Nekromanti Små, små alver uti skooooogen!

Pendragon

Swashbuckler
Häpp... nu ska jag debutera som Eon spelledare också, och har lyckats skrapa fram ide och villiga spelare.

Ingen av dem har spelat Eon förr eller ens bläddrat i böckerna så de har totalt noll koll på världen. Vilket kan vara problematiskt... eller praktiskt.

Min idé är tämligen Elfquest/Alverfolket inspirerad. Alla spelar Henéa alver i samma jaktlag. Just de här alverna är tämligen isolerade från oimvärlden och har knappt varit utanför skogen, och av nån anledning ska de tvingas från sitt hem.

Efter att slängt ihop de två första rp:na har vi kommit fram till att det finns andra Henéa i närheten, men rp:nas jaktlag ligger i fejd med dem, mest p ga av att en av rp:na har en av dem som dödsfiende. Dessutom har de stött på människor som hastigast med olyckliga resultat vilket leder till att de är mycket misstänksamma och i vissa fall hatiska mot dem... fast sen har de å andra sidan bara träffat dem en gång.

Så... nu undrar jag om ni har några förslag på vad som skulle driva Henéa från sina hem, samt var i Mundana detta kan vara. Jag har nämligen svårt att hitta en lagom isolerad landsände.

All hjälp tas emot med största tacksamhet.

Krille

Super Moderator
"Så... nu undrar jag om ni har några förslag på vad som skulle driva Henéa från sina hem"

Elfquest-klassiker: skogsbrand.

King Kromm

Hero
E nu inte så haj på alver, men som nån sa, så finns dom vid nån stor flod på takalorr, dit inga tiraker vågar ta sig och inte mycket annat folk heller och nästan inga nånsin återvänt från, Sen tror jag såna finns i Mitheraskogen(har jag fel??) och kanske även sunari skogen(här har jag säkert mer fel), och kan tänka mig att dom kan hittas i skogarna i alvlandet öster om consaber(här har jag mest fel...)

Japp, du hade fel!

Det finns inga Henéa i Mithera, men dom finns i södra Sunari, och i Consaber, dock ej i Alarinn.

Mvh Victor Palm

I'll be back

Pendragon

Swashbuckler
Kanske lite för mycket rip-off... fast å andra sidan har de inte läst ElfQuest heller...

Fast om ett gäng grottroll (och varför inte 5:e maj också när vi ändå är i gång...) dyker upp så kan det ju också motivera en flytt...

Phelan

Hero
Lite vid sidan av din fråga, men ett möjligt problem, om du vill skoja till det, kan vara att det nog inte är så många henéa som behärskar främmande språk. Fast då kanske det blir lite väl mycket charader på spelmötena...

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler
Hehe... det har jag redan tänkt på... de har en sagoberättare som kan lite knagglig Felya Sanari men där tar språkkunskaperna slut. Några hejare på att läsa och skriva är de inte heller... sånt kan de inte alls...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Henéa, the Lars Norén-edition

Jag föreslår som sagt aggressiva nybyggares expansion, och deras svedjebruk i henéaskogen. Alternativet vore cirefaliska (eller andra) välorganiserade upptäcktsresande/skattsökare, som av någon anledning helt sonika attackerar och slår ihjäl stora delar av henéastammen (ångest - Jaaa!). De skulle ju alltid kunna ta rp:na till fånga i syfte att föra hem dem till civilisationen (Ciremelo eller så) och visa upp dem som kuriosa. Det skulle kasta in rp:na i den stora, främmande civilisationen tämligen omgående, och vill man ge dem fria tyglar så skulle man ju alltid kunna låta någon idealistisk cirefalier med visioner om 'den ädla vilden' se till att de kan rymma. Mûhadinska slavjägare lär alltid vara högintresserade av alver annars, henéa inte minst. Tåga i de små sötingarna, juh...ett sant nöje att tukta dem.
Ett förbisett alternativ, om henéaskogen är en mycket isolerad/avlägsen plats, är ju faktiskt inte nybyggare/upptäcktsresande i sig, utan vad de hade kunnat föra med sig. Sett ur mitt biologistiska perspektiv kan man ju helt sonika köra indian-syndromet, och låta någon sjukdom som nybyggarna fört med sig utplåna henéa-stammen, som saknar resistens mot den, nästan helt. Endera fallet, om nästan hela stammen dör så torde de överlevande inse att de måste söka upp en ny stam och förena sig med denna för att kunna överleva - en rp-posse lär inte räcka att bygga upp en ny stam, även om de förökar sig som kaniner - alver har ju vissa begränsningar på den punkten.
Andra sätt att få bort de små henéaalverna från deras förfäders jaktmarker vore ju övernaturliga alternativ - att helt sonika låta uråldriga, mörka makter vakna i skogarna. Kanske låta barriärerna till Skugglanden tunnas ut till följd av något magiskt experiment som utförts i närheten, och därmed låta den skog henéaalverna känner så väl bli något helt annat i en handvändning - något hotfullt. Stammens schaman skulle ju kunna få för sig något skumt, och leda stammen i fördärvet. Det tycks mig som om några små henéaalver i en avlägsen urskog mycket lätt hade kunnat råka på några av Mundanas uråldriga hemligheter, och dyrt få betala det.
Jag är svag för annalkande hot, helt enkelt den där klassikern: 'I sense a shadow coming'.
Ja, alternativen tycks mig hur många som helst...

Så, var? Kamor känns som det mest självklara alternativet, men där finns måhända alldeles för mycket henéa i krokarna för vad du tänkt dig, och kamorianer dessutom. Skogarna vid Karlah-floden på Takalorr samma sak, även om henéaalverna där tycks ha någon uråldrig, helig uppgift som de fyller med stor nit (typ att vakta de första alvboningarna).
Ingen etablerad henéaboning fungerar alltså särdeles väl - man får se ut ett annat skogsparti. Mina ögon faller direkt på området strax norr om Randarro i Jargien, öster om Renk- Samar Maz-Vontar. Utöver att denna skog ligger i relativt obefolkat, nybyggarvänligt land så skulle närheten till klan Samars sista fäste säkerligen kunna ge upphov till en del intressant. Samar hade kanske också henéaslavar?
Skogarna kring Henok ligger kanske väl långt norrut, men att trycka in våra små henéavänner i nån djungel och utsätta dem för en Conquest of Paradise vore väl också tänkbart, förstås. Cirefalierna kanske får för sig att lägga Kalarr till Samväldet, eller så tågar Jargierna söderut från Lomar för att utforska, och skövla, nytt land (fast hur henéaalver skulle hamnat långt åt helvete övergår förstås mitt förstånd). Ett alternativ vore att förlägga kampanjen till historisk tid, och låta henéaalvernas land vara en plats som i dagens Mundana sedan länge är befolkad och uppodlad av människor. Det skulle ge det hela en än mer tragisk touch, då man som SL vet att de är dömda att glömmas bort av eftervärlden, och ge en möjlighet att förlägga kampanjen nästan var som helst. Det kanske fanns henéa i skogarna i östra Tokon en gång? Och de skogarna är ju mystiska på allvar...

Nåja...alternativen är många. Det viktiga är ångesten. :gremwink:

- Ymir, vill själv SL:a en henéakampanj nån gång