Nekromanti Småländska bönder till Call?

Necross

Swashbuckler
Nån gång på 90-talet spelade jag ett Call of Cthulhu-scenario från ett konvent där man spelade småländska bönder som utvandrade till Amerika. Det var bra. Det kan ha varit från Uppcon cirka 1995 eller så. Nån som har detta scenario i skrift? Eller kanske vet vem som skrivit det, eller åtminstone vad det heter? Tacksam för svar.

solvebring

Superhero
Japp, och dialekterna var halva nöjet.
Indeed. Jag har faktiskt låtit en del av mina roller i världsanknutna rollspel vara skåningar för det nöjets skull. Sedan finns det ju så många olika varianter av skånska också. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Indeed. Jag har faktiskt låtit en del av mina roller i världsanknutna rollspel vara skåningar för det nöjets skull. Sedan finns det ju så många olika varianter av skånska också. :gremsmile:
Mina inavlade bönder i CoC brukar vara norrlänningar/hälsingar. Det ligger s a s närmast till hands, och lagom "exotiskt" för spelarna här nere i fjollträsk =)

solvebring

Superhero
Mina inavlade bönder i CoC brukar vara norrlänningar/hälsingar. Det ligger s a s närmast till hands, och lagom "exotiskt" för spelarna här nere i fjollträsk =)
Förstår vad du menar.
Mina lunkigt softa, alldagliga bönder, krögare, värdshusvärdar och dylika brukar få bred värmländska eller lite åt norrlandshållet. Den överdrivna värmlänskan ligger alltid nära till hands eftersom jag själv är värmlänning egentligen. Har dock inte mycket av dialekten kvar längre. Men i alla fall. Sådana dialekter känns just bonniga och passar utmärkt för de rollerna. Fast å andra sidan är skånska och småländska jävligt bonnigt det med. Där finns ju bara åkermark ta mej tusan :gremwink:.

... För fjollträskare är väl förresten allt utanför Stockholms län exotiskt :gremlaugh:.

Arfert

Facit
jag spelade ett coolt CoC-äventyr dör tusen år sen (på Vättcon, eller vad det nu hette, eller kanske Gothcon, minns inte) som utspelade sig ute i skärgården på 20-talet... det var asbra.. undrar var man kan hitta det.

Arfert

Facit
Jag trodde det bara var homofoba inavlade scooteråkare som sa "fjollträsk" :gremgrin: ...såna som kallar kaffe med mjölk för "bögkaffe" på allvar.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Jag trodde det bara var homofoba inavlade scooteråkare som sa "fjollträsk" :gremgrin: ...såna som kallar kaffe med mjölk för "bögkaffe" på allvar.
Hehehe :gremlaugh:
Det kanske var så en gång i tiden. Dock har t.ex. Jägarna och Pistvakt myntat det som ett mer allmänt, humoristiskt uttryck. Skulle jag tro iaf. :gremsmile: För jag är då varken norrlänning, homofob, inavlad eller skoteråkare. Dessutom dricker jag bögkaffe. :gremwink:
Hur det är med Krank är en annan femma...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
krank said:
Jag misstänker att dialektala bönder alltid får sin prägel av gestaltarens rötter. Jag vet i vart fall att mina alltid låter som om de kom direkt från Svedala eller Staffanstorp.