Nekromanti slumpen kontra förutbestämdhet

Hanoi

Veteran
tänkte att det skulle vara kul att höra från er, ni eminenta eonspelare, hur ni gör när ni någon gång skapar en rp, eller när era spelare gör det. slår ni fram alla resultat (tänkte snarast på familjetabellen, ålder, kroppsbyggnad, huvudtabellen, familjeförsörjningen) eller väljer ni alla, eller kombinerar ni rent utav dess båda tekniker? jag tänker lite på beskrivningen av skapandet av cerec tzorcelan, som finns neogames hemsida, där alla slag blir så "perfekta" (jag menar vad skulle hänt om baron cerc tzorcelan skulle fått nackdelen albino, eller ett värde på 8 i sty, han skulle inte vara så förbannat tuff då, eller hur!). i verkligheten får man aldrig så "passande" slag. bl.a. när han får adelsdamen som kontakt och som visar sig vara hans "älsklinsvän" och sedan slår han fram hennes karaktärsdrag som verkligen blir perfekta (högt i lojalitet, heder och amor, lågt i aggression). chansen att få fram en sådan här fulländad rp är ytterst liten.

det jag undrar då, eller rättare sagt går och spekulerar över i min ensamhet, är vad är mest "rätt", att helt och hållet slumpmässigt generera fram en rp, eller bestämma allt, en blandning ter sig iaf som mest "fel". detta till trots har de flesta av mina rp:er skapats genom just en blandning. men eftersom jag är lite deterministiskt lagd tror jag någonstans att den perfekte rp:n går att få fram bara genom slag, och i så fall, är varje tärningsresultat determinerat...?

detta var lite funderingar från min sida. är jag onormal som tänker i dessa banor, eller?

Jimmy_SL

Warrior
Hoho, en av mina RP fick fram roliga slag! Han blev Legendarisk, och omsjungen i många sånger, han hade ärvt ett svärd som åxo d var legendariskt. Han var mycket snabb och stark. Men hans livskamrat dog, i en strid med en tirak. Så han sörjer henne och vill hämnas dvärgarna...

Duddmannen

Hero
Jag har aldrig gillat total slump. Visst kan det vara skoj att slå fram en helt slumpmässig figur för en one-off, men om man ska spela en längre kampanj så tycker i alla fall jag att det är bättre om spelarna får välja själva (inom vissa ramar).

Jag brukar tillåta folk att välja EN särskild förmåga eller egenskap i grunden och sedan EN till för varje Nackdel de frivilligt tar. På det viset tenderar figurerna att bli lite mer balanserade, men framförallt så är de precis som spelaren tänkte sig karaktären från början.

Det värsta som kan hände en själv är ju att ens fina krigarkaraktär visar sig ha fobi mot blod och knappt orkar lyfta sin sköld.

/Duddmannen

swazze

Swordsman
du skrev att slå fram en karaktär som baron cerc tzorcelan har en ytterst liten chans. Men betänk att det finns gott om människor(och av andra raser också för den delen) på Mundana så att en sådan person skulle finns är ju inte direkt någon omöjlighet.

Nu är det så at Cerec slog sina attribut med 2t6+6, och hade riktig tur.
Jag har fakutmmed fått värre karaktärer (dvärgen med Sty, Tål, RÖR och VIL på 20-22).
Vi brukar allt som oftast bestämma ålder själva, medans sådant som kroppsbyggnad o.dyl. slås fram. Om det är något som inte passar karaktärskonceptet brukar SL tillåta att man slår om (även om en gammal SL tvingade min Rauniske krigarpräst att vara rädd för hästar, något som på ett vis helt förstörde karaktären)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
En salig blandning.

Det brukar se ut så här.

1) En överentusiastisk spelare lägger entusiastiskt fram ett koncept för en nästan lika entusiastisk SL.

2) SL och spelare sätter sig ner och funderar en smula på karaktärsidé, koncept och vad man skulle kunna göra av karaktären. Det är inte helt ovanligt att spelaren börjar fundera på karaktärsutvecklingen (alltså hur karaktären förändras genom äventyren) redan nu.

3) Papper och penna arbeter. I stort sett så går det hela till som så att man sätter sig ner och gör allting by-the-book. Så fort ett resultat som ej gillas av SL och spelare dyker upp, så lägger SL in sitt allsmäkiga veto, och spelaren får slå om resultatet.

Ett typexempel är om spelaren vill spela en jätte rättfärdig troende präst, och får kontakten bordellmamma, om spelaren ser klurig ut och funderar på det gick till egentligen, så bestämmer SL att slaget ska slås om.

