Nekromanti Slutet på Lost - diskussion

IsakB

Veteran
Hej killar!

Jag tycker att det verkar som om ni är lika "Losttokiga" som jag själv. Jag har så många frågor och skulle verkligen behöva diskutera allt, även om jag reda fått mycket svar genom att läsa era inlägg och de länkar som ni lagt upp.

Något jag tycker är, även om allt ska ses som över, finns det inte världens möjlighet att göra en fortsättning på detta? Om nu regissörerna vill ha mer pengar vill säga. Kan det inte komma som ett nytt Lost, även om själva storyn är lite över konsumerad nu kanske, men om några år. Som många andra serier gör som lämnar en möjlighet till fortsättning. Man skulle kunna få se hur Hugo och Ben sköter sina jobb, det skulle kunna komma nytt folk, nästan som det var när Oceanic 815 kom, men denna gång få se allt ur Jacobs synvinkel, eller i detta fall Hugos. Det finns mycket man skulle kunna göra. Antingen detta, en film där man förklara allt till punkt och pricka, vilket säkert inte sker, för då tar man ju bort allt det roliga, spekulerandet. Man skulle också kunna visa hur de andra som varit på "släpper taget".

Det finns som sagt hur mycket som helst att gräva i, även om det kanske räcker som det är.

Jag har givetvis några frågor som jag hoppas att ni ska kunna diskutera med mig. eller egentligen är det inte så många som jag kommer på nu, men i alla fall.

Hur gick det för planet?
Hur blir Richard om han kommer till "den riktiga världen"? Åldras han jätte fort eller vad?
UHr blir deras liv innan de dör i den riktiga världen, eller störtar bara planet?
Jag tycker även att det känns som vi glömt några och vad som händer med dem och deras familjer och annat?
Hur blir claire med Aaron och vad händer med Kwons barn? Hur kunde Lapidus överleva i ubåten och borde de andra inte vara lite överraskade av att han lever? vad händer med Rose och Bernard på ön? Och har vi inte glömt denna härliga figur som erövrade oss totalt i sösong två? Denna härliga mister Eko som aldrig slutade att överraska?

det finns hur många frågor som helst och säker fler som jag glömt av. man kan gräva i denna story hur mycket som helst Med fortsättning och annat.

Jag måste erkänna att jag har lite svårt att släppa det hela efter att ha spenderat minst 120 timmar framför TV.n med dessa underbara karraktärer.Ska mandå inte fortsätta tills då man har allt klart för sig?

Jag fortsätter att läsa det ni skriver samtidigt som jag kollar igenom alla dessa åsikter som finns på nätet om serien och framför allt slutet!

P.S. orkar inte läsa igenom detta, ursäktar för felstavningar och formuleringar, men det är sent på natten!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
IsakB said:
finns det inte världens möjlighet att göra en fortsättning på detta?
Nejförbövelen. Låt det vara såhär, en avslutad historia med lagom många frågetecken kvar. Mjölka inte död på konceptet.

Liksom, lost var en av de bästa serier jag sett. men det viktigaste, för mig, är att den hade en början, en mitt, och ett slut. Annars blir det bara Days of our Lives, en evighetssåpa utan poäng.

Jag hade t.om helst sett ett ännu tidigare slut. Ibland kändes det som att de bara drog ut på det...

IsakB said:
Hur gick det för planet?
Tja, antingen kom de fram, eller så dog de på vägen... =)

IsakB said:
Hur blir Richard om han kommer till "den riktiga världen"? Åldras han jätte fort eller vad?
Han började åldras en smula redan i serien, vad jag minns, så jag misstänker att han ungefär nu börjar åldras i "normal" takt...

IsakB said:
UHr blir deras liv innan de dör i den riktiga världen, eller störtar bara planet?
Lite irrelevant för serien, och dessutom ganska ointressant att spekulera i, tycker jag. Utan metaplotten med ön saknas intresset helt för min del.

IsakB said:
Hur kunde Lapidus överleva i ubåten och borde de andra inte vara lite överraskade av att han lever?
Äh, Lapidus har nio liv...

IsakB said:
vad händer med Rose och Bernard på ön?
De lever väl och mår bra?

IsakB said:
Och har vi inte glömt denna härliga figur som erövrade oss totalt i sösong två? Denna härliga mister Eko som aldrig slutade att överraska?
Glömt och glömt, han dog ju...

IsakB said:
det finns hur många frågor som helst och säker fler som jag glömt av. man kan gräva i denna story hur mycket som helst Med fortsättning och annat.
Visst, men varför? Huvudstoryn är avklarad, de "stora frågorna" är besvarade. Allt som är kvar är lite uppstädning, men de flesta trådar du nämner betraktar jag ändå som "avslutade".

IsakB said:
Jag måste erkänna att jag har lite svårt att släppa det hela efter att ha spenderat minst 120 timmar framför TV.n med dessa underbara karraktärer.Ska mandå inte fortsätta tills då man har allt klart för sig?
Nej, helst inte. Lost handlade om ett gäng människor på en ö. Nu är ön borta ur blickfånget, och dess hemligheter till nästan 100% avslöjade.

Sedan är det tråkigt att ha "allt" klart för sig. Bättre att ha lite hjärnretning kvar.

IsakB

Veteran
Tack för svaren, jag hinner dock inte diskutera dem vidare, även om det mesta kanske var bra svar, men i denna lista som ni länkar tycker jag att det finns mycket relevanta frågor, som man kan se som sidospår.

Fler frågor man ställer sig:

Kunde man åka ifrån ön, fanns det inte någon slags skyddbärigär eller något i början, och hur vet folk vart de ska när de åker då ön flyttas hela tiden? Varför är vattnet grumligt i templets källa och varför är Claire och Sayid onda och är de verkligen det? Vad är grejen med Dagon och skulle vattnet inte vara grumligt (det sägs något om att det inte ska vara det)? Hur kom de till ön och har man sett dem tidigare? Varför vill han inte pratat engelska? Vart tar Sayids själsfrände Nadia vägen, helt plötsligt är Shannon den bästa? Varför vill Zoe ha Jin sen inget mer(med magnetfälten osv) är det för att hitta öns hjärta?
Sprängdes bomben under 70-talet eller inte? Vad påverkade det isf, lyckades Juliet?

Tack å hej leverpastej!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
IsakB said:
Kunde man åka ifrån ön, fanns det inte någon slags skyddbärigär eller något i början, och hur vet folk vart de ska när de åker då ön flyttas hela tiden?
Barriären är väl den bubbla av whatever det nu är som får ön att kunna flytta på sig, och man kan komam därifrån genom att åka i en viss riktning (beroende på vibrationer eller whatevs)

Sedan flyttar väl ön sig mest när nån vrider på ratten, som jag förstod det - annars efter ett antagligen förutsägbart mönster, skulle jag tro. Vi vet ju att det gjordes en del jobb för att kunna förutsäga dess position tidigare...

IsakB said:
Varför är vattnet grumligt i templets källa och varför är Claire och Sayid onda och är de verkligen det? Vad är grejen med Dagon och skulle vattnet inte vara grumligt (det sägs något om att det inte ska vara det)?
Mitt antagande är att vattnet kommer från källan, och därför har speciella egenskaper - men att MIB förgiftat den med sin molniga substans, vilken då kan ta sig in i Sayid. Claire tror jag mest var knäpp, inte så mycket övertagen som under en lång tid utsatt för MIB's influens.

IsakB said:
Hur kom de till ön och har man sett dem tidigare?
Det jag räknade med var att de helt enkelt skeppats dit av Jacob för att tjäna honom.

IsakB said:
Varför vill han inte pratat engelska?
Han ville väl inte, det sa han väl?

IsakB said:
Vart tar Sayids själsfrände Nadia vägen, helt plötsligt är Shannon den bästa?
Alltså, det här med One True Love tror jag inte ett skit på, Nadya var en del av Sayids bakgrund, och minnet av henne ordentligt uppblandat med skuld etc. Shannon var mer en blixt från klar himmel, en överraskning som blev något mer.

IsakB said:
Sprängdes bomben under 70-talet eller inte? Vad påverkade det isf, lyckades Juliet?
Alternativa tidslinjer. Min teori är att eftersom det var ön som uppehöll det fält som gjorde tidsresor lokalt möjliga, och ön förstördes när bomben sprängdes, så eliminerades samtidigt det "alternativet".