Nekromanti Slp:s...

Johan K

Gammal & dryg
Hur gör ni när ni skapar era slp:s. ?
Gör ni bara sådana "bleka" karatärer som tassar runt i bakrunden eller gör ni dem som riktiga spelarkaraktärer ?
För min del så göra jag slp.s som är lika bra gjorda som om de skulle speals av en sepalre. Känns som karaktärerna få mer liv då & är roligare att använda.

teddy

Warrior
Beror på hur du menar... menar du att du sitter och skriver ner lika mycket värden som för en rollperson?

Jag lägger oftast ner rätt mycket tid på mina slp's. Men det jag skriver ner är bakgrund och personlighet. Sen utseendet kanske jag skriver någon kort notering om annars improviserar jag när jag ska använda honom... (jag har en viss förmåga att ändra utseende på mina slp's innan spelarna träffar dem...). Inga värden brukar jag ha med. Om det inte är en speciel skurk som jag vet att spelarna ska ta till våld emot.

Johan K

Gammal & dryg
Beror på hur du menar... menar du att du sitter och skriver ner lika mycket värden som för en rollperson?
Yepp, faktiskt. Det gör jag ! Känns som det är skojigast så ! Att man blir en spelande spelledare. Så slp:na är nästan lika mycket med & intrigerar i gruppen som spelarna är.

Magnus L

Hero
Beror på..

..vad SLP:n ska ha för funktion.

SLP som är viktiga är alltid kul att beskriva, gärna på ett follformulär på samma sätt som en RP. Jag håller alltså med dig. :gremgrin:

Hartland

Warrior
En SLP som en extra medläm i gruppen är händig att ha och efter som han då blir nästan en rp så är det bra att ha papper på han. Sen andra slps så som folk på gatan är inte värt besväret :gremwink:

/Hartland - spelade nyss en SLP ganska bra tycker jag...

teddy

Warrior
Att beskriva SLP's som följer med resten av rollspelsgruppen mer än vanliga SLP's har jag gjort förr. Men det har nån gång för mycket slutat med att just SLP'n gör för mycket, av vad spelarnas karaktärer egentligen kan och borde göra... så det vågar jag mig inte på längre :gremcrazy:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag lägger ofta ner rätt mycket tid på spelledarpersonerna, i alla fall de som finns med vid äventyrets början. Dyker de upp senare under äventyret är det sällan lika väl förberedda även om jag har haft dem i tankarna sedan tidigare. Jag brukar inte ha några siffervärden på dem om det inte är absolut nödvändigt. Har de någon färdighet eller egenskap som de är väldigt bra på eller som är utmärkande så skriver jag upp detta i deras bakgrund istället.

neowyn

Swordsman
Som felr har skrivit innan kig så blandar jag mängden jobb på min a SLP. De viktiga skurkarna och medhjälparna är nästan lika utförliga som rollpersoner men med det undantaget att de inte har färdigheterna nerskrivna och specade. Jag tycker att det hämmar flytet i spelet om jag låter spelteknisk data ta allt för stor plats. Bakgrund och attityder är därimot väl deffinerat. Om skurken bara är tillfällig och inte har någon stor roll så beskriver jag nog oftast baar utseendet, beväpning och någon liten egenhet. Detta för att jag inte skall glömma bort mig när jag är mitt inne och spelleder. Om jag inte specar detta i förväg har jag märk att alla mina skurkar har liknande drag och det är inte speciellt lyckat