Tror inte där är några igentliga problem med att ha en SLP vara en del utav en grupp med RP's. Men anledningen till att ha med dem borde falla under två olika anledningar. 1: Story-mässigt sätt där SLP'n är en del utav äventyret, en SLP som hyrt in spelarna till att göra något, men att SLP'n behöver vara med pga X anledning. 2: För att fylla ut spelgruppen för att man har få spelare, vilket i vissa fall kan vara rätt begränsande för att man är delvis begränsad i vilken typ utav äventyr man kan spela med få spelare (tycker jag i alla fall).
SLP'n borde inte vara den som bestämmer hur gruppen ska agera i situationer (med kanske vissa undantag för en story-mässig SLP). Om där är en splittring i gruppen med hur man ska hantera en situation så bör SLP'n inte vara den som avgör hur det blir (om inte spelarna/RP'na själva vill att SLP'n ska vara tie-breakerna via antingen SLP'ns egna värderingar, eller eventuelt tärnings slag för övertala med bra argument eller något... och endast då i absoluta nödfall igentligen tycker jag). SLP'n bör inte vara den som för talan för gruppen med andra SLP'er (med vissa undantag, som t.ex äventyrs styrt eller något,,, men även då borde det vara i minimala mängder). I strid så bör spelarna få ha en viss kontroll över vad och hur SLP'n gör sina strids grejer (så länge som det följer SLP'ns "grej"... att skicka in en avstånds SLP in i närstrid, i en situation där det inte är ett måste, skulle t.ex gå emot SLP'ns grej t.ex), för att det är ju spelarna själva som borde hantera den generella taktiken i en strid. Där är nog fler sådana här grejer, men dessa är nog några utav de mer viktiga grejerna.
Jag kommer också ifrån en något annorlunda possition än andra rollspelare. För min nuvarande spelgrupp har under de snart senaste 15 åren bestått utav 3 personer (så 1 SL och 2 spelare)... vilket enligt samtliga utav oss är minns 1 person för lite, men vi skulle föredra att vi var 2 personer till (1 SL och 4 spelare har jag själv alltid sätt som vad jag föredrar i mängd).
Så vi har provat en mängd grejer med hur vi ska kompensera för det... för med bara två RP så är man rätt begränsad i vilken typ utav äventyr som man kan köra. Vissa "äventyr" har det ju fungerat aldeles utmärkt med att vi var två (som våran tjuv omgång, med två olika typer utav tjuvar som sammarbetade... slutade visserligen riktigt illa för dem, för de två var några utav de mest otursföljda karaktärer som jag någonsin sätt och spelat... de lyckades ofta fummla sig fram till framgång, men tillslut så han allt fummlande ikapp dem... XD )... men en hel del andra äventyr fungerade inte riktigt lika bra pga det, t.ex dungeon crawler typer utav äventyr, eller äventyr där man bör ha några stycken RP's som väger upp varandras brister. Att en RP dör sätter stora käppar i hjulet när man bara är två spelare.
I början så brukade vi ha SLP karaktärer som hängde på i vissa äventyr, vilket ju fungerar rätt bra, och vi använder SLP'er fortfarande då och då på det sättet. Men under de senare halvan utav de 15 åren så har vi tidsvis försökt med att varje spelare skapade 2 eller 3 karaktärer var. Där varje spelare valde en utav de karaktärerna till att vara deras huvudkaraktär, medan de/den andra karaktären/erna som spelaren gjorde fortfarande kontrollerades utav spelaren och var dennes sekundära karaktärer.
En fördel med detta har visat sig vara att rollspelandet inte helt plötsligt har stoppats mitt i det hela pga att en RP dog. För istället för att en spelare tar tid till att skapa en ny karaktär så behöver den spelaren bara välja en utav de andra karaktärerna de har att ta över huvudrollen för den spelaren, och om det var en sekundär RP så behövdes ju inget göras (mer än att karaktärerna ju reagerar över det så klart). Sen om det känns som det behövs för gruppen så kan man ju skapa en ersättar karaktär senare när man inte spelar.
