Nekromanti Slump och skador

Krille

Super Moderator
Doktor Ahnold går stridsronden

"I de fall det blir en lätt skada kan man väl anta att det är en inte helt 90º klockren smocka, utan en "glancer" som inte gör mer än ett lätt, ne ce pas? ...eller missar jag poängen igen?"

Jupp. Du missar poängen att enligt nippros system så kan sådana "glancers" inte inträffa. Skador blir alltid allvarliga. Det går inte att halvmissa.

Eftersom tvåhandssvärd i verkligheten kan ge upphov till "glancers", så finns det alltså en skillnad mellan hur tvåhandssvärd fungerar i verkligheten och i nippros system.

Det blir ännu tydligare om min rollperson heter Conny och är byggd som Arnold Schwårztavad, med en styrkebonus på +3. Den minsta skada som Conny kan tillfoga med ett tvåhandssvärd är av den sorten som gör folk sängliggande i ett par månader. Han skulle inte ens kunna skära upp ett nageltrång utan att kapa benet av någon, och i nio fall av tio så skulle nageltrångsoperationen vara direkt dödande.

Sodivra

Champion
Doktor Ahnold gör bäst i att använda doktorsregler

Å andra sidan är nageltrång "kirurgi" och inte "strid" (kom ihåg det barn, skilj alltid på "strid" och "karva i något som inte försvarar sig") och "glancing hits" kan väl vara samma saker som missar?

Men ja, "Lätta träffar" går ju bort, och det är synd.

Krille

Super Moderator
Karva som karva

""glancing hits" kan väl vara samma saker som missar?"

Det finns en skillnad. "Glancing hits" gör fortfarande ont, till skillnad från missar.

Sodivra

Champion
Nja, allt är inte så konsekvent.

Är det värt att skriva ner dom då? Minsta motståndets lag, du vet. :gremwink:

Jarl

Hero
Re: nuvarande systemet

Tack för synpunkterna, antagligen kommer systemet bli att super-arnold med supervapen inte gör mindre än "Lätt" när han träffar, det får jag ta. Om man väl träffar så kommer man att belönas med att man får in åtminstone en lätt skada på motståndaren :gremsmile: Vem vet, det kanske gör att spelarna tänker både en eller två gånger innan de muckar med uberbarbaren....

(detta räknar inte med rustning, som antagligen rätt effektivt kommer att minska skada)

Krille

Super Moderator
Det häör är en kapning!

"Är det värt att skriva ner dom då? Minsta motståndets lag, du vet."

Det finns väl fler sorters skador som är värda att skriva ner än de som kapar benet av folk och de som dödar direkt?

Sodivra

Champion
Re: Det häör är en kapning!

Eftersom man kan få upp till 3 dödliga skador så tror jag att en dödlig skada är en som leder till döden om man inte behandlar den snabbt (som ett avhugget ben) medans allvarliga skador "bara" innebär att man är ur stridbart skick eller svårt förhindrad. Och resten kan man ju rollspela.

Men egentligen har du ju rätt, nippro vill nog att man faktiskt ska få användning av de lägre resultaten på skalan.

Jarl

Hero
Re: Det häör är en kapning!

Ja du har delvis rätt, skalan är lite omgjord nu dock, men tanken med flera dödliga skador var att det skulle finnas möjligheten att klubba ner riktigt stora varelser om man var tillräckligt biffig. Numera kommer nog "2 dödliga skador" heta just "dödlig" och innebära att man faktiskt dör med en gång. Den tidigare "dödlig skada" får blir "kritisk skada", som man har stor chans att dö av om man inte kvickt får hjälp. Jag tror det blir lite bättre och mer intuitivt...

aja, ni får väl se hur det ser ut när spelet är klart :gremsmile: