Nekromanti Småsår

Baron Marak

Swordsman
Lås dig inte vid reglerna alltför mycket. Vad du som SL tycker är rimligt gäller. SL har alltid rätt som första regeln lyder. Andra vet vi...
Gällande skador man överlever/dör av kan läsas mer om här.
Det mesta har med flyt att göra konstigt nog...

DAKRilla

Hero
Droppen som får bägaren att rinna över

Jag tycker att det bara är en fråga om hur man ser på saker och ting. Jag skulle se det som att de båda såren tillsammans har ihjäl personen i fråga, inte det senaste. Att de båda såren ackumulerats ihop till en sådan skada så att den faktiskt är dödlig tycker jag låter helt riktigt.

Dock så skulle jag nog rent regeltekniskt kräva att den nya skadan skulle vara tvungen att komma över till en ny traumasektion (så att svårigheten ökar med Ob1T6) för att ett nytt dödsslag skulle behövas slå. Så gör jag alltid då det gäller chock- och dödsslag, fast hur det är enligt grundreglerna vet jag inte.

The_shadow

Warrior
Re: Droppen som får bägaren att rinna över

har för mig att det enligt grundreglerna står att man endast slår dödsslag när man får trauma, och altså inte om man bara får smärta eller blödning...

fast nu ger väl alla skador trauma, så egentligen skall man väl slå dödsslag varje gång man blir skadad.. fast det är svårt att slå med Ob0T6 :gremgrin:

Belgarth

Swordsman

vad jag vet slår man bara dödsslag när man kommer ner på en ny rad på trauma/blodförlust sektionen

The_shadow

Warrior

det är lugnt... Man kan inte ha rätt varje gång...

Psst, skall jag vara ärlig så var det första gången jag läste den delen :gremwink:

Big Marco

Läskig

Jag har för mig att det ändrades mellan Eon och Eon II.

Belgarth

Swordsman

vilket?
att man slår dödsalg så fort man får trauma?
eller ny nivå?

Big Marco

Läskig

Nej, tvärtom.

Jag kan vara ute och cykla nu, eftersom det var ca 8-9 år sedan jag skrev skadesystemet till Eon (Eon börjar kännas etablerat, oj). I Eon (I) harjag för mig att man bara slog Dödsslag när man nådde en ny rad Trauma, medan det i Eon II var varje gång man fick ny Trauma.

Eller så har jag helt fel. =)

King Kromm

Hero

medan det i Eon II var varje gång man fick ny Trauma.
Ojoj! Skall man slå nytt slag varje gång man får skada nu?? Kanske borde läsa igenom alla eon2 regler... Finns det fler "hemliga" förändringar som jag missat kanske??

Big Marco

Läskig
Re: Skillnader mellan Eon och Eon II

Det finns en hel del detaljer som tillfixade, klargjorda eller smått förändrade. Detta är ett sådant exempel.

Andra klassiker är motanfall, som också är ändrad. Och den sista meningen skall strykas. Mer info finns också i Eon FAQ på Neos hemsida.

Hungmanmoojoo

Veteran

intressant... på sidan 110 (eon2) ang. slutfasen står det att alla chock- och dödsslag slås efter alla manövrar, betyder detta då att trollet som just har fått 122 i trauma av en extraskada i hjärnan faktiskt får göra sitt motanfall som han valt som försvarsmanöver?

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Se även detta inlägg, och om du inte ids läsa hela tråden (I don't blame you...) så rekommenderar jag att du tar en titt på det här också.

Så, javisst :gremsmile:. Det får han.