Det är ju inte helt ovanligt att man använder sig av slumphändelser och möten i äventyr, det finns både i fanskrivna och köpäventyr. En del är helt uppbyggda av dessa som ex. Vildhjarta.
Men jag undrar vad ni tycker om det? För jag har svårt
att själv bilda mig en uppfattning. Skapar slumpmöten större valfrihet och mer dynamik i äventyr, eller
blir de lidande för att de saknar en röd tråd? Det kanske kan göra äventyr och kampanjer lite fantasifullare och roligare för spelarna då SL inte styr allt men å andra sidan så finns ju risken att äventyret eller kampanjen inte får lika bra sammanhållning då mer lämnas åt slumpen.
Man kan också undra om Slumphändelser bara är för den SL som inte kan bestämma sig för hur äventyret ska vara utan skriver ner vad som egentligen är idéer och sedan lämnar resten åt en annan spelledare som ska spela det.
En fördel kan ju vara att man som SL kan bedöma situationen när man väl spelar och på så sätt känna av vilka möten som ska inträffa eller inte. Det kan skapa valfrihet. En nackdel kan vara att det blir förvirrande och ingen dramaturgi.
Slumphändelser är både enkla och roliga och kan underlätta äventyrs/kampanj -skapandet enligt mig.
Det blir bekvämare för SL, men blir det bra äventyr?
Finns det fördelar eller blir helheten sämre?
Vad tycker ni?
Men jag undrar vad ni tycker om det? För jag har svårt
att själv bilda mig en uppfattning. Skapar slumpmöten större valfrihet och mer dynamik i äventyr, eller
blir de lidande för att de saknar en röd tråd? Det kanske kan göra äventyr och kampanjer lite fantasifullare och roligare för spelarna då SL inte styr allt men å andra sidan så finns ju risken att äventyret eller kampanjen inte får lika bra sammanhållning då mer lämnas åt slumpen.
Man kan också undra om Slumphändelser bara är för den SL som inte kan bestämma sig för hur äventyret ska vara utan skriver ner vad som egentligen är idéer och sedan lämnar resten åt en annan spelledare som ska spela det.
En fördel kan ju vara att man som SL kan bedöma situationen när man väl spelar och på så sätt känna av vilka möten som ska inträffa eller inte. Det kan skapa valfrihet. En nackdel kan vara att det blir förvirrande och ingen dramaturgi.
Slumphändelser är både enkla och roliga och kan underlätta äventyrs/kampanj -skapandet enligt mig.
Det blir bekvämare för SL, men blir det bra äventyr?
Finns det fördelar eller blir helheten sämre?
Vad tycker ni?