Nekromanti Smickelistickor i regelsystem

Mask_UBBT

Hero
  • Vem som påverkas(det är lättast att påverkas sig själv, svårast att få universiell verkan)
  • Hur onormal situationen är.
  • Hur oanpassad rollpersonen är till situationen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tjoflöjt!

Jag kan se en uppenbar konstighet med din idé: Om man får tolv stickor fördelade på fyra grundegenskaper, och färdigheterna, så kommer det inte bli så himla mycket slump. Om man lägger stickorna så att man har tre för varje grundegenskap så kommer endast färdighetsvärdena 1-2 att resultera i varierande resultat. 3 kommer alltid att ge i samma resultat för en viss grundegenskap, och 4 ger då samma resultat som 3.

Jag rekommenderar alltså att man utökar antalet tillgängliga stickor.

I övrigt: det låter som ett mycket roligt system som lämnar många möjligheter öppna för pill. Man skulle till exempel kunna tänka sig att man under vissa omständigheter (till en viss kostnad, eller som följ av vissa förmågor eller besvärjelser) kan föra över stickor mellan de olika högarna, eller att man får plocka bort vissa stickor i förväg innan man drar för en handling för att på så vis garantera ett bättre resultat.

Hur ofta ska man få fördela stickorna? I början av varje äventyr? I början av varje spelmöte? När man vill? Bara när man skapar rollpersonen?

Troberg

Sinister eater
Måste alltid stickorna ha samma färgkombination? Kan man inte slumpa ändarna?

Eller kanske ännu enklare, använd ett dominospel, det blir väl något liknande?

Mask_UBBT

Hero
"Jag rekommenderar alltså att man utökar antalet tillgängliga stickor."

Om jag fattar rätt menar du alltså att man ska ha stickpölar över det högsta FVet? Blir det inte först och främst väldigt höga tal man rör sig med, och dessutom knepigt med en stor hög med stickor? Å andra sidan, ju fler stickor desto högre variation emellan resultaten... om högen är stor nog kan vareationen för sju dragna stickor blir vaqreationen 21, till skillnad från om man drar två, då vareationen istället blir 6.

Hur ofta ska man få fördela stickorna? I början av varje äventyr? I början av varje spelmöte? När man vill? Bara när man skapar rollpersonen?

Jag hade tänkt mig att man ska få fördela dem när man skapar personen, annars ändrar man ju attributen... Men det är klart, Jag kan tänka mig att man vid vissa tillfällen skulle kunna få "möblera om" bland stixckorna... Fast vad skulle man vinna på det?

Mask_UBBT

Hero
"Måste alltid stickorna ha samma färgkombination? Kan man inte slumpa ändarna?"

Vad menar du? Att man ska kunna slumpa ändarnas värde? Whut? :gremsmile:

Eller kanske ännu enklare, använd ett dominospel, det blir väl något liknande? Dominospelen har nackdelen att det är svårt att "dra" en dominobricka... Och dessutom, om man använde dem, vad skulle hindra någon från att bara vända på dominobrickan och därmed höja sina stats?

/Mask

Man Mountainman

Storsvagåret
Om jag fattar rätt menar du alltså att man ska ha stickpölar över det högsta FVet? Blir det inte först och främst väldigt höga tal man rör sig med

Jo, det är ett problem. Man skulle kunna lösa det genom att låta grundegenskaper fungera på ett annat sätt. Till exempel skulle både grundegenskaper och färdigheter kunna ligga på skala 1-3. När man utför en handling lägger man ihop lämplig grundegenskap och färdighet och drar från en gemensam pool av stickor. Man kan också använda mitt förslag men behålla de enskilda poolerna för varje grundegenskap, men utöka dem till typ 8 stickor vardera. Då kan man mellan spelmötena flytta över stickor mellan poolerna (det var så jag ursprungligen föreställde mig att ditt system fungerade). Sedan drar man alltså lika många stickor från den aktuella grundegenskapspoolen som man har i grundegenskap plus färdighet. Man behöver kanske inte nödvändigtvis dra stickor från samma pöl som den grundegenskap man lägger till sin färdighet; detta kan i sådana fall användas på olika intressanta sätt (man kan se de exakta stickorna i högen som ens dagsform, medan det fasta värdet är ens medfödda talang). ...eller nåt. En annan kul grej vore om det fanns fyra högar som gällde ALLA spelare. Högarnas innehåll fick omfördelas i början av varje spelomgång genom att spelarna turas om att lägga en sticka i någon av högarna (ett tillfälle att lägga upp strategin för kvällens spelomgång).

