Re: Version 1.1 [OT]
Ang tur på 11 tror jag att detta inte ska bero på rp personens tur utan att turen skall speglas av spelarens tur med tärningarna.
På så vis blir rp lite mer lik sin spelare.
Mjo, du menar alltså att alla ska ha tur 11 och sedan får spelarens tur/otur ta hand om resten?
Jag tycker inte att RP ska vara för lika spelarna, man ska kunna vara turlig och ändå slå ganska medelmåttigt...
I min värld är det såhär iallafall, även om man har tur ibland, ibland hela speltillfällen, så jämnar det snabbt ut sig över tid...
Annars skulle t.ex. Warhammer vara ett spel till stor del baserat på tur, då man antagligen vinner om man hela tiden slår bra... Nu är det inte så, utan de bra slagen jämnar ganska fort ut sig... Därför är tur 13 mycket bättre än tur 11, och tur 8 mycket lägre...
Det ska även sägas att jag kör som det är, alla har 11 i tur från början, får de modifikationer på tur så får dom, annars har de 11... Se'n låter jag inte spelarna slå tur sådär överdrivet ofta heller...
Sedan skulle jag inte låta det bero på RPs tur om de råkar ut för fällan eller inte, snarare låter jag det bero på i vilken ordning de står eller går...
Om det är en som går först så är det väldigt troligt att det är denna som faller ner i falluckan, inte den sista i ledet... I det fallet att fällan är designat så man kan "råka" missa den så visst, då är ett turslag befogat... Men jag tror inte det är en stor del av fällorna i världen... Varför göra en fallucka som inte sträcker sig från vägg till vägg i en korridor och är bred nog för att man inte ska ta ett steg över?
Nej, för att undvika fällor ska man ha skill, inte tur... Oftast...