Nekromanti Smygrollspel i banka-och-slå-kampanj.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Just nu spelleder jag en klassisk D&D-kampanj för en spelgrupp blandad med både nybörjare och lite mer erfarna spelare. Hittills har den i prinicp handlat om att ge sig in i grottor, slå ihjäl monstren och ta deras skatter. Det är inget jag vill ändra på, eftersom vi har kul.

Men...

Jag vill ha med lite småputtriga tillfällen i kampanjen där spelarna får prova att rollspela lite mer (och vila från stridandet). Det jag vill få hjälp med är små rollspelsmoment som inte kräver för mycket av spelarna, och inte stör farten och fokuset på kampanjen. Ett avbrott i grottan, liksom. Och den som säger "frita en fånge som hjälper rollpersonerna" får en dumstrut. Den har jag såklart redan kört.

En sak till, förresten, specifika tips är mer välkomna än generella. Vi är i allmänhet alltför generella på rollspel.nu.

- Vulf

morkbollen_UBBT

Warrior
Beror väl lite på vilken sorts spelare du har. Brukar dom t.ex. stanna upp och diskutera saker som dom hittar? Kanske några mystiska inristningar eller är dom väldigt heta på gröten och vill bara komma till nästa monster eller skatt? Hur är det annars med olika moment. Finns det några som gillar att prata med folk eller är dom mer för att upptäcka nya saker? Det var ju inte direkt något hjälpsamt jag sa, men om du svara på hur spelarna är ska jag skriva nått bättre :gremsmirk:

Man Mountainman

Storsvagåret
  • I ett underjordiskt kungadöme behärskat av beholders har en grupp dvärgar bildat en motståndsrörelse. Rollpersonerna behöver en guide för att kunna komma vidare på sin färd, och måste förhandla med dvärgarna, som kan erbjuda vägvisning i utbyte mot att rollpersonerna hjälper dem med ett attentat mot sina onda härskare.
  • En bro över en djup klyfta bevakas av vålnaden efter en mänsklig paladin, bunden av en ed mäktigare än döden. Han får inte släppa förbi några monster, men kan tänka sig att låta rollpersonerna komma förbi efter lite övertalning. Misslyckas de, så får de slåss mot spöket, förstås (som har hyfsat hög CR).
  • En grupp laglösa har tagit sin tillflykt till underjordens djup. De är misstänksamma mot rollpersonerna först, men om man kan övertyga dem om att man inte är lagens tjänare så har dom lite sjyst loot som dom gärna säljer i utbyte mot mat och helande drycker.
  • Rollpersonerna stöter på en orch som ber dom att inte anfalla. Han har bestämt sig för att han vill bli människa, och frågar om han får följa med rollpersonerna. Som ett tecken på sin goda vilja är han beredd att visa rollpersonerna en hemlig gång som leder till en skattgömma. Frågan är dock om rollpersonerna kan lita på orchen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tackar!

Skolexempel på hur jag ville få hjälp. Om fler har liknande förslag så är jag evigt tacksam.

Paladinen: "NONE shall pass!"

- V

Rosen

Myrmidon
Och den som säger "frita en fånge som hjälper rollpersonerna" får en dumstrut. Den har jag såklart redan kört.

Beroende på om de kan tänkas gå på att du kör samma grej en gång till, är det ju isf guldläge för en "frita en fånge som <U>förråder</U> rollpersonerna"...

--
Åke

J_L_Seagull

Veteran
Annars kan man ha mycket roligt med magiska svärd med ett enormt ego. Andra roliga magiska saker med intelligens och ego akn också dyka upp, kanske med hjälp i början men egentligen med en "hidden agenda". Säg tex att svärdet hävdar att det är en paladin som blivit fångad (ska dumstruten på nu?) och spelarna försöker göra allt för att befria paladinen från objektet. Det som egentligen blivit fångat är en demon (eller annat otyg).....kan leda till mycket kul.

En Succubus kan även dyka upp i partyt bara för att ställa till förtret. Börjar flörta med alla partymedlemmar, en efter en bara för att skapa osämja (jag har haft mycket kul själv med en liknande sak).

Annars är något som är enkelt och funkar alltid bra. Lär partyt "Bättre fly än illa fäkta". Ge dem ett uppdrag de inte kan klara av. De måste då antingen dö eller återvända till uppdragsgivaren och förklara sig ur det hela (själv gav jag mina glada äventyrare (som hade blivit lite väl sturska på lvl 5) 2 stycken fina Lernean Hydror som efter att de spejat i träsket insåg att de inte kunde klara av och var tvungen att återvända till uppdragsgivaren och återbetala handpenningen (problemet var dock att de redan spenderat en del av den :gremsmile:)). Detta kan skapa mycket kul.

Anna kul sak är polymorph. Vad sägs om en polymorphad alv som ser ut som en orc. Kommer han att kunna ta kontakt med spelarna innan de gör hackfärs av honom? Utifall att han hinner tala, kan de verkligen tro på en orc? För att göra det hela lite roligare, höj CRen på monstret (tex en ettin, detta givetvis beroende på deras lvl). Då kanske partyt springer så fort de får se "alven"/ettinen och han försöker frenetiskt jaga dem för att få hjälp.

Om du har en sniken tjuv i partyt så brukar det mesta lösa sig (speciellt om du även har en paladin). Man kan plantera ett dyrt konstverk (stort och tungt) framför tjuven och givetvis innehåller konstverket en adresslapp till den rättmätiga ägaren (konstverket kan tex ligga bland övriga skatter i den grottan de just rensat). Tjuven måste ha hjälp för att frakta tillbaka det och sälja det, men paladinen kommer att yrka på att det skall återlämnas till den rättmätiga ägaren. Som gjort för konflikter.

Som du kanske märker så älskar jag att slänga in en hel del humor i mina äventyr (även om det ofta är svart sådan).