En kul feature man kan ha med i spelet är möjligheten att manipulera sina medspelares stickor in-game. Kanske tillåta stöld av stickor, eller att man lägger sina egna stickor i medspelarnas högar. Risken är förstås att fokus hamnar på denna lek istället för på spelet. En grej som man kan ha med är att om en sticka faller på golvet så får den som plockar upp den göra vad han vill med den; behålla den, ge bort den (den som erbjuds stickan måste ta emot den) eller vad som helst.

Man kan också tänka sig att man kan "offra" en av sina stickor mot att något går bra i spelet; till exempel att man lyckas automatiskt med en handling eller att man rentav kan påverka sin omvärld (den slags metaregler för påverkandet av själva berättelsen som förekommer i bl.a. Adventure). Stickan är dock försvunnen tills nästa gång det är dags att omfördela sina stickor. Man måste offra en av de stickor som för närvarande (beroende på om man befinner sig i verkligheten eller i drömvärlden) är värd mest (en fyra eller, om alla fyror är slut, en trea, tvåa osv)

Mask_UBBT

Hero
"Man kan också använda mitt förslag men behålla de enskilda poolerna för varje grundegenskap, men utöka dem till typ 8 stickor vardera. Då kan man mellan spelmötena flytta över stickor mellan poolerna (det var så jag ursprungligen föreställde mig att ditt system fungerade)."

Det där gav mig en ganska kul idé... Man skulle kunna göra så att man helt enkelt utökade poolerna, sa att varje pool skulle ha ett visst antal stickor, och sedan introducera en hoper stickor med 0 i värde... Eller ersätta stickan med väret 4 med noll, eller något. Eller kräva att man har 8 stickor i varje färdighet, men bara har tillräckligt för att lägga 5 stickor med värde på i poolarna, och sedan får man lägga in banka(nollor) och om man vill även ersätta de man vill :gremgrin: om man vill vara jävlig, alltså...

"Man behöver kanske inte nödvändigtvis dra stickor från samma pöl som den grundegenskap man lägger till sin färdighet"[/inlägg]

Så att man har ett FV, alltså kunskap eller möjligheten till en förmåga, och så får man välja vilken approach man gör till det genom att välja vilken pöl man vill ha? Kommer man inte alltid välja den mest fördelaktiga högen då?

"En kul feature man kan ha med i spelet är möjligheten att manipulera sina medspelares stickor in-game. Kanske tillåta stöld av stickor, eller att man lägger sina egna stickor i medspelarnas högar."

Eller motspelarens högar, even... Det roliga med andra tillbehör än tärningar är att saker som Lifeleech blir väldigt fysiska om ens liv är en hög stickor...

"Man kan också tänka sig att man kan "offra" en av sina stickor mot att något går bra i spelet; till exempel att man lyckas automatiskt med en handling eller att man rentav kan påverka sin omvärld (den slags metaregler för påverkandet av själva berättelsen som förekommer i bl.a. Adventure). Stickan är dock försvunnen tills nästa gång det är dags att omfördela sina stickor.

Att offra stickor har alltid varit en tanke... Fysik var tänkt att mostvara Health, och Fantasi Skulle motsvara Mana... Kommer man "i skuld" med stickorna är man Död respektive Själsligt död... Vid noll är man lam, typ...
Samma sak med Förstånd(Sanity-poäng!) och Flexibilitet, som ö... Gör en stel... Eller något...

Man kan ju göra så att en grundegenskap har Ursprungligen 8 stickor... ¨Så när man får tillräckligt med erfarenhet får man exra kapacitet, och får en ny(slumpad) sticka att ha i poolen...

/Mask - diggar dnalors sätt att se på saken..

