Nekromanti Små blå män

Lukas

Mannen i Gult
Spoiler för
Alla som kan tänkas vara en av mina spelare.
Även du min Möller

Jag har genom en vadslagning åtagit mig att spelleda en kampanj i Smurfarnas värld och jag söker nu efter ett regelsystem som funkar för sånt.

Problemet är att jag inte kan hitta något system som verkar Smurfvänliga, Det jag söker efter är ett system som är tillför att flumma runt i en halvdan story och som uppmuntrar dialog mellan spelarna och NPC.

Jag vill alltså inte ha strid för om jag ville ha smurfar som bankar på saker så borde jag kalla det ”blue men group” . Jag vill dock ha action sekvenser.

Jag har en idé på kampanj som kommer att börja med två uppdrag i ”smurf skogen” med vanliga smurfproblem (Gargamel förhäxar Smurfan att sprida en tvedräkt genom Smurfbyn etc)
Några uppdrag in tänker jag ta till huvudploten som kommer att vara att Gargamel sänker alla smurfar utom PC i en sömn och ger dem hemska mardrömmar.
Så PC ska in i olika smurfars mardrömmar och ”befria dem”

Så om något vet något system som ni tycker låter passande så säg till, om någon vet ett system som ni tycker passar men inte går ihop med ALLT jag skrivit säg till jag är redo att ändra saker.
Och så klart om ni har några synpunkter på ”storyn” så är jag också där intresserad av feedback

android_iv

Warrior
Mouse Guard borde väl funka att göra ett Smurf-hack på? (Det är mitt mest seriösa förslag) Väder och årstider borde funka att få med (även om jag har dålig koll på smurfar och smurfskogen). Det är lite samma setting; små, gulliga(?) saker i en stor skog med faror.

Mardrömmarna tycker jag var en bra plot-idé!

Nu vet jag inte om jag själv tycker det skulle vara särskilt roligt att spela en smurf överhuvudtaget, men någon form av psykadelisk-horror(-splatter?)-smurfskogen vore kanske skoj (eller bara skitdumt..). Med något av Brighter Death Now som Gargamels theme song.

hakanlo

Hero
Låter som en underhållande idé!

Jag antar att det är givet att använda miniatyrfigurer för att åskådliggöra encounters...

Vad gäller regler: en Mouse Guard-variant kanske? Tror det kan passa. Sedan är det ju samma storlekssituation. Smurf Nature 4...

Edit: Sorry, Android IV - lyckades missa att det redan var föreslaget! Nåväl, jag instämmer!