Nekromanti SM i rollspel

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Nå vem är Sveriges bästa rollspelskonstruktör?
Enligt just dig då, ni andra ska bara hålla käften, för nu ska vi få höra hur det ligger till.

krank

Går ondskans ärenden
Hans. said:
Jag själv, såklart. Jag är ju den ende i sverige som fixar att skapa regelsystem jag tycker om, så det är klart jag är bäst... =)

Arfert

Facit
Får man nominera sig själv? :gremgrin: Är rätt nöjd med både Parallel Worlds och Fantasy! ur systemkonstruktions-synpunkt...

Annars vet jag inte... Marco är ju duktig, eller August Undin och Daniel Olsson.

Tillägg: Krille har sina ljusa stunder med...

Sen är ju Järnringen-killarna bra, men mer på att allt annat i rollspelen än själva regelkärnorna. De är bra och stabila, iofs, men inte bäst.

Dimfrost

Special Circumstances
Bah, bara rollspelsmakare. Efter att ha läst titeln tänkte jag att Maleficior borde vinna lätt. Han är ju bäst, har klarat Svavelvinter själv liksom.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Hans. said:
Jag själv, såklart. Jag är ju den ende i sverige som fixar att skapa regelsystem jag tycker om, så det är klart jag är bäst... =)
Fast... det verkar ju bara vara du som tycker det.

krank

Går ondskans ärenden
Vitulv said:
Fast... det verkar ju bara vara du som tycker det.
So?

Förutsättningen för tråden var att skriva vem som var sveriges bästa spelskapare...

Hans. said:
Enligt just dig då
Så; det vore faktiskt OOT av mig att utgå från någon annan än mig.

tull

Hero
Killarna bakom EON eftersom EON säljer bäst. (?) Om det är något annat svenskt som säljer bättre så byter jag till det alternativet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Hans. said:
Enligt just dig då, ni andra ska bara hålla käften, för nu ska vi få höra hur det ligger till.
Det känns inte helt bekvämt att göra anspråk på just den titeln, men jag känner mig nog som "Sveriges mesta rollspelskonstruktör". :gremcool:

Arfert

Facit
Persson said:
Killarna bakom EON eftersom EON säljer bäst. (?) Om det är något annat svenskt som säljer bättre så byter jag till det alternativet.
Eftersom jag inte sett nån offentlig statistik så är jag inte säker på vem som säljer bäst. Det är en öppen fråga. Pratar vi om grundböcker lär DoDT vara i topp, senaste åren.

Men här måste vi definiera vad som menas med rollspelskonstruktion... Är det bara reglerna, eller hela konceptet? Har en känsla av många spel säljer bra trots sina system, inte tack vare. Framgångarna beror på andra saker, som spelvärld, varumärke, timing...

(...det senare är enormt viktigt, eftersom inget nytt rollspel lär kunna komma upp i de tre storas försäljning som distributions och butikssituationen ser ut idag, hur bra det än är. Ser man det historiskt så kommer troligen aldrig nåt spel bli bättre än Äventyrsspels gamla Drakar & Demoner. Om man resonerar så.)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
Ser man det historiskt så kommer troligen aldrig nåt spel bli bättre än Äventyrsspels gamla Drakar & Demoner.
IIRC är den svarta DoD-boxen en av världens mest bästsäljande rollspel någonsin, givetvis långt efter D&D, men en seriös aspirant till platserna strax därefter.

MrG

Swashbuckler
Hans. said:
I fyra kategorier:

System
Mikael Reidal för Operation: Fallen Reich
Helt enkelt för att det är det enda system som jag känt att jag måste äga, skriva scenarion till och som till och med min fru velat använda.

Scenarion
Johan 'Engas' Englund
Svårare kategori då många har skrivit minst ett genigaliskt scenario och för att göra det ännu svårare så har de oftast gjort det i klump. Men de scenarion som jag sett som Engas varit inblandad i har alltid varit av fantastisk kvalitet oavsett vem som han skrivit det tillsammans med.

