Nekromanti Slumpmöten (på resa)

Nässe

Myrmidon
Jag sitter och försöker komma på vad jag själv upplevt som bra slumpmöten på resa, antingen som SL eller spelare och har ganska svårt för att minnas några överhuvudtaget. Har bläddrat lite i mina rollspelsböcker och ser att det inte är så vanligt som jag trodde. Många av Drakar och Demoners äventyr saknar slumpmöten. Det finns ju tex för Svavelvinter men inte för Oraklets fyra ögon. Tror att jag själv lagt till en del sådana möten i de kampanjer jag spellett, tex blev det en del händelser i Tatters of the King som var påhittade men som ändå följde den bakomliggande händelseutvecklingen för "världen". Tror också det blivit en del orch-överfall genom åren, en och annan bedragare, några hungriga djur och en del karaktärer som visat upp olika aspekter av äventyret och platsen där det utspelar sig.

När har din spelgrupp haft kul med slumpmöten?

luddwig

Lawful evil
Som SL i Fantasy! lät jag en gång en grupp träffa på en dryad som sjungande dansade fram genom skogen. Alla fick slå ett motståndsslag. Den som misslyckades började följa dryaden i dansen. De som inte dansade tittade förbryllat på. Efter någon minut försvann dryaden iväg. De som dansat med henne fick tillbaka några KP. Det var roligt eftersom spelarna verkligen levde sig in i situationen samt ett uppskattat avbrott mot de många faror som annars har en tendens att dyka upp.

JJoghans

Regelknackare
Nässe;n175763 said:
När har din spelgrupp haft kul med slumpmöten?
Sällan faktiskt. Det beror lite på vad man kör för typ av spel, och vad man menar med "slumpmöten", men generellt sett tycker jag att slumpmöten är till för äventyr som inte har något mål och driver lite "vind för våg". Annars tjänar de inget egentligt syfte i spelet och känns som lite av "bortkastad ansträngning" för både äventyrsproducenten och spelgruppen. Visst kan man ha slumpmässiga möten även i strukturerade äventyr, men då bör de vara relaterade till någon av äventyrets plottar och ha ett syfte gentemot dessa.

Tre solar

Hero
I den kampanj jag SLar just nu har slumpmöten blivit något av ett huvudnummer. För ett tag sen mötte gruppen till exempel en armé på väg att belägna ett kloster i bergen och erövra deras jättelika gudabild i guld. För en månad sedan stötte de på armén igen, när den vände segrande åter. Det var oerhört fett eftersom det blev tydligt att spelarna missat chansen att vara med om belägringen eller stjäla statyn själva.

Jag gillar slumpmöten, men de måste vara genomarbetade.

Nässe

Myrmidon
Tre solar;n175798 said:
I den kampanj jag SLar just nu har slumpmöten blivit något av ett huvudnummer. För ett tag sen mötte gruppen till exempel en armé på väg att belägna ett kloster i bergen och erövra deras jättelika gudabild i guld. För en månad sedan stötte de på armén igen, när den vände segrande åter. Det var oerhört fett eftersom det blev tydligt att spelarna missat chansen att vara med om belägringen eller stjäla statyn själva.

Jag gillar slumpmöten, men de måste vara genomarbetade.
Jag gillar slumptabellen i Blood and Bronze, känns som en bra blandning av vardag och skruvat, farligt och ofarligt. Varelsen som är till hälften uthuggen ur sten och levande är lätt favoriten.

Det fanns väl slumptabeller i Oraklets fyra ögon på nästan alla äventyrsplatserna?

Slumptabeller är kul tycker jag, skapar en levande känsla och stämning för en plats. I min nuvarande Eon Kampanj har jag kört stenhårt på slumptabeller. Har varit den mest lyckade delen av äventyret, framförallt delen där de mötte två förrymda slavar som de visade vägen till frihet (de visste inte om att båda dessa slavar var dömda straffångar) och sen mötte uppbådet som jag de förrymda (2 separata slag).

Nässe

Myrmidon
Swedish Chef;n175811 said:
Det fanns väl slumptabeller i Oraklets fyra ögon på nästan alla äventyrsplatserna?

Slumptabeller är kul tycker jag, skapar en levande känsla och stämning för en plats. I min nuvarande Eon Kampanj har jag kört stenhårt på slumptabeller. Har varit den mest lyckade delen av äventyret, framförallt delen där de mötte två förrymda slavar som de visade vägen till frihet (de visste inte om att båda dessa slavar var dömda straffångar) och sen mötte uppbådet som jag de förrymda (2 separata slag).
(Angående Oraklet) Jo just det ja, på platserna finns det ju slumpmöten, jag tänkte på resorna mellan och på öarna som SL för hantera bäst den vill.

Fridigern

Swordsman
Där har man ju Rabdorjanamöten, vilka för spelarna förefaller som slumpmöten.

zonk

muterad
Rubbade hubba bubba-gubbarna, som vi döpte dem till! Jo de framstår som lagom mordiskt förvirrade. Jag läste sen i modulen att de faktiskt går att prata med, det blev vi aldrig varse, det dök alltid upp nåt dödligt mot oss i rask takt, det kändes liksom sällan som läge för småprat.

