Nekromanti Snökon 2005 - Summering

Nero_UBBT

Warrior
SnöKon -05, på Umeå universitet, är nu slut och det kan vara på plats med en summerande diskussion. Några frågor som kan sätta fart på det hela är troligtvis på sin plats.
Exempelvis:
Arrangemanget - vad tycker vi om det? Vi fick vi spela det vi hade hoppats på? Var priset överkomligt? Fick vi spela tillräckligt många pass? Var Berghemsskolan för långt bort?

osv

Rollspelandet-

Vilket äventyr var bäst? Vilken spelledare var bäst? Vilket är ert bästa in game-minne från konventet? När var ni som räddast?

osv.

Jag kan börja med att ge några egna kommentarer.

Arrangemanget fanns det kanske lite mer att önska från. Berghemsskolan är ju en liten bit bort, schemaläggningen var rörig och ibland fick man veta i alltför kort tid innan äventyret skulle dra igång om man överhuvudtaget skulle spela passet som börjar inom 20 minuter eller om man skulle äta lunch...
Men å andra sidan. Konvent i Umeå är vi alltid glada för och ju fler desto bättre skulle jag tro. Så i stort bugar jag mig ödmjukt för arrangörerna eftersom jag aldrig skulle offrat mig för hobbyn själv på samma sätt.

Rollspelandet var förstås helskoj. Däremot saknade jag användet av tärningar och regler i äventyren. Friform tycker jag är kul endast till en viss gräns. Nu föll det ut så att merparten av det vi spelade lutade helt klart mot friformshållet.
Däremot var det också en lysande lektion i hur skräck skall förmedlas i kanske framförallt "Med rötterna i mörkret" och "De tusen fåglarnas hemlighet". Applåder till de spelledarna.
Höstdimma imponerade på vår spelgrupp som regelsystem smidigt och fint.

I topp slutade för mig "Rötterna i Mörkret" och "De tusen fåglarnas hemlighet"... Rötterna i mörkret kommer lite högre med tanke på att äventyret tog enligt SL alldeles för länge och enligt oss spelare alldeles lagom med tid.

Bollen är din!

Citat: " Min rollperson, 31 åriga fru Johansson till jämnårige fröken Maj;
[typ] Säg mig Maj, var han inte en rask och trevlig karl den käre landshövdingen; varför inte en tänkbar make? Spelledaren: Han är typ 60!"

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mest Höstdimma...

Jag arrangerade Höstdimma-scenariot "En låda för mycket", men var tvungen att rusa för att komma med bussen hem till Luleå så jag fick aldrig någon möjlighet att komma till tals på avslutningen, så jag tar det här i stället. :)

Jag vill börja med att tacka herrar DeBracy och Dnalor som båda reste långt för att spelleda åt mig, och gjorde det med besked och tog fyra pass var, när jag själv endast orkade med tre. Utan er hade det inte blivit en tredjedel så mycket Höstdimma som det faktiskt blev.

Sedan vill jag tacka alla de elva lag som tog en chansning och valde att spela mitt obskyra spel, tack vare er har mängden medvetande om Höstdimma ökat med sådär 150% i landet. Jag hoppas att ni hade lika roligt som vi spelledare hade.

Till slut vill jag tacka alla som arbetade på SnöKon och gjorde det möjligt för oss att spela och ha allt kul som vi hade.

--- Tacktal slut ---

Själv hade jag legat hemma sjuk före konventet och frågade mig själv om jag orkade resa, jag gjorde slag i saken i sista ögonblick och kom till Umeå lagom för att kasta i mig en snabb middag innan jag ledde mitt första pass på torsdagkvällen. Sedan ledde jag ett pass om dagen och satt mest och kände mig ynklig och sjuk resten av tiden, hoppas att jag inte förde över min hiskeliga förkylning på någon stackars spelargrupp.

