Nekromanti Smärta? Vad innebär det?

Akutabi Gamma

Veteran
Jag satt och funderade på mitt sedvanliga korkade sätt och kom på att: Det gör ont att få ett "bitch slap"(handflata) på kinden. Borde man inte få minst ett poäng Smärta då? För en vanlig Grunskada tycker jag är lite att ta i, jag menar, ett bitch slap... Men! Om man har massa S-kryss och sedan får ett bitch slap, är det inte lite att ta i om man svimmar då? Eller?

Samtidigt undrar jag ifall man inte borde få nån sorts sår om man slår med ett svärd framifrån på halsen och träffar Nackkotor. Man kan ju inte kapa hela halsen och sedan träffa Nackkotor utan att det blir massa gör i vägen. Eller?

"För en vanlig Grunskada tycker jag är lite att ta i"[sic!]

Vi har nu på prov att skador på 1 eller 2 bara gör 1 i smärta, inget annat.

tja, om du bara träffar nacken så högg du väl honom direkt i nacken....där är ju nackkotorna det första man träffar. Om det inte känns bra kan du ju alltid slå om, man måste inte följa allt slaviskt.

Baron Marak

Swordsman
Ett bitch-slap borde ge 1T6 smärta som är högst temporär och försvinner fort. Hur fort tar man det som passar. Testar och ser lite granna. Om du har NeoTech så finns det om sådana skador beskrivet där har jag för mig. Har inte läst grundboken så jag vet inte alls säkert. Men jag har hört det talas om sådant.

Att få ett sår i nacken och ingen annanstans är inte helt otroligt. En person som ligger i livsfara gör allt för att den andre ska missa sitt slag och står inte still för att sen slå tillbaka på den andre som också står still.
Det är strid och nästan kaos mellan alla ben och armar som vevas omkring. Därav kan träffar komma lite underligt tycker man först. Men sen så tänker man på hur man själv reagerar då någon försöker träffa en med slag eller kasta någonting. Man rör sig som en galning och chansar på att personen ska slå högt och duckar. Men då träffas man av ett överarmsslag och titta! Där fanns nacken inom räckhåll. Enkelt va?
Vidare så är nacken ganska stor del av halsen. Så du måste inte träffa ett litet område för att få med nacken...

För det mesta drämmer man väll till någon från sidan, alltså kan du träffa nackkotorna. De är väll snarare någonstans lite i mitten än längst back.

Krille

Super Moderator
Smärta gör ont.

"Jag satt och funderade på mitt sedvanliga korkade sätt och kom på att: Det gör ont att få ett "bitch slap"(handflata) på kinden. Borde man inte få minst ett poäng Smärta då?"

Poängen med Smärta är inte att det gör ont, utan att det gör ont på ett sätt som hindrar. Får du en rejäl örfil så gör det ont, men det hindrar dig inte i dina vidare handlingar, så jag anser det inte vara nödvändigt att ge någon Smärta.

"Samtidigt undrar jag ifall man inte borde få nån sorts sår om man slår med ett svärd framifrån på halsen och träffar Nackkotor. Man kan ju inte kapa hela halsen och sedan träffa Nackkotor utan att det blir massa gör i vägen. Eller?"

Nå, nu står fienden knappast still och väntar på att du ska spetsa honom. Han rör sig, du rör dig, och det räcker med att han böjer sig framåt och står något i sidled så kan du träffa honom i nackkotorna med ett hugg i sidled, trots att ni står mer eller mindre framför varandra.

Akutabi Gamma

Veteran
Nackjäveln

Men nu är det så att det är precis lika stor chans att man träffar framirån som att man träffar från nåt annat jävla håll! Hur fan kan man då träffa endast Nackkotor? Och inte få hela konkarongen till skador? Trött på dessa "rörelser" som folk gör hela tiden!/images/icons/sick.gif

Lite OT: Krille, när kommer de riktiga siffrorna till tabellerna ut i Skymningshem?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Nackjäveln [EDITED]

Oj, vad många svordomar.

Hur man kan träffa endast nackkotor? Inga problem. Precis som Krille sade, det krävs bara att man vrider sig lite grann och får in ett oturligt hugg.

Det är lika stor chans att man träffar framifrån som från något annat håll på grund av att man, som sagt, rör på sig. Om du hugger någon är det dessutom störst chans att du träffar honom på sidan om nacken, och inte rakt framifrån - tror jag i alla fall.

Jag skulle tro att rena träffar framifrån och bakifrån hör till ovanligheten.

[EDITED]

Anpassade träffen efter skadan, och inte tvärtom! Ge beskrivningen om hur grisigt det såg ut/vad som hände först när allt regeltekniskt tjaffs är utklarat, så slipper man många problem.

Baron Marak

Swordsman
Skadans placering visar hur personen rört sig [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Tänkt så fel det blir då saker går fort...

Krille

Super Moderator
Re: Nackjäveln

"Men nu är det så att det är precis lika stor chans att man träffar framirån som att man träffar från nåt annat jävla håll! Hur fan kan man då träffa endast Nackkotor?"

Om fienden står så still att "tvärs igenom halsen" alltid är enda sättet som du kan träffa nackkotorna på, använd regeln om Nådastöt. I strid rör man på sig, vilket innebär att olika delar av kroppen exponeras vid olika tillfällen. Träffar man enbart nackkotorna så har nackkotorna råkat exponeras och du har råkat träffa där.

"Lite OT: Krille, när kommer de riktiga siffrorna till tabellerna ut i Skymningshem?"

Om du menar, när kommer XX i "tabell SH-3XX" bytas ut mot ett tal, så är svaret när jag vet exakt vilka tabeller jag ska ha och därmed kan sätta ordningstal på dem.

Re: Dessutom

dessutom så kör vi med en variant på smärta, förklaringen ligger på tråden "annorlunda skada" (vet inte hur man länkar till trådar)

Perenna

Swordsman
Nacken

Samtidigt undrar jag ifall man inte borde få nån sorts sår om man slår med ett svärd framifrån på halsen och träffar Nackkotor. Man kan ju inte kapa hela halsen och sedan träffa Nackkotor utan att det blir massa gör i vägen. Eller?

Whiplash? /images/icons/wink.gif