Nekromanti Smakprov på Huset bortom dörren

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Mors!

Nu har äventyret fått sitt namn, Huset Bortom Dörren och jag bifogar nedan bakgrundshistorien till äventyret. Kom gärna med synpunkter;

Bakgrund:

Huset bortom dörren är ett stort, underjordiskt värdshus beläget någonstans i Vildhjarta. SL kan med fördel placera värdshuset i vilken skog han vill då ingenting i detta äventyr på något sätt kräver att Vildhjarta nämns.
Utvärdshuset är beläget under rötterna på ett jättelikt barrträd, det enda som syns på utsidan är en enkel trädörr försedd med en portklapp. Huset bortom dörren är en magisk plats på många vis men det som är grunden till värdshusets mystik är en magisk källa långt ner i underjorden. Källan har en rad egenskaper, ehuru vattnets föryngrande förmågor måste nämnas som dess främsta. Konsekvenserna av denna förunderliga källa blir följaktligen att många utav husets gäster och anställda är mycket, mycket gamla.
På värdshuset är alla välkomna, troll som alv, människa som halvlängdsman eller dvärg. Vissa gäster stannar bara en natt, andra en livstid eller längre. I salarnas dunkla rum kan man möta på såväl vänner som potentiella fiender. En gäst är välkommen att bosätta sig i huset om hon så önskar. Så länge det finns ett rum ledigt och gästen inte ställer till problem får hon stanna hur länge hon vill. Har man inga pengar finns det alltid andra sätt att göra rätt för sig. Således hade livet sin stilla gång i Huset bortom dörren i århundraden och alven Ithan, som grundat gästgivargården med sin mänskliga fru Esrid skulle fira sitt fyrahundratjugoandra år som värdpar för detta osannolika värdshus när plötsligt mörka moln skymde en annars klarblå hösthimmel..
För sju dagar sedan kom en ung kvinna till Huset bortom dörren, hon var svårt skadad efter en strid mot en, för värdfolket, okänd motståndare. Sanningen är att hon slagits mot sin egen kropp, besatt av en demon. Kvinnan dog, bara timmar efter att hon anlänt till Huset, men detta vet bara demonen själv, som bosatt sig i hennes kropp. Demonen som besatt henne fascinerades av värdshusets brokiga invånare och började sakta men säkert studera dem noggrant. Efter ett par dagar började osämja sprida sig bland Husets gäster och anställda. Munhugg ledde till slagsmål, och slagsmål ledde till mord. En tillfällig gäst, viltjägaren Use, drap en portvakt vid namn Gyma och flydde sedan galen ut i mörkret för att aldrig återvända. Men demonen stannade osynlig kvar, nöjd med sitt illdåd. Dagen efter hittades kokerskan Hirgid död. Styckad låg hon i sin största gryta. Hon mördades av demonen när denne tagit värdshusvärden Ithans skepnad. Så går demonen till väga, den tar skepnad av någon offret känner och litar på, och slår till när ingen väntar det. Paniken spreds i värdshuset samtidigt som snön utanför vräkte ner likt aldrig förr (Blodug?). Men än vågar folk inte lämna Huset på grund av rädslan att inte överleva den stränga vinter som råder utanför. Det är många dagsmarscher till närmsta bosättning och chanserna till överlevnad är små.
Sådan är stämningen i Huset bortom dörren, rädsla blandad med misstänksamhet. Var man och kvinna sover med handen på svärdshjaltet och med ett öga öppet. Men genom den stränga kylan och meterdjupa snön pulsar sig ett sällskap förtvivlat fram för att söka skydd, och deras steg leder dem närmare Huset bortom dörren…
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Verkar grymt. Säg till när du är färdig så ska jag genast ladda hem det.
Keep up the good work!
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Synpunkt

En sak kan jag klaga på: Placera inte värdshuset i Vildhjarta. Det är inte så många som rör sig i den skogen och jag tycker att det tar bort mycket av skogens mystik.
Utöver det låter det som ett riktigt underhållande äventyr, som jag verkligen ser fram emot att läsa och inspireras av.

/BD, gäspar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Re: Synpunkt

Tack för synpunkterna. Som jag skrev så strå det SL fritt att placera värdshuset var han vill. Vildhjarta påverkar inte historien på något vis. Anledningen till att jag har valt att placera det där är att det passar min pågående kampanj. Rollpersonerna måste nämligen tillbaka till Vildhjarta för att hämta en kamrat som gick vilse.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Verkar helschysst!
Jag har precis införskaffat DoD 6.0 och håller på att lära mig reglerna, så jag har inte så mycket att tycka till om (än :gremwink:)

Säg till om du behöver korrekturläsare eller dylikt, jag ställer gärna upp!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Låter spännande! Hur långt är det meningen att äventyret skall bli?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Tja, jag är uppe i 11 sidor ren brödtext nu, det lär bli några till + bilder och kartor och omslag. Jag vet inte hur stort det kommer att bli, jag skriver lite då och då när jag har tid. Jag funderar mest på nätterna så jag måste ha ett anteckningsblock bredvid mig när jag går och lägger mig :gremsmile:
Tanken är att Huset bortom dörren skall ta 1-2 spelkvällar, eller 6-8 timmar att spela igenom. Det går nog att ruscha igenom det snabbare men det rekommenderar jag inte.
 
Top