Nekromanti Smide (härdning mest)

G

Guest

Guest
Alverna i Allarin(?) använder ju det japanska sättet med lera när härdar sina svärd. Men vad gör egentligen Sanari och dvärgar?

Jag tror själv att dvärgar härdar genom nitrering (eftersom de har ugnar) men sanaris sätt att göra lyfali fattar jag inte. Kan någon informera mig lite?

jag ska nog ta en titt på den där svärdsidan...

Dandelion

Veteran
Jag tror att det kan vara på sin plats att bena ut lite olika härdningsmetoder.

Nitrering:
Ett hårt ytskikt erhålls genom tillförsel av kväve till ytan. För ändamålet lämpar sig endast legerade stål som Cr-Mo- eller Al-Cr-Mo-stål. Före nitrering seghärdas stålen.

Vid nitreringen lägger man in föremålet som skall härdas i en tät muffel i vilken torr ammoniak får strömma samtidigt som man hettar upp allt till 500 grader C. Största nitreringsdjup som erhålls inom rimlig tid (60timmar) är 0,5 mm

Seghärdning:
Härdning åtföljd av anlöpning till en temperatur över ca 500 grader C seghärdade stål får högre värden på sträckgräns, brottförlängning, kontraktion, slagseghet och utmattningsgräns

Sätthärdning:
Ger en hård slitstark yta. Detta får man genom uppkolning av ytnat med efterföljande härdning. Man tar helt enkelt föremålet och packar in det i en låda med kolpulver, vanligtvis träkol eller koksgryn med tillsats av aktiveringsmedel t ex bariumkarbonat. Det hela hettas upp till 900 grader C och hålls vid denna temperatur ett tag!
Härdningen efterföljs av anlöpning till 150 - 200graderC

Har alltid ansett att Dvärgarna använder en kombination av alla härdningsmetoder (förutom induktionshärdning då...) samt massor av mystiska mineraler från djupa gruvor i underjorden.

Alverna kanske utvinner sina mineraler ur växter....