Nekromanti Slunga

Ottar

Veteran
Varför har man ingen grundchans i slunga?
Är det för att det är jätte svårt att andväda slungan eller?
Igentligen borde man ha rundchans i slunga men inte i kastyxa, jag menar hur många små barn har inte lekt med en slunga när dom var små? Men det är nog inte så många som har kastat en yxa!

Är det nåon som kan ge ett vettigt svar på detta?

Pendragon

Swashbuckler
öhm... du är uppenbart en av dem som inte lekt med en slunga som liten, annars skulle du veta hur knepigt det är att bara få stenen att flyga i rätt vädersträck...

swazze

Swordsman
Grundchanssystemet bygger väll på ens attribut(fysiskaförmågor), alltså inte vad man gjorde som liten. Att kasta en yxa beror främst på styrka eller rör eller vad nu grundchansen bygger på i alla fall på låga nivåer. På högre nivåer beror det mer och mer på teknik. Att slunga beror främst på teknik alltså har det ingen grundchans

Sabelkatten

Swordsman
öhm... du är uppenbart en av dem som inte lekt med en slunga som liten, annars skulle du veta hur knepigt det är att bara få stenen att flyga i rätt vädersträck...
Jag kunde träffa en lyktstolpe på fem meters håll efter att ha lekt med en slung i ett par veckor (i.e. bra mindre än 40 timmars träning). Det kunde jag inte med en pilbåge efter motsvarande tid.

Det beror säkert en del på personen i fråga, men jag skulle vilja säga att alla avståndsvapen har grundchans - fast det krävs att men övar ett par timmar åtminstone för att kunna träffa något. Undantaget är förstås armborst där det ju bara är att "peka och klicka"... :gremgrin:

/Henrik

Cohen

Swordsman
Jag kunde träffa en lyktstolpe på fem meters håll efter att ha lekt med en slung i ett par veckor (i.e. bra mindre än 40 timmars träning). Det kunde jag inte med en pilbåge efter motsvarande tid.

Pilbåge som är så lätt att använda!
Inom fem meter kan man ju pricka allt möjligt efter lite träning.
Du kanske har en dålig pilbåge?

En slunga är däremot helsikes så svår att sikta med.
Stavslunga kan jag tänka mig är relativt lätt att sikta med, men med en vanlig slunga krävs det mer träning.

Mäster Atrion

Warrior
Detta måste jag faktiskt protestera om. Jag har endast en gång i hela mitt liv skjutit med pilbåge och faktiskt är det inte så värst svårt. Nog träffar man minst en lyktstolpe på 5 meter när jag träffar en tavla ( Liten ) på 30 m. Om man inte gör det då är man kass och eftersom att du inte gjorde det så är du nog en JUMBO om du inte ens klarar det efter ett tag.

Cohen

Swordsman
Vad det inte det jag sa då?
Jag sa LITE träning! LIIITEEEE! Och då menar jag LITE!
Inte som i mycket, utan som i LITE! Som i nån timme!
Vad hackar du på mej för?
Jag har inga problem med pilbågar!

Beträffande Sabelkattens problem tror jag att jag har lösningen.
Det är ganska självklart att man inte kan skjuta med en pilbåge om man tränar med en slunga. :gremtongue:
Alla försök att slunga stenar med pilbågar har visat sig lönlösa.
Beträffande alla försök med att svänga pilbågen runt i en cirkel och sedan kasta iväg pilen med änden på bågen har de inte bara visat sig vara ineffektiva;
de har inte fungerat heller. :gremgrin: