Nekromanti Slutet på Portal och hur det relaterar till dig

Sodivra

Champion
Portal är Valves nysläppta förstapersonspusselspel. Vad jag inte väntade mig var att det skulle ha en bra story. Portal har spelhistoriens bästa slut, eller iallafall det bästa jag kan komma på just nu. Och det finns i min signatur just nu.

Detta inlägg kommer alltså innehålla spoilers.

Det finns en fejkwebsida för Aperture Science här, och loggar man in (skriv "login") som Cjohnson, lösenord Tier3 så kan man få upp "notes" (Som iochförsig är en ganska humoristisk text) och få veta att GLaDOS aktiveras på "Bring your daughter to work"-dagen, vilket fick något att klicka till hos mig.

Jag tror att hon är avundsjuk och vill ha en egen dotter, det är därför hon är så ambivalent mot huvudpersonen... (Blandar löften och hot, är arg i slutfajten men stolt på ett sjukt sätt i slutsången) och det var därför hon släppte ut nervgiftet. Kanske är det därför hon är så besatt av tårta också (Sådant som mammor gör), även om det tydligen är något som finns med i själva testbanan. (Tårtikonen)

Det här ger också ett nytt djup åt GLaDOS babblande om att ingen tycker om en och att man är adopterad.

De enda gångerna som GLaDOS refererar till andra människor så är det för övrigt "Bring your daughter to work" och "Confidence funds for little girls" (Eller något). Överhuvudtaget så är det kul att allt/alla är kvinnor i Portal, utom kanske Companion Cube som GLaDOS refererar till som "Him"

Allt det här snackar dom om i den här tråden som tar upp en del kul saker, som att huvudpersonen själv är GLaDOS och att tårtan i slutet är för att fira ens första födelsedag... Konstigt men kul.

Foggmock

Myrmidon
De enda gångerna som GLaDOS refererar till andra människor så är det för övrigt "Bring your daughter to work"

När säger hon det? Jag har helt missat detta och ändå dragit igenom spelet två gånger.

Dessutom påpekar hon ju att portalgeväret är mer värdefullt än den sammanlagda inkomsten i "Subject's home town here".

Såsom jag tolkar noterna så är GLaDos snarare tänkt att representera Cave Johnsons dotter och att hon "kommer till jobbet" den dagen. I kommentarerna inne i spelet så påminner de ju även om den röda telefonen (med avsliten sladd) som skulle användas av övervakaren om AI:n började göra skumma saker (vilket den bevisligen började göra). Hon verkar ha blivit mer besatt av att ta över testandet än att "få en dotter", hon var ju tänkt som forskningsassistent (och testerna med portalgeväret (och potentiellt fler saker) skulle övervakas av människor, men de är försvunna). Tårtan verkar med eller utan GLaDos ha funnits med som morot för testsubjekten, och jag tror att visningen av den är slutet är ett sätt för spelet att "ge" tårtan till den som faktiskt klarat av hela spelet, istället för att ge den till testsubjekten som klarat sig igenom de olika utmaningarna (jag menar, de bränner ju dem på löpande band även om de tar sig igenom).

Sodivra

Champion
Re: Slutet på Portal och hur det relaterar till di

Ah, Foggmock. Den enda anledningen till att jag skrev det här inlägget.

Det exakta citat är "Remember, the Aperture Science ‘Bring Your Daughter to Work Day’ is the perfect time to have her tested." vid 02:20.

Dessutom påpekar hon ju att portalgeväret är mer värdefullt än den sammanlagda inkomsten i "Subject's home town here".
Okej då. :gremtongue: Men det är redigt anonyma referenser. Jag tycker dotter/små flickor-referenserna är relevanta ändå!

Såsom jag tolkar noterna så är GLaDos snarare tänkt att representera Cave Johnsons dotter och att hon "kommer till jobbet" den dagen.
Hur då? Att de byggde henne i Johnsons ära eller?

Hon verkar ha blivit mer besatt av att ta över testandet än att "få en dotter", hon var ju tänkt som forskningsassistent
Jodå, jag tror att det här är något som kommer under själva spelets timeline. Hon talar ju inte direkt till Chell förrän efter man har klarat sig ur ugnen, någonting är det som knäpper till inom henne då. Kolla på de här citaten bara:

"Maybe you should marry that thing since you love it so much. Do you want to marry it? WELL I WON'T LET YOU!. How does that feel?"

"You're not smart. You're not a scientist. You're not a doctor. You're not even a full time employee. Where did your life go so wrong?"

Sen vet jag inte om jag ska säga emot resten av ditt inlägg, vi verkar prata om olika saker. :3 Även om jag inte hade tänkt på att tårtan kanske var med av metaskäl, så att säga.
Men att GLaDOS har en tårtmodul i sin AI, det är riktigt freaky. :gremsmile:

Wilmer

Hero
Re: Slutet på Portal och hur det relaterar till di

I ett rum efter att man flytt finns en datorskärm där en massa text scrollar förbi, innästlat i koden kan man läsa ett tårtrecept.