Nekromanti Snål-40K

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag är lite sugen på att börja med Warhammer 40K igen. Samtidigt är jag en osannolik snåljåp. Det bådar inte gott för den hobbyn men iaf...

Jag har läst i Space Marine Codexen och det verkar vara en vettig arme för mig. Inte så många gubbar att hålla reda på, och de är hyffsat pålitliga att faktiskt göra det jag vill med sin höga Ld.

Dessutom... jag har lite Space Marines redan.

Jag har ett gammalt Space Hulk, sunkigt målade plast-terminators, men de borde väl gå att tvätta?

Jag spelade 40K för tio år sen, så det skall finnas 20st tactical marines liggande någonstans. Sunkigt målade de med, att reda ut hur man tvättar rent plast-gubbar verkar mer och mer lockande. Om jag minns rätt är två av dem befäl och har chainsword och en pistol, två har raketgevär och två har eldkastare. Resten har boltgun.

Om jag köper startkittet så får jag en befälhavare, ytterligare några terminators och marines, och en dreadnaught.

Blir det en vettig arme av det?

Christoffer

It's all pig.
Är man riktigt snål borde väl Vassal vara svaret? Vassal40k är väl bortskrämt av GW till mer ljusskygga platser på nätet, men modulen finns ju fortfarande att få tag på. Inte spelat 40k med det men väl Space Hulk, fungerar alldeles utmärkt och fungerar dessutom bra med PbP.

wilper

Mmm, hörde D6Gs recension av det, verkar mysigt. Men jag har ju faktiskt en rätt aktiv 40K-klubb på promenadavstånd, så jag kan ju spela IRL om jag bara får ändan ur vagnen.

w176

Förlorad dotter
Du lär få vettiga svar till öronen blöder om du faktiskt promenerar över till Finkan idag och frågar där?

Jag ska vara där och skissa på en techpräst på datorn.

Lycan

Hero
Space Marines är perfekt, lär finnas mängder av billiga Space Marine-prylar på eBay.

- L

Snow

Swashbuckler
Säg till hur det går. Jag är sugen på att göra exakt samma sak med mitt gamla space hulk.

wilper

Jag tror terminators har fått större bas i senaste versionen av 40K. Om det stämmer och man konverterar så kommer de att få problem att stå i rutorna på spelbrädet till Space Hulk sen. Jag funderar så smått på om man kan göra dem fina på de gamla små baserna och sedan ha någon sorts ring kring basen som gör dem större för 40K-spelande.

GnomviD

Heresiark
Med lite kreativitet borde det gå att modda 40mm-baser (som termosar står på sedan 4th ed, om jag minns rätt) så att du ställer Space Hulk-baserna ovanpå/i terrängen på dem. Det är väl inte optimalt ur boffersynpunkt (iom att modellerna blir lite högre och påverkar LoS), men det är väl det smidigaste sättet att få bägge.

GnomviD

Heresiark
På 35 marines, 15 (?) termosar, en commander och en dreadnaught borde du väl kunna få ihop i alla fall 1000 pts, kanske mer om du verkligen brer på med wargear. Strategiskt så är det väl kanske inte den bästa listan. Ett par rhinos/devastators/assault marines/predators/(något coolt som jag som inte lirar SM inte känner till) skulle väl behövas för att få listan att bli lite mer flexibel och mindre rakt på.

Om du ändå ska sätta igång igen, varför inte slå på stort och satsa på en Spear of Sicarius? :gremwink:

wilper

Var ner och kikade. Fick spela en 500pts Eldar mot Eldar-strid också.

wilper

Mmm , såg den. Det är lite över budget. :)

Rent allmänt tycker jag att Space Marines har rätt trista fordon. Imperial Guard har det mycket bättre på den fronten, men jag tror jag skulle tycka att det var roligare att måla SM än IG. Blä, val val val.

I slutändan så blir det säkert så att jag skaffar två flottor till Full Thrust istället och spelar det med folk som har vägarna förbi.

http://www.gtns.co.uk/store1/commerce.cgi?page=ft-fp.html&cart_id=6883694.5290

45 pund för två hyffsat stora flottor, och då får man inga attans ansikten att måla heller.