Kombiationsprodukter
Frispel för Öppna ditt hjärta
Se diskution i tråden om bästa scenario, Martin Svan och Johan Nilsson har gjort en grymt bra konstruktion som kombinerar regler och scenario i ett. Inte ens jag saknade spelledaren.

Kommerisellt rollspel för icke rollspelare
ASF
En bonus hjärtekategori för att jag tycker det är viktigt och impande att göra rollspel och sälja som happenings för ickerollspelare. Vet inte hur många scenarion ASF har gjort det med, men Nalle på vift för företagskick-offer är genialiskt.

-Gunnar (grunnar på sista kategorin, är det bara fyra leverantörer som gjort det? ASF (företagsarr), Frispel (utbildningssyfte), Mordmysterier (företagsarr och svenhippor) och Mord till Middagen (svenhippor)

Arfert

Facit
Förvisso. Det är ju till exempel en av D&Ds största fördelar.. man kan spela det med vilken rollspelare som helst i världen.

hakanlo

Hero
På samma sätt som att man kan hävda att Gunnar Nordahl är Sveriges genom tiderna bästa fotbollsspelare, trots att han nog skulle ha lite problem med att hänga med idag, borde man väl kunna hävda att konstruktionen av ett äldre spel är den största prestationen, även om spelet kanske har lite svårt i en direkt jämförelse med en del spel av idag.

Så om man anlägger detta historiska perspektiv kanske man kan hävda att gänget bakom Svarta Boxen är bäst genom tiderna... men, fortfarande efter samma resonemang, nominerar jag hellre konstruktören av Expert! Det var ett stort steg på den svenska marknaden som jag har svårt att se att något spel därefter klarat av att ta. (Det var välan också mer originellt och nyskapande än Svarta boxen, som jag har för mig i stort var en översättning).

Alltså, på dessa premisser, som kanske inte var helt vad trådskaparen avsåg, och då även beaktat att undertecknad inte känner till alla svenska spel eller konstruktrörer: Jag nominerar Mekanurg, så obekväm han än må vara med det!

Och till skillnad från Nordahl inte bara han lever, utan dessutom är produktiv!

/Håkan (hopplös bakåtsträvare)

Arfert

Facit
Jag hoppas det framgick att jag var ironisk. Och gick i polemik mot att författarna till Eon skulle vara bäst enbart för Eon eventuellt är störst.

Försäjlnings-siffrorna känns oviktiga. Man kan inte mäta kvalitet enbart med volym. Andra faktorer måste in.

..men visst, nominera gärna Mekanurg! Han är värd det!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert said:
Man kan inte mäta kvalitet enbart med volym.
Jodå. Det vet väl alla att FR är bäst för att det är störst. (Och därmed torde Hr. Greenwood vinna VM i rollspel.)

Svarte Faraonen

ром и смерть
De svenska konstruktörer som jag upplever har bidragit mest till den svenska rollspelsscenen är Erik Granström, Gunilla Jonsson och Michael Petersén. Många andra har konstruerat intressanta och fungerande spel, men dessa tre är nog de som kommit med flest unika idéer -- saker som är svåra att hitta direkta motsvarigheter till i amerikanska rollspel (Mutantskandinavien, den starkt gnostiska prägeln i både Kult och Konfluxsviten, etc). Tvingas jag välja någon av dem får det bli Granström, eftersom jag personligen haft mer användning och nöje av Trakorien och Konfluxsviten än jag har haft av Kult och Mutant.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Dante said:
Arfert said:
Man kan inte mäta kvalitet enbart med volym.
Jodå. Det vet väl alla att FR är bäst för att det är störst. (Och därmed torde Hr. Greenwood vinna VM i rollspel.)
Men vänta här nu. Visst är Caligula bannad fortfarande?
:gremsmile: