Nekromanti Smart eller Genre?

Vindhand

Myrmidon
Hur bör man spela sin karaktär?

Säg att spelledaren säter upp en situation som du genast inser är en fälla. Ett mystiskt ljud i källaren i en skräckomgivning. Ett anonymt brev som ber om ett nattligt möte i ett gangsterscenario. o.s.v...

Skall man spela den efter sin egen hjärna och undvika fällan. Om ens karaktär har samma information som man själv och inte är uppenbart puckad så borde ju den också inse samma sak...

Skall man följa genrens konventioner? Hjältinnan i skräckfilmen kommer ju alltid vingla ned i den mörka källaren oavsett vilka varningar hon fått. Den tuffa deckaren kommer knappast banga för en sannolik konfrontation.

(Jag hade tänkt ge alternativet "göra vad karaktären skulle göra" men det känns litet som en cirkel; karaktären är ju som man spelar den =)

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag tycker man ska utmana spelledaren och spela smart om inte spelet uttalat går ut på att spela på ett visst sätt.

Pale Imp

Swordsman
Spela din karaktär som den ska spelas helt enkelt. Om du spelar ett skräckrollspel och har en karaktär som absolut inte tror på spöken och övernaturliga saker bör han/hon kanske inte bry sig så mycket om något låter från källaren i ett vadheterdet hemsökt (ja) hus.
Däremot bör väl den skvätträdde springa därifrån skrikande vid blotta tanken.

Allmänt om fällor och spelledaren; När spelledaren berättar att ett ljud hörs från källaren ÄR det en fälla. det vet spelaren, för det är det enda specifika ljudet som hänt på ett tag, i de flesta fall. Det vet däremot inte rollpersonen, han/hon har hört ljud av bilar, samtal, ropande/skrikande, knackande etc under hela dagen. Att han snappar upp ett extra ljud är antagligen inte such big of a deal.

Ackerfors

Alas, your rapids!
I min spelgrupp tar vi inte så hårt på hur karaktärerna spelas. Vi spelar iofs mest DnD 3rd (som om det förklarar allt). Men jag (på riktigt) brukar komma på alla smarta saker och jag (i spelet) brukar ha mest intelligens så det är inget problem. :gremwink:

Vindhand

Myrmidon
Allmänt om fällor och spelledaren; När spelledaren berättar att ett ljud hörs från källaren ÄR det en fälla. det vet spelaren, för det är det enda specifika ljudet som hänt på ett tag, i de flesta fall.

Heh, i mitt fall kan de lika gärna tro att det är den chans jag ger dem att reagera på en annalkande fara :gremsmile:

Det vet däremot inte rollpersonen, han/hon har hört ljud av bilar, samtal, ropande/skrikande, knackande etc under hela dagen. Att han snappar upp ett extra ljud är antagligen inte such big of a deal.

Det är en del av problemet. Att reagera speciellt på det bara för att spelledaren sade det (men inte något annat av de många ljud man hört) känns litet som att utnyttja Off-kunskap :gremsmirk:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Skall man spela den efter sin egen hjärna och undvika fällan. Om ens karaktär har samma information som man själv och inte är uppenbart puckad så borde ju den också inse samma sak..."

Ja, om det känns logiskt och i linje med karaktärens övriga handlingar och personlighet. Så länge man inte utnyttjar off-kunskap eller något annat i stil med:
- Aha, nu ser spelledaren sådär lurig ut igen som han alltid gör när han planerar något riktigt elakt. Jag går inte ner i källaren för det är säkert det han hoppas på.

Fast då krävsdet också att spelledaren kan acceptera detta och inte tvunget måste tvinga på spelarna sin uttänkta hemskheter.

"Skall man följa genrens konventioner? Hjältinnan i skräckfilmen kommer ju alltid vingla ned i den mörka källaren oavsett vilka varningar hon fått. Den tuffa deckaren kommer knappast banga för en sannolik konfrontation."

Å andra sidan vet man också vad som kommer att hända dem om det nu finns något farligt monster i källaren. Det är lite grymt om får höra:
- Jamen det är väl klart att det finns en bindgalen mördare med en förskärare nere i källaren. Din rollperson är ju trots allt dumt våp nr 3 och det naturliga offret i en sådan här situation. Har du inte sett Scream? Hade däremot den komiske sidekicken gått ner så hade det bara varit en katt därnere.

Det är ytterst sällan som spelarna är sådan endimensionella stereotyper.

Balderk

Swashbuckler
Jamen det är väl klart att det finns en bindgalen mördare med en förskärare nere i källaren. Din rollperson är ju trots allt dumt våp nr 3 och det naturliga offret i en sådan här situation. Har du inte sett Scream? Hade däremot den komiske sidekicken gått ner så hade det bara varit en katt därnere.

