Nekromanti Snösaga och Järns klansamhälle

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,516
Location
Kullavik
I mitt fortsatta läsande av Snösaga och den diskussion kring regler som varit här på forumet i en parallell tråd så har jag kikat i Järn-reglerna och börjat fundera kring om Järns klansamhällen skulle vara ett spännande grepp för kampanjen. Att spelgruppen tillsammans skapar en av Vildlands"klaner" som RP är en del av och kanske även relationen mot övriga klaner och får ett tydligt incitament i alla intriger klanerna emellan. Man passar också på att ge färdiga kopplingar till viktiga SLP i kampanjen (som spelarna istället kan få sätta namn på).

Invändningar? Ytterligare idéer? Intressanta utmaningar/hinder att beakta?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,516
Location
Kullavik
Å andra sidan så behöver man ju inte använda Järn-reglerna för att man vill skapa en ingång i spelet där spelarna skapar en egen klan :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,340
Location
Göteborg
Delen av Järn-boken om hur man skapar klaner har i stort sett ingen koppling till resten av spelets mekanismer. Den går att bryta loss och tillämpa i ett annat spel.
 
Top