Nekromanti Smide

Uskali

Veteran
Joined
21 Jan 2004
Messages
12
Location
Ronneby
I vapenmästaren lade neogames till fler typer av klingor och lite annat, men de har fortfarande inte publiserat något system för hur man ska tillverka vapen och rustningar. Finns det något bra system någonstans?
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Det är hantvärksfärdigheterna som gäller. Och dom är i nuläget ganska god tyckliga. De är lika allmänt hållna som vanliga färdigheter. Du vill smida ett svärd. Slå ett slag undet färdigheten Vapensmed. Lyckas du har du ett normalt svärd. Misslyckas du -> försök igen. Fummel -> kasta bort materielet och försök igen. Perfekt -> ett ovanligt bra svärd helt enkelt.
Svårighets graden är det så vitt jag vet SL som bestämmer. Jag tycker dock att de flesta vapnen är lätta att göra. Sen finns det nog så många modifiktaioner man vill på det.

/Hartland - varför sover jag inte?
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
en sak jag dessutom funderade på är vad just blodrännan har för praktiskt funktion, hade lite egna spekulationer, men kanske vet någon baserat på fakta?...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
en sak jag dessutom funderade på är vad just blodrännan har för praktiskt funktion, hade lite egna spekulationer, men kanske vet någon baserat på fakta?...
Jäpp. De klassiska förklaringarna är ju att blodet ska samlas i den eller att den ska hindra att klingen "sugs fast" av undertrycket som kan uppstå i en kropp när svärdet stöts i den.

Detta är givetvis helt uppåt väggarna FEL!

Den verkliga funktionen är bra mycket tråkigare och mindre exotisk.
Den är helt enkelt till för att göra klingan lättare.
För mer svärdsinformation, kika på följande sidor:

http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm
http://www.myarmoury.com/
http://www.swordforum.com/

De senare två är visserligen på engelska, men de har forum fulla av folk som kan hjälpa med allt du vill veta.
Ett annat tips är att helt enkelt att höra dig här, då minst två svärdsguruer hänger här, nämligen Björn Hellqvist och Herr Nils, samt deras horder av lärjungar. :gremwink:

Ett bra tips är att söka igenom dessa tvås inlägg, då de har en tendens att dyka upp i diskussioner där svärd finns på tapeten.

/Joel - amatörsvärdsvetare
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag funderar på att göra pilar i Somdia plåt.........

eftersom Somdia är lättare än trä per/kg eller hur! :gremgrin:

Pilarna borde ju bli skarkare och lättare :gremlaugh:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Det finns regler för hur man gör rustningar.

Dels på Hantverksfärdigheter, Rustningssmide, dels på rustningssektionen i regelboken.
Man tar material som önskas, vad det ska skydda, vem det ska skydda och hur stor denne någon är. Sedan slår man ob3T6 mot Rustningssmide.
Vill man ha bättre rustningar finns det regler för föremål med högre kvalitet.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag funderar på att göra pilar i Somdia plåt.........

eftersom Somdia är lättare än trä per/kg eller hur!

Pilarna borde ju bli skarkare och lättare
Tänk bara på att det som listas i rustningstabellen är en legering av 90% stål och 10% somdia... :gremwink:

/Joel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Du bad om det!

"eftersom Somdia är lättare än trä per/kg eller hur!"

Åkej, vad är lättast, ett kilo trä eller ett kilo somdia? :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Du bad om det!

Åkej, vad är lättast, ett kilo trä eller ett kilo somdia?
Vänta! Den här kan jag ju! Det har något med träts flytkrafter, häxor och ankor att göra...

/Joel
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Du bad om det!

Var det inte den här som var påverkad av antalet vingslag en svala slår per minut?
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Saken är den att man ofta förbiser att om man har den hantverksfärdighet som krävs för att man skall kunna göra svärd. För att sedan ha tid med det, så är det ju ett bra, användbart svärd man satsar på att tillverka. Det är följdaktligen normal svårighet på det.

Samma sak med många andra saker. Man talar om att bågskytte är så svårt för man skjuter mot rörliga mål, och långa avstånd. Har man färdigheten bågskytte så klarar man att skjuta mot rörliga mål, det är vad man har lärt sig. Visst säger vissa, men båge kan ju användas vid Jakt. Jag lovar att många djur man skjuter med båge vid jakt är svårare att träffa/snabbare än fienden man möter i strid.

Färdigheten innefattar vissa svårigheter man kan tänka sig att möta under spelets gång. Men visst går detta att modifiera åt alla håll och kanter beroende på intresse
 
Joined
8 Apr 2010
Messages
16
Om jag inte är helt ute och cyklar nu är Somdia en dvärgrisk metall i Eon som är väldigt tung och svår att får ett egg på. Den används ofta till kross vapen eller rustning. Den är otroligt seg och hård därför ökar bryt värdet på det man har gjort otroligt mycket
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Mm, stämmer. 1.2 gånger så tung som stål, minus på skada i både stick och hugg. Mangenat är isf bättre då det bara blir 1.1 tyngre än stål, och höjer huggskada.

Anledningen till att träpansaret väger mindre än somdialegerat stål är att stålplåtarna inte behöver vara alls lika tjocka för att skydda, där trä behöver vara iallafall en 20mm tjockt för att skydda nämnvärt.
 
Joined
8 Apr 2010
Messages
16
joo det kan nog stämma. Men nu var det så att Stöveltramp vill gör pilar i Somdiaplåt det tror jag är en dålig idéen faktiskt. Eller så satt han\hon\det och bara och flumma sig vet ej
 
Top