myrmidon
Caligo;n69891 said:
Går det att ställa in så att man slipper få upp Off topic-forumet på "senaste inlägg"? Jag börjar tröttna på att 90% av alla inlägg som ligger på "senaste inlägg" inte har något som helst att göra med rollspel.

Kanske kan man ställa in så att Off topic-forumet bara syns där om man aktivt väljer det?
Tyvärr är väl WRNU ett häng mest för dem som önskar de hade tid för rollspel.

Ja, och dem som vill bli upprörda över att våra rollspelsvärldar inte är lika fint upplysta och jämställda som dagens Sverige (eller iallafall vår medelklass-idealbild av landet)

Anarchclown

Swashbuckler
CapnZapp: Eh. Jag spelar minst tre gånger i veckan. Vilket är precis varför det blir en hel del snack på OT-forumet eller svara på när andra vill ha hjälp eller promotion for grejer jag gör och inte så mycket diskutera rollspel. Jag tror inte att de som hänger här mycket spelar så lite i genomsnitt.

krank

Går ondskans ärenden
CapnZapp;n70544 said:
Ja, och dem som vill bli upprörda över att våra rollspelsvärldar inte är lika fint upplysta och jämställda som dagens Sverige (eller iallafall vår medelklass-idealbild av landet)
Var den där halmdockan verkligen helt nödvändig, tycker du?

Krille

Super Moderator
Moderering:

CapnZapp;n70544 said:
Men för helvete! Jag har inte ens fått kaffe än, och du eldar redan på de där brasorna som du VET att ni inte kan hantera!!!

Skäms!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Föreningsforumen följer inte heller med iden här söklistan, märkte jag nyss. Bara menat som information.

MattiasLejbrink

Swordsman
Problemet med att dölja, dvs ignorera, vissa forum är att de personer som "söker konflikten", om jag får uttrycka mig lite förenklat, kommer att söka sig vidare om ingen lyssnar. Hela grundproblemet är att de personerna känner ett behov att få uttrycka sig och bli lyssnade på och de kommer att sluta använda forum som töms på lyssnare. Vad göra då? Jag brukar faktiskt låta bli att svara och bara skrolla vidare om inget nytt uttrycks - och det gör det ju sällan. Efter ett tag lär man sig, tyvärr, att vissa användare står för huvuddelen av den typen av inlägg, men då får det nog helt enkelt vara så att man inte läser den användaren. Man får ju komma ihåg att det alltid måste vara okej att bara inte vara så intresserad av ett inlägg och läsa vidare. Att få svar på sitt inlägg är alltså ingen rättighet, tycker jag.

På twitter gör många så att de "rensar blocklistan" sisådär varannan månad, vilket i praktiken innebär att man börjar om från noll och börjar lyssna igen på de man slutade lyssna på tidigare. Det tycker jag är en strategi som funkar!

Kan säga att jag kommer inte lägga någon tid på det då den tid jag har över för att jobba på wrnu lägger jag på att testa och fixa inför en downgrade till vB4. Sen när det är klart och vi har migrerat då beroende på hur det ser ut så kan jag ta en titt på det. Det är tyvärr inte ett prioriterat ärende.