Så håller vi på, tills alla slag sitter där dom ska. Det kan i värsta fall ta sin lilla tid med alla omslag och så, men det är det oftast värt. Eftersom spelaren nästintill jämnt får den tilltänkta karaktären, fast med massa andra slumpade omständigheter.
Slutsumman blir att karaktären blir som spelaren ville ha den, fast med vissa andra slumpmoment som gör att karaktären har förmågor/kontakter/egenskaper/erfarenheter som inte hade tänkt på när man satt och funderade på konceptet.

Så gör vi.

/Naug, "Bombing for peace is like fuc*ing for virginity"

Hanoi

Veteran
du skrev att slå fram en karaktär som baron cerc tzorcelan har en ytterst liten chans.

jo, jag sa de

Men betänk att det finns gott om människor(och av andra raser också för den delen) på Mundana så att en sådan person skulle finns är ju inte direkt någon omöjlighet.

jag har heller aldrig ifrågasatt att det finns en sådan person på mundana. heller inte att han har skapats av eon-skaparna själva och hans syfte som cool kille och äventyrare i den värld man också är äventyrare i. men att slå fram en så fulländad person är näst intill omöjligt

Hanoi

Veteran
slår ni fram nackdelarna då, eller väljer ni dem med? om ni slår fram dem, vad gör ni om en rp får en nackdel som 'ansiktsförlamning', 'klumpfot', 'utslag' eller 'vanställt ansikte'? får de ignorera slaget då och därmed den valda egenskapen, eller får de slå om? jag har iaf mycket svårt att tänka mig att spela en rp, som på något sätt ska tilltala en själv, som har sådana äckliga deffekter.

Zaaken

Veteran
Vi har en i vår spel grupp som hälldre tar nackdelar en strids konster... han säger att det är en konst att spela en sådan gubbe... nu har han gjort en lam snubbe... hans bakrund på den rp är den bästa på länge vad jag har läst. men jag håller med honom... alla rp borde ha minst en nackdel....

walium

Ganska töntig, faktiskt
Såhär gör vi

Spelaren får slå ett slag för varje grundegenskap. Detta gör han sedan tre gånger vilket ger honom tre små kolummner med värden. En av dessa(vanligtvis den bästa) väljer han sedan. Han placerar ut värdena precis hur han vill. Bakgrund och liknande slår han enligt reglerna men spelledaren brukar sortera bort de mest orimliga resultaten. Är det så att spelaren råkar ha en idé eller en tanke om en speciell sorts karaktär och spelledaren bedömmer att det fungerar med grupp och äventyr i övrigt så brukar man kunna detaljstyra dennes bakgrund lite mer. Men ofta är det så att konstiga händelser på bakgrundstabellerna mycket väl kan bidra till att göra rollpersonen mer intressant och rolig att spela.

Mouja

Hero
Kör du seriöst så... välj resultat själv, välj attribut. Så länge som du inte överdriver/underdriver eller tar bara (mycket) bra saker och inga dåliga.

Nackdelarna ska överväga fördelarna.. det gör rp'n oftast mycket roligare att spela.

The_Gorger

Hero
Risken är att de fega som vill ha sina, näst intill "perfekta" eller ska vi säga överdrivna, Karaktärer väljer nackdelar som "Dålig hand med barn" "Vapenmani" eller sådant som aldrig händer "extra känslig mot darkeld"

Ymir

Liten kantbaron
Vi gör rp:er som vi vill. Detta innebär vanligtvis att man slår fram saker och ting, eftersom man i regel inte har en klar bild av rp:n man tänkt sig och det är roligt med lite slumpelement. Att vi sedan ignorerar och modifierar resultat som vi vill ter sig rätt självklart i mina ögon.

Vad skulle hänt om Tzorcelan fått STY 8? Jo, han skulle inte varit Tzorcelan. Det hela tycks mig ganska logiskt - man slår fram attributen först av allt, och det är de som utgör karaktärens skellett. Vill man göra en vältränad riddare och får STY 8 slår man om, eller byter koncept, eller gör en riddare som passar med STY 8 - en åldrad baron som inte längre är i sin krafts dagar, eller en lönnfet riddare som legat av sig och förlustat sig med sina pengar. Och om Tzorcelan hade blivit albino? Hade varit ganska passande, faktiskt - albiner är mycket högt ansedda inom den faliska kulturen. I övrigt tycks du ha en väldigt skev uppfattning om vad en 'fulländad' rp är.

