På samma sätt som att man kan hävda att Gunnar Nordahl är Sveriges genom tiderna bästa fotbollsspelare, trots att han nog skulle ha lite problem med att hänga med idag, borde man väl kunna hävda att konstruktionen av ett äldre spel är den största prestationen, även om spelet kanske har lite svårt i en direkt jämförelse med en del spel av idag.
Så om man anlägger detta historiska perspektiv kanske man kan hävda att gänget bakom Svarta Boxen är bäst genom tiderna... men, fortfarande efter samma resonemang, nominerar jag hellre konstruktören av Expert! Det var ett stort steg på den svenska marknaden som jag har svårt att se att något spel därefter klarat av att ta. (Det var välan också mer originellt och nyskapande än Svarta boxen, som jag har för mig i stort var en översättning).
Alltså, på dessa premisser, som kanske inte var helt vad trådskaparen avsåg, och då även beaktat att undertecknad inte känner till alla svenska spel eller konstruktrörer: Jag nominerar Mekanurg, så obekväm han än må vara med det!
Och till skillnad från Nordahl inte bara han lever, utan dessutom är produktiv!
/Håkan (hopplös bakåtsträvare)