Nekromanti Smärta ihjäl monster

Den dära...

Veteran
Det finns en ganska klar bugg i monsterreglerna. Rent spelmässigt sett så vinner man över de flesta pågrund av den överdrivna smärtan de får. Jag menar det är lika enkelt för en åtta meter hög Ursin att få ont av ett svärd som det är för en fullvuxen människa. Jag och en annan spelare testade att gå strid mot en Ursin men redan efter några stridsrundor hade monstret för ont föratt göra något motstånd. Däremot dog det inte på LÅNG tid (vilket är bra!)

Som ni ser är ´detta ganska ologiskt då en enorm varelse bör tåla lite mer stryk en en vanlig människa.

Wilmer

Hero
Smärtkolumnerna beror också på kroppsbyggnaden, är du säker på att du tolkat reglerna rätt?

Enshadi

Warrior
En Ursin får alltså 94 vilket motsvarar 13 kolumner eller 15 med +2 i Monster i Mundana pågrund av vikten? I så fall tål den ju verkligen mer men samtidigt kommer Smärtan att dyka upp ganska snart in i striden, men det kanske bara är realistiskt?

Är detta en husregel? Jag tycker ite den är vidare tydlig i Monster i Mundana. I den boken står det att Ursinen har Skadetålighet 9 rutor och det är verkligen inte mycket för ett 700 kilosmonster.

lijat

Swordsman
finns en regel i eon1 som fixar problemet s163 den grå rutan.

Regeln heter skadeintervall och går ut på att för mäniskor så är skadeintervalet 10 vilket betyder att antalet skador (begreppet skador finns inet i eon 3 men regeln kan lätt konverteras) är lika med skadevärkan / 10 (vilket är det samma som trunkering). Större monset har större skadeintervall 15 20 30 eller något annat mindre monster har mindre tex skulle jag ge en råtta 3 eller så.

Lijat - hoppas att man får skriva dethär med tanke på att det inte finns i dom nya utgåvorna.

ps. Neogames återinför gärna dendär regeln den var så tydligt frivillig eftersom den var i den grå rutan och ger bra resultat om man orkar använda den.

Syeth-hd

Warrior
hur gick det till?
skadetålighet är väl samlings ordet för trauma, smärta, blodförlustkolumner då dessa alltid har samma värde?

om jag missförstått något så säger jag, öka antalet smärtkollumner helt enkelt. improvisera fram ett lämpligt värde

Enshadi

Warrior
TÅL + STY + 3T6 vilkes medelvärde är 9. Tillsammans blir det 94 vilket subtraheras med 49 vilket är det som krävs för massiv och sedan delas med 8 vilekt är differensen mellan de olika kroppsybyggnaderna. Svaret+ 2 för vikten och +8 för massiv kroppsbyggnad blir 15 (räkna snabbt i huvut nu. kanske blev det fel). 15 låter ju mycket bättre än 9 iaf.