När vi skulle slå fram Pendragons rp:s käresta fick hon Lojalitet 16, Amor 17, Heder 13, egenskapen 'extremt ädel', nackdelen 'mörkrädd', 'hatar ordningsmakten'...och 17 i Aggression. Det tyckte jag var hur intressanta kombinationer som helst, och det var verkligen en sådan flicka jag kunde tänka mig att hetlevrade Nicoz varit kär i sedan barnsben. Varför alla adelsdamer måste vara menlösa våp övergår mitt förstånd, och det gör också varför alla riddare måste ha mer än 8 i Styrka och vara totala torrbollar.

Varför är en blandning mest fel? Snarare det roligaste alternativet, imo. För övrigt finns inget 'rätt' och 'fel'.

- Ymir, lite kritisk till begreppet 'fulländad rp'.

Warth

Veteran
Vad spelar det för roll om karaktären är 'fulländad' eller inte?
Det är väl inte Power-Gaming det handlar om?

Barion Cerec Tzorcelan är skapad i ett enda syfte, nämligen att fungera som exempel för hur en karaktär slås fram. Vilka värden denne har är helt egalt i sammanhanget. Det är HUR han får dessa värden, inte VARFÖR som är intressant. :gremtongue:

Hurvida en rollperson är perfekt eller inte kan man diskutera personligen tycker jag inte att det har alls att göra med vad som står på rollformuläret, det är vilken vision och bild man har av sin karaktär som är det essentiella. När en rollperson skapas så brukar man ju oftast ta hänsyn till vad som är lämpligt för äventyret, men också vad spelaren vill spela. Om man har ett färdigt koncep innan man börjar att skapa sin karaktär brukar man ju följa detta. Om man inte har det så kan man ju slå fram värden och sedan se vilket yrke som passar. Personligen föredrar jag att skapa min karaktär helt fritt (i samtycke med SL givetvis), men det utesluter ju inte att man anväder bakgrundstabeller och dylikt, då detta brukar ge krydda åt karaktären.

Warth

Veteran
Sant, det är ett problem...

Men det finns ju inget som säger att man måste använda de nackdelar som står i grundboken, eller hur, man kan ju komma på egna. Det är, imho, nämligen så att nackdelstabellen innehåller en mängd mer eller mindre absurda nackdelar som verkligen kan sabba en bra RP, därmed inte sagt att den inte bör användas. Personligen brukar jag tänka efter om det är möjligt, är det seriöst att en Tirak från Tackalor är rädd för Tiraker? Knappast, men det är ju inte helt osannolikt att denne lider av en ansiktsförlamning. Däremot kanske det omvända gäller för en annan karaktär. Man får ta det som passar det viktiga är att man känner för sin karaktär och kan sätta sig in i den. Här är spelgruppen viktig, spelar man med bra spelare (tex min spelgrupp) så kan man spela precis vad som helst eftersom det ges utrymme att spela vad man vill. Spelar man däremot ett slumpmässigt hack-and-slash äventyr är det kanske en annan sak, med andra ord "Var karaktär har sin plats".

Hanoi

Veteran
Re: Fulländad?

Återigen, vad f-n menar du med 'fulländad'?

nej, det är ju uppenbart att du inte förstår vad jag menar med fulländning . och det verkar på det din upprördhet som du dessutom har missförstått mig.

när jag läste beskrivningen av hur man skapade cerec, tänkte jag att det var lustigt hur alla slag blev så "perfekta". och eftersom du inte verkar förstå vad jag menar med perfekt och fulländad i det här sammanhanget ska jag försöka förklara det. jag var ironisk (imo övertydligt). det fanns ingenting i karaktären cerec som blev något egentligt avbräck (alla slag resulterade i en ny perfekt egenskap åt den stolte riddaren), det som både du och jag tycker skulle göra en karaktär rolig. men det är viktigt att jag understryker att jag inte har något emot baronen eller de texter som skrivits om honom, eller den beskrivning av hans skapande som finns på neogames hemsida. det är bara det att jag fann de lite roligt att han, enligt den hypotetiska spelarens mott, blev så fulländad, felfri, perfekt, otadlig, fullkomlig, ballanserad, fullständig, suverän. och jag tänkte att det var någon annan som också skrattat lite över det. det var allt. om det är något som gör någon så fullkomligt indignerad, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

och vad beträffar 'rätt' och 'fel' angående rp generering, så var det bara en tanke jag hade och ingenting du behöver bli arg över, då du uppenbarligen inte delade den tanken med mig. jag tyckte bara det skulle vara kul att höra från andra eon-spelare hur de får fram sina rp:s

återigen ber jag så hemskt mycket om ursäkt om jag upprörde dig

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ansiktsförlamning får mig bara att tänka på Stallone. De övriga kan jag ha, i de fall jag bara följer tabellerna då jag slår fram har jag ändå ingen riktig koll på hurdan gubbe jag vill ha. Om jag har en klar bild av karaktären skiter jag i tabeller.