Nekromanti Slitstyrka på material

WhitePaladin

Veteran
Jag har funderat på att införa regler för slitstyrka på olika material i mina regler (fantasy med mycket detaljer), t.ex. på metaller och tyger.
Reglerna ska spegla att man bara kan laga en rustning ett visst antal gånger, hur tiden sliter på tyger och liknande och hur lilla material far när man bankar på dom med vapen.

Jag kom att tänka på det när jag spelade ett DoD-äventyr nyligen, då INGEN utom jag i spelargruppen tänkte på att köpa nya kläder eller ens laga dom efter en strid där många vassa saker gjorde sitt bästa för att leka med våra rollpersoners inre kropssdelar...

Är det att ta i för mycket realism, att införa dylika regler, eller vad tycker ni?

G

Guest

Guest
Är det att ta i för mycket realism, att införa dylika regler, eller vad tycker ni?

Det beror på, själv hade jag uppskattat sådana regler men mina spelare hade antagligen somnat när jag hade börjat snacka om tygsorter och materialslitage...
Men visst kan det fylla ett syfte... För en fattig riddare som ärvt en rustning (jag vet att det är en kliché men va fan) så kan nog hålet i harnesket vara värre än det brutna revbenet (om man nu antar att riddaren överlevde det som nu skapade hålet)...
Men man ska nog akta sig för att lägga för mycket vikt på reglerna angående en sån här sak... Risken är att man uppmuntrar sina spelare att tänka på sina rollpersoner som utfyllnad åt diverse magisk rustning...

WhitePaladin

Veteran
Re: Slitstyrka på materialJag hade tänkt hålla dej

Jag hade tänkt hålla det ganska enkelt, just för att undvika alltför mycket räknande och anteckande. Exempel:
Rustningar: slitvärde = absorbering x 10
Tyg = 10
Läder = 20

Vapen ger lika mycket i skada på slitvärdet som den skada de gör per träff. När slitvärdet är 0, är rustningen/klädesplagget oanvändbart tills det har reparerats.
En rustning kan repareras 5 ggr, kläder kan repareras 2 ggr.

Att en rustning slits under strid är ju dessutom realistiskt, och kan ge fler möjligheter för fienden att t.ex. sikta in ett svärdshugg i ett hål som föregående hugg gjorde...

Johan K

Gammal & dryg
Skulle kanske inte vilja påstå att det är bland de nödvändigasste regeltillägen som man kan lägga till. Eftersom det känns som det till viss del känns som det är en sådan grej som mest flyter på efter hand.
Saker slits ju efterhand & det är ju bara att byta när man kommer till enn större stad eller nått.
Den enda grej som jag kan komma på är väll att man kan utnyttja det här om det har hänt nått större trauma mot kläder eller utrustningen..

Krille

Super Moderator
I Västmark har jag en regel för dylikt. Den går i princip ut på att man ger föremålen egenskapen Vanskött och gradvis gör denna sämre. Det finns riktlinjer för hur rustningar får egenskapen, men den kan appliceras på i stort sett vad som helst, inklusive utrustning i stort.

Det roliga med den regeln ligger i Västmarks egenskapssystem, och det är svårt att få in den i andra regelsystem. Eftersom man alltid använder den egenskap som passar bäst så kan man mycket väl hamna i situationen att den ädle riddaren plötsligt får -2 för Vanskött -2 på sina slag för att Övertala, istället för +3 från Vän +3 (man använder 1T10 i systemet). Det passar sig trots allt inte särskilt väl att en riddare iförd blodiga och trasiga kläder försöker övertala sin länsherre mitt under banketten... :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Hur jag hanterar sånt

Unde förutsättning att spelarna inte är konstant ute i vildmarken så brukar jag helt enkelt dra en slant då och då för levnadsomkostnader. Jag brukar anpassa efter hur de lever och vilken nivå de håller.

Visst, det kanske inte är lika exakt, men det tar hänsyn till en massa andra faktorer och är tillräckligt bra för mitt behov.

Man kunde iofs förbättra det med en tabell över levnadskostnader under olika omständigheter och på olka nivåer, men för mig räcker sunt förnuft rätt bra.

WhitePaladin

Veteran
Precis vad jag var ute efter - vissa spealre fattar inte att "kläderna gör mannen", om, man inte gnider in det i näsan på dom!

Pom

Swashbuckler
"för mycket realism"?
Inte för dig, eftersom du vill införa det :gremwink:.

Tänk bara på att om du gör regler för enskilda plaggs nötning kommer spelarna att ägna speltid åt att hålla efter rollpersonernas utrustning och leta ersättningsartiklar i städer och byar. Det är förstås självklart, och är kanske t o m huvudsyftet med ditt initiativ. Var bara medveten om att tiden under ett spelmöte är ett nollsummespel. Mer tid åt en sak betyder mindre tid åt en annan.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hmm.. det är väl en självklarhet men det kanske det inte är i vissa spelargupper. Själva frågan är ju intressant. Kläder tar naturligtvis skada av vapen. Sånt kanske jag itne funderat så mycket över. och det påverkar ju tex ett övertalakast (beroende på vem man pratar med, en brottsling kanske uppskattar att man ser skamfilad och farlig ut).

Gällande matereal så använder jag MP, materealpoäng som reglerar när föremålet måste repareras eller måste kastas. Sen kan man ju inte reparera hur många gånger som helst.

I mitt sätt att spela tycker jag itne regler är helt nödvändigt. Jag anser attman har nåt slags common scence helt enkelt. Men! Frågan är relevant!