Nekromanti Smärta - dödsorsak?

Mederian

Warrior
Har sedan en tid tillbaka haft en diskussion med min spelledare som till stor grad är övertygad om att man faktiskt kan dö av smärta. Således tycker han att man även borde slå dödsslag i vissa extrema fall av smärtökning, detta p.g.a att hjärtat kan stanna. Det jag använder som motargument i det fallet är att smärtan då orsakar trauma och att vi i så fall borde lägga till en regel som ger viss trauma i extrema fall av hög smärta. Skulle vara kul att höra lite andra synpunkter på den här diskussionen, och bespara mig gärna "man svimmar av smärta och blöder sedan ihjäl"-svar om det nu var någon som hade tänkt sig något liknande /images/icons/wink.gif

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Johan K

Gammal & dryg
Håller med dig om att man kan dö av smärta. Kommer man åt något organ elelr liknande så kan det ju göra så förbannat ont att man får en sån hemsk chock att man stendör.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Ljusets Riddare

Veteran
Håller också med. Smärta är ju trots allt en fysisk reaktion i kroppen och en tillräckligt stor sådan skulle kunna orsaka en slags kortslutning på det livsuppehållande systemet. Frågan är då om inte tillräckligt mycket smärta borde orsaka trauma då dödsorsaken förmodligen borde vara antingen någon slags hjärndödhet eller hjärtinfarkt vilket borde klassas som trauma. Som vanligt då det gäller sådana här frågeställningar så tycker jag att man borde låta det sunda förnuftet råda dvs att bedömma det från situation till situation.

Sodivra

Champion
Här är en synvinkel:

Folk kan råka dö under tortyr. Är det för att man råkar snitta något vitalt, eller för att smärtan är så extrem?

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Anvar

Veteran
Klart man kan dö av smärta...jag menar det är ju i princip så ett hagelvapen dödar i verkliga livet.....

Johan K

Gammal & dryg
Re: Här är en synvinkel:

Gränsen är hårfin. man kan ju inte ta hur mycket smärta som hellst. Sen att det finns andra saker som spealr in är ju åxå självklart !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Largoi

Warrior
"och bespara mig gärna "man svimmar av smärta och blöder sedan ihjäl"-svar om det nu var någon som hade tänkt sig något liknande"

Du kan ju inte riktigt bara säga att ett utmärkt argument emot det du säger inte får användas
Man svimmar utav smärtan. Vad som händer efter det vet inte jag.
Sen så kan man ju säga så att jag inte egentligen har en aning jag är inte läkare och har aldrig utsats för någon extrem smärta heller...
men det är vad jag tror

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Mederian

Warrior
Du kan ju inte riktigt bara säga att ett utmärkt argument emot det du säger inte får användas
Man svimmar utav smärtan. Vad som händer efter det vet inte jag.

Det jag menade var att när man väl svimmat av smärtan (man slår ju chockslag av smärta) tar de andra kolumnerna över. Det frågan gällde var om man skulle ge trauma i extrema fall av smärta eller lägga till dödsslag på smärtkolumnen.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

ripperdoc

Myrmidon
Har tlat med en läkare om saken. Och nej, vad hon vet kan man inte dö av smärta, bara svimma (vilket är ganska sällsynt). Men i Eons smärta ingår lite mer än bara vanlig smärta, vilket är chock. Chock kan man dö av. Fast å andra sidan får man ofta trauma när man får smärta, vilket gör att man dör ändå. Så rent generellt skulle jag säga att man i Eon inte kan dö av smärta (vilket reglerna ju som bekant också säger).

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>