Jag tror att smala settings får svårt att fungera/sälja om inte spelsystemet är väldigt lättillgängligt. Kan de flesta spelare delta i de flesta aktiviteterna, gör det inget om det bara är de mest pålästa som kan se den stora bilden. Det kan förvisso vara frustrerande för en SL, men det är ändå överkomligt. Symbaroum är ett bra exempel på det. Även en som aldrig rollspelat tidigare kan komma igång på ett par minuter, med bra instruktioner. Det är lättbegripligt med 8 grundegenskaper som man ska slå under för att lyckas. Förmågorna komplicerar det något men i början är de bara max fem stycken. Om SL säger: "Om det är någon som har förmågan Lärd ska de slå under sitt värde på Listig, minus 3" krävs det ingen Einstein för att utföra handlingen. Däremot vet inte ens SL vad som döljer sig i Davokar och det är inte helt enkelt att hålla reda på de olika grupperingarnas drivkrafter och metoder.
Vaniljfantasy behöver inte vara tråkigt om det inbjuder till roligt spel. Även det förutsätter att spelsystemet är hyfsat lättillgängligt. En generisk setting med ett djävulskt komplicerat system, känns inte särskilt spännande. Tänk er reglerna från SRR i en annan setting än i Tolkiens värld...
En smal setting med ett smalt system, lockar nog bara de mest entusiastiska. Jag kan inte reglerna till Svavelvinter, men kan föreställa mig att det krävs mer än fem minuters intruktioner för att börja spela i Granströms värld. Fast jag tror ändå att Svavelvinter hade blivit en större succé om det släpptes idag. 2012 hade den nya vågen inte riktigt dragit igång, inte som nu i alla fall.
I mina ögon är D&D5e en bra balansgång mellan en generisk setting och ett lagom komplicerat spelsystem. Både settingen och spelsystemet går att dyka riktigt djupt i, men det är ingen nödvändig förutsättning för att komma igång och spela. Självklart underlättar det att D&D funnits i över 4 decennier och att det nästan kommit att bli definitionen av generisk fantasy.