Nekromanti smide och legeringar?

Gügenheim

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
25
Location
LTU
har läng funderat på hur vapen och rustningar påverkas av vilken kultur och teknik som används när det skapas.

t.ex. om svärdet tillverkas dvärgar med tillsatser eller av människor utan

eller en stridsklubba i guld får en "massa" rörelse energi, vad blir sty-kravet och kross skadan på en sådan? bryt blir lågt :gremwink:

hur påverkar smedens kunskap värden på föremålet(gesäll,smed,mästare)

är det fler än jag som funderat på sånt här,har det debaterats uppskatter isf en länk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"har läng funderat på hur vapen och rustningar påverkas av vilken kultur och teknik som används när det skapas."

Rustningar är det som märks mest. En lista med rustningsmaterial finns i KV, och därifrån kan man räkna fram det mesta.

Tänk dock på att vapen ser ut som de gör för att det är praktiskt att de ser ut som det gör. Stridsklubban i guld skulle vara för tung för att vara praktiskt användbar, och således skulle den person som försökte använda den snabbt vara av med både klubban och sitt liv (det förra som en konsekvens av det senare). Därför gör man inte stridsklubbor i guld (utöver sådana små petitesser som att guld är snuskigt dyrt och inte tål stryk). Stål och brons är, ur praktiskt hanteringssynvinkel, tämligen oöverträffade som vapenmaterial. Faktiskt.
 

Gügenheim

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
25
Location
LTU
tänkte närmast på de tre metaller som dvärgar och alver använder som Somdia, M********, Siluna
även om dessa är ovanliga och dyra så står det att somdia används i verktyg, vilka kan i nödfall användas i nödfall,
M används ofta i vapen så det borde vara något som skiljer om man beställer ett vapen av en dvärg istället för en människa

Guld använde jag endast p.g.a. sin extrema tyng bara en idiot eller extremt stark person skulle försöka göra ett vapen i det, nämde jag rik.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"även om dessa är ovanliga och dyra så står det att somdia används i verktyg"

Jo, men verktyg har lite andra krav på sig än vapen. Spett är verktyg, till exempel, och de används ytterst sällan som vapen. Somdia används i de verktyg som behöver vara tunga och hårda, som till exempel spett, mejslar, stenhackor och liknande.

Siluna används även det i vapen av alver. Typexemplet är lyfali, där siluna legeras med kol för en egg som sedan gjuts in i alvglas. Kombinationen alvglas och siluna ger ett vapen som i lyfalistorlek faktiskt skulle kunna vara praktiskt. Men betänk att det finns en orsak till att det bara finns ett vapen som faktiskt är tillverkat med siluna.

Mangenat används i stållegeringar. I den mån som somdia används i vapen och rustningar så är det också i legeringar, det vill säga inte i dess rena form. För somdia märks detta mest hos rustningar (listas i KV). Mangenat och somdia bör användas som förklaring av bieffekterna i hantverksreglerna i Eon2. Får man reda på att det kostar XXX silver mer att tillverka en grunka med effekten YYY och blir Ob1T6 svårare, så kan man förklara det med att det krävs lite mangenat/somdia som ska legeras, vilket kräver högre temperatur i ässjan vilket gör att det går åt mer kol och är större risk att det misslyckas. Därmed så kostar det XXX silver mer och blir Ob1T6 svårare.
 
Top