Man Mountainman

Storsvagåret
Så att man har ett FV, alltså kunskap eller möjligheten till en förmåga, och så får man välja vilken approach man gör till det genom att välja vilken pöl man vill ha? Kommer man inte alltid välja den mest fördelaktiga högen då?

Jag menade snarare att spelledaren skulle få välja om han ibland tyckte att det var berättigat att dra stickor från en annan pöl än den man använder för att avgöra antalet stickor som ska dras.

Att offra stickor har alltid varit en tanke... Fysik var tänkt att mostvara Health, och Fantasi Skulle motsvara Mana... Kommer man "i skuld" med stickorna är man Död respektive Själsligt död... Vid noll är man lam, typ...
Samma sak med Förstånd(Sanity-poäng!) och Flexibilitet, som ö... Gör en stel... Eller något...

Ah, kul. Jag antar att man börjar med att offra sina högsta stickor då, så man inte blir bättre av att vara skadad, så att säga (fast när det gäller Förstånd borde man kunna göra tvärtom; geniet dväljs ju i galenskapen :gremelak:).

Mask_UBBT

Hero
"Jag menade snarare att spelledaren skulle få välja om han ibland tyckte att det var berättigat att dra stickor från en annan pöl än den man använder för att avgöra antalet stickor som ska dras."

Så att den pöl som ligger till grunden bara är den primära, inte den spikade? Det är bra, dynamiskt och sånt...

"Ah, kul. Jag antar att man börjar med att offra sina högsta stickor då, så man inte blir bättre av att vara skadad, så att säga (fast när det gäller Förstånd borde man kunna göra tvärtom; geniet dväljs ju i galenskapen )."

Nä, man väljer inte vad man offrar, spelledaren drar det från handen(eller tvärtom)... Jag vill nog inte ha ett så avancerat skadesystem till spelet, så den skaderandomisiringen räcker ganska långt...

Och vad gäller de galne vetenskapsmannen så skulle denne troligen ha ett lågt Förstånd, men skyhög Fantasi :gremsmile: Förstånd är inte riktigt intellekt utan snarare "verklighetsanknytning" eller något åt det hållet... Mental stabilitet, är nog en bra definition...

Man kanske skulle kunna göra något i stil med att vissa grundegenskaper "boostar" de andra när de blir för låga... Typ att man blir mer alert när man har låg Fysik, och får en förståndbonus, eller blir mer fantasifull när man har liten verklighetsanknytning :gremsmile:

/MAsk

/Mask

Troberg

Sinister eater
Vad menar du? Att man ska kunna slumpa ändarnas värde? Whut?
Som du beskrev det motsvarade alltid en färg i ena ändan en specifik färg i andra änden. Behöver det vara så?

Dominospelen har nackdelen att det är svårt att "dra" en dominobricka...
Öhm, nej. Det gör man ju när man spelar domino.

Och dessutom, om man använde dem, vad skulle hindra någon från att bara vända på dominobrickan och därmed höja sina stats?
Måla prickarna på ena sidan i en annan färg? Vit på ena sidan, röd på andra?

Mask_UBBT

Hero
"Som du beskrev det motsvarade alltid en färg i ena ändan en specifik färg i andra änden. Behöver det vara så?"

Ah, då är jag med. Nej, det behöver inte vara så, Jag kan mycket väl tänka mig att det slumpas från gång till gång vilken färg som har vilket värde i en av ändarna. Nackdelen är dock att det blir väldigt mycket räknande var gång man ska byta emellan de tu, något som man faktiskt ska göra ganska ofta. Tanken är dock att man vid första spelmötet ska slumpa vilka värdeskombos som finns, men inte under spelets gång... kanske... jag ska meditera över detta...

"Öhm, nej. Det gör man ju när man spelar domino."

Jag menade ur ett rent praktiskt perspektiv, inte att det inte GÅR... Det är lättare att fuska med dominobrickor om man har ett ganska schysst minne, och att blanda om dem efter varje gång man ska dra nytt tar tid. Och att färlgägga prickarna går såklart, frågan är om någon verkligen skulle vara så pigg på att förstöra ett dominospel... Stickor verkar som en vettigare uppoffring...

/Mask