De största nackdelarna dock är ju att det tar längre tid att skapa 2-3 karaktärer än en, strider kan ju ta längre tid (vilket vi inte har haft några problem med... och jag gillar ju strid i rollspel också, så för mig är det bara ett plus... XD ). De sociala interaktionerna mellan RP'na och med SLP's kan ibland vara lite stökigt, specielt om en/flera av de sekundära karaktärerna borde vara de som hanterar en specifik konversation... men där av att varje spelares huvudkaraktär hanterar snackandet för alla som den spelaren kontrollerar i spelet i vanliga fall, och det är bara vid några få tillfällen där någon utav de sekundära karaktärerna har en mer aktiv roll att snacka eller göra något för att de är de som är bäst för situationen.
Inte en perfekt lösning så klart, att ha fler RP's per spelare... men det hjälper massivt med äventyr där bara två RP's inte känns som det är nog för att kunna köra ett sådant äventyr. Och vi vill ju kunna spela den typen utav äventyr också, och inte bara två manna grupper, so it is what it is.
Tyvärr så spelar vi väldigt sällan i dagsläget.
Jag har under flera års tid nu haft ett äventyrs koncept i tankarna som revolverar runt att varje spelare skapar kanske en handfull eller så utav karaktärer som de själva styr (de ska starta som typ tonåringar). Där de växer upp tillsammans, tränas tillsammans utav en karaktär som jag har i tankarna (en person som kommer i slutändan sätta karaktärernas tankar och lojalitet för kungariket de "arbetar" för i fråga... förhoppningsvis), gör uppdrag och äventyr tillsammans, etc. Vissa kommer naturligt vis dö genom spelets gång (för tärningsbaserade system, specielt något som Eon, tenderar att göra sin grej ju).
Och när de har kommit långt nog in i storyn, så börjar det gå dåligt för gruppen, och under X antal uppdrag/äventyr så finner de sig konstant i underläge eller att de var för sent ute, etc. Plötsligt så hittas en utav karaktärerna död, mördad... gruppen börjar antagligen (förhoppningsvis) försöka ta reda på vad som händer... sen någon stanns längre ner i storyn så blir fler karaktärer mördader. Mängden beror helt och hållet på hur många som är kvar utav gruppen när detta drar igång... minst 2 bör dö tycker jag under detta (aldrig några utav "huvud RP'na" dock, utan bara från de sekundära)... men i slutändan bör minst 5 karaktärer vara kvar, helst 6. För i slutändan så vill jag att en eller två utav de där sekundära RP'na visa sig vara förrädare, som har av en eller annan anledning gått över till gruppens nuvarande motståndar sida (trots att de har spenderat nästan hela sitt liv tillsammans med de andra... lite utav deras tränare och hur de hanterade biten med lojalitet till sitt rike kommer avgöra lite hur det blir). Jag vill helt enkelt försöka skapa spelarnas egna "big bad"... den/de personer som konstant sätter käppar i hjulet för spelarna/RP'na, den/de personer som spelarna/RP'na kanske kommer ha som sitt mål att försöka plocka i slutändan.
Där finns ju en hel del problem med detta. Svårt att genomföra på ett bra sätt. Hitta rätt motivation för förrädaren/na... m.m. Men det absolut största problemet som jag har här är helt enkelt att jag inte är en stark och/eller bra nog SL för att kunna genomföra något som detta. Tror det skulle kräva en utav de där SL som är bra på att "skådespela" SLP'er, vilket är något som jag inte är bra på alls.
Huh... nu när jag sitter här och tänker på det så får jag helt plötsligt Martel, från David Eddings bokserie The Elenium och The Tamuli, i tankarna. Han var ju vän med Sparhawk som ung, men föll sedan från att vara en Pandion Knight pga att han gjorde förbjudna grejer. Huh... jag har inte ens tänkt på det innan, trots att jag har läst de böckerna om och om igen genom de senaste 25 åren... kanske jag har fått koncepted där ifrån en del. XD