Nekromanti 'Slita fram filament' - Bättre för unga magiker?

Denelian Arali

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
12
Location
Säter, Sverige
Den frivilliga regeln 'Slita fram filament' (som finns beskriven på sidan 48 i Mystik och Magi) känns mycket mer tilltalande för en väldigt ung magiker än en gammal. Detta grundar jag på detta:
När man 'sliter' fram filament så förlorar man automatiskt 1 i Quadosh för varje filament man då alstrar. Det enda som stoppar hur många filament man får alstra på detta sätt är egentligen när man fått så mycket minus i Quadosh att ens skenbara ålder har gått upp så att man måste slå ett åldringsslag (vilket först inträffar vid en skenbar ålder utav 35), eller när man fått -15 i Quadosh oavsett vilken skenbar ålder man ligger på. När man blir tvingad till att slå ett åldringslag så tappar nämligen magikerna automatiskt koncentrationen och alla filament man alstrat dissiperar okontrollerat
/images/icons/devil.gif
Och eftersom det bara krävs ett färdighetsvärde på 5 för den aktuella alstringensfärdigheten och alstringen sker automatiskt och du får alla filament omgående så har skicklighet absolut ingenting med det här att göra.

Det som de flesta utav er säkert redan räknat ut, och som är själva kärnan i den här tråden, är att antalet filament du får alstra med denna frivilliga regel är mellanskillnaden mellan din nuvarande skenbaraålder och åldern för nästa slag på åldringstabellen.

Ex (Detta är baserat på att alla har en nuvarande Quadosh på 0):

En 129 årig alvmagiker (skenbar ålder på 29) väljer att i panik slita fram så många filament han/hon kan för att väva en improviserad effekt mot en stormande fiende. Alven kan som max slita fram 5 st filament, för att inte behöva slå på åldringstabellen och automatiskt tappa koncentrationen, den alstrar 4 st fototropiska filament till effekten blixt och låter ett filament agera som extra filament för att sänka svårighten för vävandet (Ob3T6 för besvärjelse). Slutresultatet blir en Blixt som avlossas i slutet utav första rundan och gör Ob4T6 i både Trauma och Smärta på valfritt mål inom 30 meter (div. rustningstyper skyddar lite iofs).

Tar vi samma exempel fast med, ska vi säga en 13 årig lärling, så ska vi se på en tänkbar skillnad.

En 13 årig lärling (skenbar ålder på 13) väljer att i panik slita fram så många filament han/hon kan för att väva en improviserad effekt mot en stormande fiende. Lärlingen kan som max slita fram 14 st filament, för att inte behöva slå på åldringstabellen (den här gången p.g.a. regeln 'Borttoning') och automatiskt tappa koncentrationen, han/hon alstrar 7 st fototropiska filament till effekten blixt och låter 6 filament agera som extra filament för att sänka svårighten för vävandet (Ob1T6 för besvärjelse), dessutom så får lärligen ett extra filamentet till att, tja... (om han känner sig skicklig nog det vill säga) lägga på effekten blixt och slå Ob2T6 för besvärjelse istället (men för enkelhetens skull så säger vi att han helt enkelt inte alstrar den, han/hon sliter bara fram 13 filament totalt). Slutresultatet blir en Blixt som avlossas i slutet utav första rundan och gör Ob7T6 i både Trauma och Smärta på valfritt mål inom 30 meter (div. rustningstyper skyddar lite iofs).

Märk att den unga lärlingen faktiskt bara behöver ha färdighetsvärde 5 i alstra fototropi för att kunna göra detta... och ett lagomt värde i besvärjelse för att klara ett mycket lätt slag (Ob1T6) mot färdigheten. Den 'riktiga' magikerna däremot kunde inte slösa så många extra filament på att sänka svårightesgraden för besvärjelse, då skulle han antagligen inte kunna skada sin motståndare lika mycket (Ob3T6 i Trauma och Smära bara om han skulle sänka svårigheten för besvärjelse till Ob1T6). /images/icons/tonguea.gif

Min fråga till er alla är nu, ska det verkligen kunna vara på det här sättet? Visserligen är det en frivillig regel och visst, 13 åringen kanske inte vill se ut som en 26 årig 'gubbe' heller... men hellre det än dö, eller (och lärligen behöver ju inte ta i och slita fram filament till sitt yttersta heller)? Och vidare så är ju allt faktiskt regelmässigt korrekt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
'Slita fram filament' sämra för alla magiker

Du har helt rätt, den unga lärlingen kan väva blixten av 3 grader över den 100 åriga alven. Helt korrekt...

En liten grej bara. Den 14 åriga lärlingen kommer att åldras 14 år inom loppet av några få sekunder.
Mindre bra..
Jag ser det nog inte riktigt som något alternativ om jag vore lärlingen.
Faktum är att den GROVA Qadosh förlusten som uppstår av att slita fram filament är så pass allvarlig att jag aldrig någonsin skulle rekommendera proceduren.