Det var lite jobbigt att sovsalarna låg så långt bort, annars hade jag nog gått dit för att sova och kurera mig mellan mina pass, men å andra sidan så fick man ju faktiskt röra på sig några gånger om dagen, och fick i sig lite frisk luft, kanske nog så värdefullt.

Nero_UBBT

Warrior
Höstdimma...

Spelade som sagt Höstdimma på konventet och åtminstone jag hade riktigt roligt även om delar av gruppen tyckte att jag hittade på dumheter när jag sköt krevader mot dvärgskeppet från Mortoks fort... :gremgrin:

var inne och kollade in spelets hemsida, men saknar spelvärlden. Regelsystemet var som sagt bra, men då jag lutar åt friform i spelledandet var det spelvärlden som jag kanske tyckte om mest.

Black_Ocean

Veteran
Schemaläggningen är kanske det som jag främst kan klaga på, men med tanke på vilken yrsel det måste vara med att arrangera ett konvent så är det förlåtligt. Bara man får spela så är jag nöjd :gremsmile:

Personligen gillade jag mest Ett fall för Harry Shlark, ett riktigt kul äventyr där speciellt slutet blev riktigt lyckat (och det gick inte så åt helvete för min spelgrupp som jag väntat mig). Stort tack till spelledaren.

Rötterna i mörkret gick lite segt i början, men var annars ett mycket bra äventyr, speciellt då tempot blev lite högre mot slutet.

De Tusen Fåglarnas Natt blev även riktigt lyckat, även fast jag inte var direkt pigg och kry då vi spelade äventyret. Otroligt bra spelledare dessutom som verkligen klarade av att höja atmosfären. Slutescenen blev dock lite kort.

Det märkliga fallet August Strindberg var ett riktigt intressant upplagt äventyr, där ombytet av Rp var både positivt i positiv och negativ bemärkning. Negativt (för vår spelgrupp iaf) var att i rollen som August Strindberg visste man inte riktigt vad föregående spelare hade fått för information och därmed var det svårt att spela rollen i vissa stunder. Fördelen var givetvis att det hela blev än mer kaotiskt, vilket man efter spelmötet förstod meningen med.

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Snökon Funderingar

Som halläning och kanske på sikt skåning så har jag alltid velat besöka SnöCon. Har det blivit bättre eller sämre på senare tid. Är det värt för mig att köra X antal kilometer för det? Hur stort är det? All information är intressant då kanske skulle jag kunna kombinera det med en resa upp till Finland där min flickväns rötter finns.

Black_Ocean

Veteran

Hur det har utvecklats har jag ingen aning om, det får du fråga någon som har bott i umeå (eller sverige för den delen) en lite längre tid så de haft möjlighet att delta tidigare. Storleksmässigt tyckte jag det var helt lagom, dock är jag lite konfunderad över varför några tycktes vara tvugna att spela ute i korridor. Det borde finnas helt tillräckligt med rum i hum huset.

Men en resa till Finland är alltid bra (och man ska alltid lita på en finne :gremgrin:), se dock till att pizzabåten inte kört på grund. Inte kul att köra runt via Haparanda, vilket jag fick uppleva både på min resa dit och även tillbaka.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Om du är från Halland så kanske du är van vid Halmicon. Snökon iår var som Halmicon, fast tvärt om, dvs ett litet konvent med massa rollspelare (28 lag) och några få tennsoldatskrigare i ett hörn.

Att åka tvärs över landet för att se det är nog lite att ta i, om man inte som du har något annat att se när man ändå är i krokarna.

AEGIS PRIME

Swordsman

Tyvärr är jag tvungen att ta vägen runt Haparanda då jag skall till norra Finland, nämligen Kemi.
Pizzabåten? Förklara

Black_Ocean

Veteran
Pizzabåt (extremt OT)

Pizzabåten? Förklara
Ägaren till Rg-lines är även ägare till Koti-pizza, Finlands största pizzeriakedja. Maten på båten består...hm..ja...är det egentligen någon överraskning..av pizza. Det ryktas dock om att det ska finnas undangömt en automat någonstans där man kan få korv med mos.