Nekromanti Slumpmässiga händerlser eller vändningar

Ram

Skev
När vi provspelade Britannia 1914 (friformish/indie/light spåret, denna gång utan spelledare) senast så testade jag att lägga till en annan gammal insticksmodul från byrålådan, händelsekorten.

I korthet så går det ut på att man har en liten kortlek med händelsekort (en tabell hade funkat minst lika bra, men jag gillar kort) med följande information:
* Gamla investeringar betalar sig
* Vilken tur!
* En gammal bekantskap kommer tillbaka.
* Ny vänskap
* Fara!
* Familjen…
* Världen vänder
* Man sår och skördar…
* Omgivningen gör sig påmind
* En ny fiende
* Gamla tiders olycka
* Missförstånd

Vid givna tillfällen (vi valde slagen 1+8 på 2T8) i ett existerande historieflöde så vänder man upp ett kort och väver på ett lämpligt sätt in det i berättelsen. Detta kan ske när som helst, oberoende av om det t.ex. är mitt under ett pågående storskaligt skeende eller mitt under en mer intensiv period och tolkningarna modifieras lämpligen därefter. Allt som allt så är jag rätt förtjust i koncept av den här typen, speciellt i spelledarlösa spel.

Men högen är rätt tunn och lite torftig. Vad skulle ni vilja se för händelser eller vändningar i en sådan mekanik? Högt som lågt.

Mogger

Hipsteranka
Nu brainstormar jag, och kanske missar jag poängen, men vore det inte coolt med två kort? Alltså att man drar från två högar, ett slags prefix och suffix?

Kort 1:
- En ny vänskap

Kort 2:
- Fara!

Eller något liknande. Som jag ser det, nämligen, kan det bli svårt att improvisera från för lösa kort (ex "världen vänder"). Nu hjälper det här kanske inte dig, och kanske har ni inte ens problem med det, så ta det för vad det är. :gremsmile: Men, två högar innebär att färre kort kan ge fler kombinationer.

Om det kan vara till någon hjälp så använder jag följande "tabell" till Horisont:

♥ - En person eller varelse.
♦ - En pryl av något slag
♣ - En plats. Antingen en ny eller att något förändras på den plats de befinner sig.
♠ - Spader är alltid dåligt. Det innebär ett bakslag.

Ram

Skev
Måns said:
Nu brainstormar jag, och kanske missar jag poängen, men vore det inte coolt med två kort? Alltså att man drar från två högar, ett slags prefix och suffix?

Kort 1:
- En ny vänskap

Kort 2:
- Fara!

Eller något liknande. /.../ Men, två högar innebär att färre kort kan ge fler kombinationer.
Jag har testat en del längs de linjerna och tycker att det är en skitbra lösning (kombinatorik äger!), men alltid fastnat på att jag har låg tolerans för de nonsenskombinationer som dyker upp ibland, jag tycker de är stämningsdödande. Fel hos mig helt enkelt... Jag har hamnat i att föredra att skapa ett kort för alla de kombinationer som jag verkligen gillar i stället. Men det är bara görbart upp till en viss nivå.

Måns said:
Som jag ser det, nämligen, kan det bli svårt att improvisera från för lösa kort (ex "världen vänder"). Nu hjälper det här kanske inte dig, och kanske har ni inte ens problem med det, så ta det för vad det är. :gremsmile:
Det är ett par saker som jag känner lite behov att förklara, nämligen Världen vänder och Familjen... Familjen har jag redan döpt om till Nära och kära i stället och dessa är "tänkta" att användas för att låta det verkliga livets relationer, plikter och fördelar pocka på in i scenarion och tilta saker lite. Världen vänder är tänkt att vara en större världsomstörtande händelse som inte nödvändigtvis påverkar historien direkt men som kan vävas in och kopplas till händelser nu eller senare.

Måns said:
Om det kan vara till någon hjälp så använder jag följande "tabell" till Horisont:

♥ - En person eller varelse.
♦ - En pryl av något slag
♣ - En plats. Antingen en ny eller att något förändras på den plats de befinner sig.
♠ - Spader är alltid dåligt. Det innebär ett bakslag.
Jag tror att vi har pratat om den någon gång förut. Tycker den är kalas även om jag tycker den är lite... Eh, klinisk kan man kanske säga. Saklig. Jag är ett stort fan av stämningstermer (även om min lista är allt annat än toppen).

Mogger

Hipsteranka
* En oväntad upptäckt
* Du är inte ensam
* Kärlek
* Ett brott!
* En farlig uppfinning
* Allianser, och svek
* Det är ju omöjligt...
* Det sker under jorden
* Ett återseende
* En hemlighet

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hmm, har du spelat Itras By?

Där har man också in kortlek som förändrar situationen. Men korten är på metaplanet snarare än spelplanet. Du kanske kan surfa in på itrasby.no och kika själv om några av korten kan passa i ditt spel?

Ram

Skev
Kanonbra tips. Jag kollade på Itras by för ett tag sedan, men får ont i huvudet av att läsa på norsk (eller är det danska?). Chanskorten innehöll definitivt en del guldkorn.

Men vad vill du själv ha?