Det enda stället som jag faktiskt använt/kommer att använda slita fram filament på är självmordsattacker för riktigt mäktiga magiker.
Nej, det är inte enligt reglerna.
Ja, det är nog en smula orealistiskt
och nej, jag har inget system för max antalet filament som får slitas fram.

Det enda tillfället jag (SL) har använt slita fram filament var för 5 mäktiga magiker som gjorde en självmords attack och skapade en is-storm över mithera som varade i 1000 dagar och 1000 nätter(det är därför Mithera är högmagiskt för kryotropi i min kampanj). Ja, det skulle troligtvis kräva en helt ohemul mängd filament.

Min tumregel är:
Är det charmigt och episkt, så tillåter jag det (jag struntar då alltså kungligt i reglerna).
Om spelare bara måste kobolda och optimera reglerna in i det sista, då kommer jag att vara lika strikt på reglerna tillbaka.
 

Denelian Arali

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
12
Location
Säter, Sverige
Re: 'Slita fram filament' sämra för alla magiker

Jo, helt rätt att det knappast lär vara 'bra' för den 13 åriga lärlingen att åldras 14 år på några sekunder. Och jag anser även själv som SL att regeln i stort sett bara får användas som självmordsattack... även om jag fortfarande skulle hålla attacken efter reglerna (alltså slita filament tills man har -14 i Quadosh, efter det så dissiperar allt ju ändå okontrollerat) Följer man inte den lilla regeln så skulle ju vilken lilla magikerlärling som helst kunna ta livet utav sig och automatiskt skapa gigantiska snöstormar som vara i 1000 dagar och 1000 nätter över hela städer, eller varför inte länder...

Men hur som helst så var det inte denna lilla kobold-möjlighet vad jag var ute efter... jag syftade mer på den åldersfaktor, som spelar sån stor roll i denna frivilliga regel, varför den är så? Borde det inte vara tvärtom? Var det en miss att yngre magiker kunde utnyttja denna regel till MYCKET större fördel än äldre magiker, även om de äldre är mycket mer skickliga och erfarna än de yngre när det gäller yrkesskicklighet.

Vad var det förresten i mina regelkalkyleringar som inte stämde?

Ateist, javisst
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: 'Slita fram filament' sämra för alla magiker

Nej, men jag kör mer på suntförnuft i min spel"balans". När 5 st VÄLDIGT mäktiga magiker sätter livet till för att göra en sista sak (vilket egentligen var att nedgöra en pluton på 200 mannar), så tycker jag att en lång snöstorm är berättigad. Regeltekniskt skulle dom kunna använda all energi för att förstöra både Daval och Tibara med samma isstorm, men det skulle vara för ostigt för min smak.

Jag tror (har ej dubbelkollat) att du gjorde improviserad magi för snabb. Du glömde lägga till svårighetsökningar för att minska tidsåtgången(du påstår att alla effekter vävs i slutet av FÖRSTA rundan). Detta kan inte vara fallet eftersom all handlingar i improviserad magi tar 1 runda vardera, och slita fram filament är en regel som endast är praktiskt tillämpningsbar i Improviserad magi.
Har jag rätt ?
 

Denelian Arali

Veteran
Joined
16 May 2001
Messages
12
Location
Säter, Sverige
Det regeltekniska

Hmmm... ok, då vet jag motivet bakom den gigantiska snöstormen. Men jag tycker att det var lite väl häftigt, även för min smak. Fast jag vet ju iofs inte hur 'mäktiga' de där 5 magikerna var, det var ju din kampanj och jag var inte delaktig på något sätt. Men jag som SL skulle nog inte vilja utsätta Mundana för sånna mäktiga saker, skulle rubba balansen lite för mycket enligt min mening. Även om det var ett sätt att förklara varför ett område var högmagisk för kryotropi.

Ialf, över till det regeltekniska.
Det stämmer att regeln bara är för improviserad magi, och att alla delar i en improviserad besvärjelse faktiskt tar en runda var, normalt. Men... som det står i texten för 'Slita fram filament' så är alstringen omedelbar, oavsett hur mycket man alstrar. Och eftersom man varken kan eller behöver transformera filament när man improviserar effekten blixt så tar inte det heller nån extra tid. Det man hamnar på då är att man har en himmla massa filament utan att man regeltekniskt sett har använt en enda handling... så man använder den första rundan till att helt enkelt väva effekten, vilket tar en runda oavsett hur många filament den innehåller (förutsatt att magikerna har effekten memorerad, annars måste man ju klura ut den med Teoretisk magi o.s.v, och det tar tid). Kanske skulle ha sagt att de hade effekten blixt memorerad, annars så stämmer faktiskt allt regeltekniskt, tror jag.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Det regeltekniska

Denna snöstorm ägde rum för ca 2500 år sedan och det är extremt få som vet någonting om magikerna överhuvudtaget. Dom hemligheter som gjorde dom så mäktiga, har sedan länge gått förlorade.

Ja just det ja, slita fram filament går på nolltid.

Askungen: Jaja, vad är en bal på slottet ?
Naug : En bal på slottet, kanske ?
 
Top