Haha, jo du har nog rätt... Det finns faktiskt ett scenario till CoC (Ett i bloodbrothers serien) som heter Simply Red, där man ska göra sådana saker... Det är det allt går ut på! Har inte spelat det men det har folk i min spelgrupp och de tyckte det var riktigt kul... Ett klasiskt exempel är att man splittrar på sig så alla går själva... :gremsmile:

/Herr Balderk, ska spela det där nångång...

Balderk

Swashbuckler
Det är en del av problemet. Att reagera speciellt på det bara för att spelledaren sade det (men inte något annat av de många ljud

Men om ljudet är speciellt på något sätt så tror jag även en verklig person skulle reagera på det... T ex om det är ett upprepat klinkande som kommer från källaren kanske det är något man börjar känna sig lite rädd eller osäker av... jag har erfarenheter av att ha hört något konstigt ljud som inte borde ha varit där och då börjar man känna sig lite obehaglig till mods (särskilt om det är ett stort hus, det är mörkt i vinternatten och man är ensam i hela huset)... Då för att inte börja inbilla mig saker så går jag och ser efter vad det är. Så kanske en karaktär också skulle reagera? Han vet ju inte att det är ett skräckscenario eller att huset är hemsökt (även om spelaren vet det...)... Så han kan lika gärna gå och se efter för att lugna sig (fast han blir kanske inte lugnad, han ser kanske nått som skrämmer honom ännu mer :gremelak: ).

Alltså: Det är skillnad på ljud och ljud. Vissa ljud är vardagliga (bilar utanför fönstret, vinden i trädkroorna m.m.) medan vissa ljud inte är det (dörrar som slås igen trots att man är ensam hemma, upprepade metalliska ljud från källaren, föremål som åker i marken trots att man är ensam...)

/Herr Balderk, hoppas han kunde hjälpa lite där...

Berserk

Warrior
Det vet däremot inte rollpersonen, han/hon har hört ljud av bilar, samtal, ropande/skrikande, knackande etc under hela dagen. Att han snappar upp ett extra ljud är antagligen inte such big of a deal.
--------
Det är en del av problemet. Att reagera speciellt på det bara för att spelledaren sade det (men inte något annat av de många ljud man hört) känns litet som att utnyttja Off-kunskap :gremsmirk:
Det här problemet försökte jag i ett skede när jag spelledde motverka genom att alltid nu och då beskriva något mystiskt ljud eller något de tyckte sig se i buskarna. De reagerade nästan alltid och då det visade sig att det inte var något speciellt tyckte alla att det i så fall var onödigt att säga till om. Jag lade ner projektet efter några spelmöten.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tackar! [OT och ANT]

Paint är det ultimata ritprogrammet... :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Smart inom genren

Se där, ett dåligt svar.

Hmmm... jag vill helltre att mina spelare går in i miljön och hänger sig åt genrekonventionernas förföriska famntag, än att de sitter och överanalyserar varenda liten bit information de får, och sen spelar smart och undviker alla roliga saker jag planerat för dem.

MVH

M.

Balderk

Swashbuckler
Det här problemet försökte jag i ett skede när jag spelledde motverka genom att alltid nu och då beskriva något mystiskt ljud eller något de tyckte sig se i buskarna. De reagerade nästan alltid och då det visade sig att det inte var något speciellt tyckte alla att det i så fall var onödigt att säga till om. Jag lade ner projektet efter några spelmöten.

Jag tycker att det där verkar som en jättebra idé! Vilseledning är ju toppen! Tänk vad mycket mer spännande det blir, tror jag i alla fal... Den kusliga stämningen borde ju infinna sig lättare på det här sättet tycker man... Och när det verkligen är något blir man mer överraskad och därför mer rädd... Synd att din spelgrupp inte gillade det!

/Herr Balderk, överanvänder utropstecken som vanligt...

Johan K

Gammal & dryg
jaaadu..

Jag skulle nog försöka spela ut min karaktär så mycket som möjligt, med de fakta som karaktären har.

Synd att din spelgrupp inte gillade det!
Bara för att försvara mig så kan jag säga att jag inte ens har varit medveten om ett sådant försök, men att det låter som en bra idé.

Dock är Berserk SL i DoD, där skrämselmomentet inte är en stor del av spelet (som vi spelar det).

/BD, vet inte om han är medlem i luvkulten, men har åtminstone försökt bli.

Balderk

Swashbuckler
Okej... Det där lär lite konstigt! spelar berserk med andra också eller? Eller far han oss med osanning? :gremsmile:

/BD, vet inte om han är medlem i luvkulten, men har åtminstone försökt bli.

Alla är välkomna! Se dig som medlem!