Nekromanti Snösaga på 3 RP?

sleipner

Veteran
Hej, är det någon som Spellett Snösaga på 3 Rp? Hur bra var de när ni började den kampanjen? Efter att läst det första gången verkar det ju vara väldigt svårt (brotbestar, demoner och drakar) även om man minskar antalet orkhir och andra otäckingar. På många ställen antyds det ju nästan att det ska dö eller försvinna RPs. Vill ju helst inte ta bort så mycket händelser då det kan skada hela äventyret. Helst inte några SLPs heller då det redan är många att hålla reda på. Tacksam för råd och erfarenheter.
Daniel

Eksem

Champion
Jag började spela den med 3 spelare som med Elric-reglerna hade spelat Vildhjartare tidigare. Äventyrare i Elric! är kompetentare från början, men avancerar aldrig speciellt mycket.

Det har gått bra hittils, även om vi p.g.a saker utanför spelet löst upp spelgruppen lite och därmed avslutat spelet för nu. Vi kom ända till Ysetur, och de överlevde ända fram dit, även om det var tungt mot Brotbesten. Där kan du dock understödja dem med flera andra starka typer som hjälper till att slåss.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag spelledde klart en spelgrupp på tre i söndags och även om dödsfall skedde, så kändes det aldrig oerhört kämpigt i fråga om anpassning. Det flöt på rätt bra, men detkan bero på att de började spela på YK: Lärling och kom uppp en YK var, innan vi bytte till D6E - då fick de en hel del poäng att spendera då vi konverterade RP... :gremtongue:

tyron

Veteran
Vi kom ända till Ysetur, och de överlevde ända fram dit, även om det var tungt mot Brotbesten.
Brotbästen är ju onaturlig. (som mycket annat) men ärligt talat hur fan ska man ta kål på den. Rent praktiskt altså. det enda sättet borde ju vara att få en stelaktit att "falla" ner och spetsa den. annars bör det inte gå. Jag menar ärligt talat ett svärd penetrerar inte dess hud... eller har jag helt fel?? :gremconfused:

Pontus

Veteran
<center>Tjenare jag är ny här och jag spelar just nu snösaga.... jag har 5 pers i min grupp och det går fint även om det sjka vara minst 6.... det går nog inte bra om du ska ha bara 3 personer i gruppen utan du måste skaffa iallafall en till..... det blir mycket lättare då både för rollspelarna och för dig som sl :gremgrin:</center>

Renfield

Swordsman
Hör och häpna..

Jag påbörjade Vildhjärta med tre rollpersoner, men en hoppade av lagom till Snösaga, och det har faktiskt gått riktigt bra. Brotbesten var inga problem, och vi har precis spelat klart Akt 1. Vi kör med Expert, och dom fick 540 ÄP till RPgenereringen och vidare ÄP enligt tabellen i Vildhjärta, och dom klarar sig bra. Den ena är en Stormikjalt, den andra en Jaarnbrotir, och även om Jaarnbrotirn fick ruskigt bra grundegenskaper så fick Stormikjalten ruskigt dåliga, så dom hamnar väl på runt 11.5-12.5 i medel tillsammans. Det är inga problem om både du som SL och dom som spelare är erfarna spelare, då det är lätt hänt som nybörjare att man bara står och hackar a la TV-spel. Försök bara få dom att vara lite taktiska, och ge dom lite tillmötesgående om dom gör gott ifrån sig, så ordnar det sig..

Som till exempel, vid brotbesten spred dom ut sig mot väggarna, och lockade den till att rusa rätt på. När personen sedan slängde sig undan i sista stund kunde Brotbesten pga sin storlek och klumpighet inte stanna i tid, utan brakade in i väggen, varpå dom gick samlat in och attackerade ena benet på den. Liknande tillvägagångssättgör att jag ger dom lite fördel av det, som i ovanstående fall, då dom fick en runda på sig "gratis", medan besten reste sig upp och återfick sanset..

Renfield

Swordsman
Huden ligger faktiskt bara på RV 6 om jag inte minns helt fel, vilket motsvarar ringbrynja, men problemet ligger i dess höga KP. Den tål helt enkelt så ruskigt mycket stryk. Ett problem kan vara att den är så ruskigt stark, att en attack slår ut en RP totalt, pga den höga skadebonusen. Detta löste jag genom att Jaarnbrotirn fick en helplåtsrustning, mästersmidd, av Oktar när dom träffade honom, som en återföreningspresent. Det gav honom en saftig RV mot Brotbesten, och gjorde honom lite djärvare. Sen var det han som hade Grunfeid tvåhandssvärd från Vildhjärta också, och då är en brotbest inte lika farlig längre. Räkna lite på RVn så får du se.

Plåtrustning 12
Mästersmidd +1
Grunfeid's svärd +3

Det blir 16 i RV, och ett bett från brotbesten gör 1T10+[7T6/2] i skada, vilket ger ett medel på 18, dvs 2 i skada som går igenom. På samma sätt gjorde Grunfeids svärd 4T6+4 i skada, plus Jaarnbrotirns SB på +1T6, vilket ger 22 i medel, gentemot bestens RV 6, dvs 16 i skada som går igenom. så om inte brotbesten har mer än 8xJaarnbrotirns KP så är det inga problem, framför allt eftersom RP har fler attacker och är fler.

Logiskt?

tyron

Veteran
ja det är logiskt... Men tänk rent realistiskt (inte rollspelstermer) i så fall ska Brotbästen ställa sig på din snubbe i plåt med ena "foten" och göra rotmos av honom. (tänk på vikten). jaja eller så tar han bara och "knuffar"´till dig så du flyger in i något roligt och... ja sedan sötter han sig på dig..

Renfield

Swordsman
Men och andra sidan, hur smart är en brotbest? Fattar han skillnaden mellan rustning och stryktålighet?

tyron

Veteran
Men och andra sidan, hur smart är en brotbest? Fattar han skillnaden mellan rustning och stryktålighet?
Det kan diskuteras men vad skulle det spela för roll? Rollpersonerna är dock mycket mindre och svagare = mos!!!
oavsett om Brotbesten fattar att det är en rustning eller stryktålighet.

Renfield

Swordsman
Skillnaden i intelligens och smidighet såväl som utrustning gör att en brotbest inte alls är så svår som den tycks vara, om man bara använder rätt taktik och är ett par stycken.. Fortfarande väldigt riskfyllt, javisst, men långt från omöjligt..

tyron

Veteran
ingenting e omöjligt men. :gremsmirk:

jaja självklart e Brotbästen inte spec smart men allt handlar inte om intelegens. Styrka är den ledande faktorn i strid där första träffen har litn betydelse.