Fjodor Pollett

Swordsman
Ursprungliga (dvs D&D) syftet med slumpmöten var att förbruka en viss andel av äventyrarnas resurser - spells, potions, HP, charges etc - innan de nådde fram till den egentliga utmaningen, dvs den dungeon de (oftast) var på väg till. Jag skulle säga att det är upp till var och en om de tycker att den modellen passar in på det spel man spelar.

Intressanta möten på väg är intressanta. Slumpmässiga strider är dynga.

Zire

Swashbuckler
Jag har haft kul med slumpmöten när de på ren tur passade väldigt bra för rollpersonerna. Men det var mest när jag började spela, nu för tiden använder jag dem väldigt sällan (som slumpmöten). I ett äventyr som någon annan gjort så får de gärna finnas där, de beskriver ju ändå platsen/området man reser i och är en bra lista med förslag på saker som kan hända om man får slut på idéer. Men jag tycker det blir bättre om man under spelmötet gör en bedömning av vad som skulle passa, än att slumpa fram möten.

Nässe;n175813 said:
(Angående Oraklet) Jo just det ja, på platserna finns det ju slumpmöten, jag tänkte på resorna mellan och på öarna som SL för hantera bäst den vill.
Så är det såklart, undrar om det finns slumptabeller i Trakorien modulen får väl gå och gräva i lådan.....

kwarnberg

Swordsman
Tror inte jag har haft med slumpmötet någon gång när jag har spelett. Alla utmaningar rollpersonerna stöter på är planerade av mig. Kanske någonting värt att testa dock.

Som SL har jag aldrig använt mig av dem. Men som spelare hade jag ett uppskattat möte med en sanddrake i en öken när vi spelade Den Nidlänska Reningen (när det begav sig tyckte jag det var coolt att kunna titulera gubben som "drakdödare"). Jag fattade dock först i efterhand, när jag själv spelledde samma äventyr, att det var ett slumpmöte.

Två relaterade frågor: slår ni dessa slumpslag öppet eller dolt? Kan man låta spelarna slå?

luddwig

Lawful evil
Robert E. Howard;n176107 said:
Två relaterade frågor: slår ni dessa slumpslag öppet eller dolt? Kan man låta spelarna slå?
När jag är SL brukar jag slå eventuella slumphändelser själv, dolt under spel men ännu hellre i förväg så att jag kan tänka igenom hur jag ska presentera händelsen och eventuellt även göra små anpassningar. Har som spelare varit med om att slå slumphändelser istället för SL. Det gav en speligare känsla på både gott och ont.

Tre solar

Hero
Robert E. Howard;n176107 said:
Öppet, som i att nu slår jag för att se vad som händer. Ibland får spelarna slå.

Jag tycker det gör jättestor skillnad att tydligt visa att nu är det slumpmöte. Särskilt om det är ett bra möte. Dels är det kul att något uppstår i stunden, dels är det kul att spelledaren måste improvisera, dels visar det att spelledaren varken vill tvinga fram en viss story eller förringa den - det är lika ok att smyga förbi mötet som att låta det ta upp hela speltillfället.

luddwig

Lawful evil
Tre solar;n176125 said:
Jag tycker det gör jättestor skillnad att tydligt visa att nu är det slumpmöte. Särskilt om det är ett bra möte. Dels är det kul att något uppstår i stunden, dels är det kul att spelledaren måste improvisera, dels visar det att spelledaren varken vill tvinga fram en viss story eller förringa den - det är lika ok att smyga förbi mötet som att låta det ta upp hela speltillfället.
Jag föredrar istället när det inte är uppenbart att ett slumpmöte är just ett slumpmöte. Det får gärna kännas spontant, och utgången av händelsen ska vara öppen, men i övrigt tycker jag att det känns och fungerar bättre om slumpmötet liksom bara är en del av flödet och spelarna först i efterhand kan konstatera att "det där hade nog inget med xxx att göra".

Fjodor Pollett

Swordsman
Hur vore det med ett förgrenat händelseträd i stället för en slumptabell? Det borde inte vara mycket mer arbete, och så orsakas händelserna av beslut som spelarna tar.
Ex: Norrut genom träsket(A) eller omväg öster runt bergen (B)
B--> Stanna och hjälpa bönder i knipa (C) eller strunta i dem och fortsätta (D)
C -->Busarna som förföljt er tar en genväg och hinner sätta upp ett ordentligt bakhåll, men ni får med er tre stadiga bonddrängar/pigor som vägvisare och hjälp.

Tre solar

Hero
luddwig;n176213 said:
[...] det känns och fungerar bättre om slumpmötet liksom bara är en del av flödet och spelarna först i efterhand kan konstatera att "det där hade nog inget med xxx att göra".
Varför fungerar det bättre för er? Vad vinner ni på att skapa känslan av att det var förutbestämt/en del av storyn?

(obs: ärliga frågor)

Tre solar

Hero
Fjodor Pollett;n176229 said:
Hur vore det med ett förgrenat händelseträd i stället för en slumptabell? Det borde inte vara mycket mer arbete, och så orsakas händelserna av beslut som spelarna tar.
Ex: Norrut genom träsket(A) eller omväg öster runt bergen (B)
B--> Stanna och hjälpa bönder i knipa (C) eller strunta i dem och fortsätta (D)
C -->Busarna som förföljt er tar en genväg och hinner sätta upp ett ordentligt bakhåll, men ni får med er tre stadiga bonddrängar/pigor som vägvisare och hjälp.
Då blir det väl ett äventyr istället för ett slumpmöte?