Nekromanti snälla hjälp jag står inte ut mer...

Re: Omvända begrepp

Ahem. Kapitalistiskt är precis vad Consaber inte är. Consaber har inte ens nått så långt i samhällsutvecklingen att kapitalism ens är påfunnet. Vi talar feodalism i Consaber, vilket är en helt annan sak än kapitalism. I feodalismen styr arvsrätt och trohetseder, i kapitalism styr pengar.

Man kan köpa sig adelstitlar hur lätt som helst skla du veta. Hursomhelst har inte folket något att säga till om. Pöbelföramlingen blir ju nästan alltid nedröstad av kyrkan och adeln.

Så tvärtom skulle jag vilja säga: i Thalamur styr pengar (efter magikratin, vill säga). Alla som är framgångsrika kan mer eller mindre köpa sig en bättre lott i samhället. Det om något är kapitalism.

Icke! I thalamur så kan man om man ex, arbetar i armen få meddborgarskap för sina insattser. Tror nog att det skulle funka lika bra för andra sammhällsklasser. Är man köpman och bra på det kan man bli medborgare (med pengar visserligen, men då är man ju en bra köpman!). Sedan är ju var tjugonde medborgare i thalamur. Inte som i consaber. Hur många är adelmän där?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Oceanliner

Warrior
Cosabers författning [OT]

"Hursomhelst har inte folket något att säga till om. Pöbelföramlingen blir ju nästan alltid nedröstad av kyrkan och adeln."

Nej praktiskt kanske de inte har det men detta att folket faktist har representanter i landets beslutsfattande organ är någonting väldigt betydelsefullt. Så vitt jag vet tog det till franska revolutionen innan dessa idéer fick fäste i vår värld. Att sedan Consaber har en sriven lag där alla adel som borgare i teorin är lika inför lagen är nästan rörande.

Personligen tror jag att Consaber är det land som kommer att leda utvecklingen i Mundana både militärt, politiskt och kanske vetenskapligt (Ebhron kanske kommer att ligga före inom magin) inom en snar framtid.

Re: Cosabers författning [OT]

Ha! Folket VET att även om adeln och folket är lika för lagen på pappret så stämmer detta inte med verkligheten. Pöbelförsamlingens medlemmar är rika folk (köpmän osv) som inte bryr sig särdeles om allmogen utan röstar för egen profit.

Mycket möjligt att om thalamur slutar med sitt käbbel mot consaber så kommer nog consaber att få sig en egen fransk revolution. Consaber faller sönder. Att många adelsmän och kyrkans folk är onda gör ju sitt till. Primogen av Calnia går ju rykten om att han våldtagit en tioårig flicka (eller vad det pojke) och att han är xinukultist. Gamla gummor nickar åt varandra och säger "ingen rök utan eld" och folket är nog säkert riktigt förbannade. I alla fall i dannbrean. I urmabrean så är ju alla så rädda för invasion från thalamur eller tiraker att de inte vågar klaga.

Krille

Super Moderator

"Man kan köpa sig adelstitlar hur lätt som helst skla du veta."

Kan man? Så vitt jag minns att jag skrev så är det enbart konungen som kan upphöja ofrälse till adel, och eftersom makten ännu inte är baserad på pengar i Consaber så finns det egentligen inget skäl till att upphöja någon för att han är rik. Dessutom är typ en tredjedel av landet kronomark, så pengar är egentligen inget problem för kungen. De enda skäl som kungen har att upphöja någon till adel är på grund av något som denne har gjort (till exempel att komma på hur man mäter längdgrader till sjöss, vilket möjliggör navigation till havs utan landmärken) eller på grund av annat politiskt rävspel (till exempel för att balansera eller köra över den etablerade adeln i regentförsamlingen).

"Hursomhelst har inte folket något att säga till om. Pöbelföramlingen blir ju nästan alltid nedröstad av kyrkan och adeln."

Så det tror du. Kyrkan har enbart något att säga till om i ecklestiastisk lag, och adeln kan enbart köra över plebejförsamlingen om det gäller krigsfrågor. I övrigt är regent- och plebejförsamlingen jämlika inför konung såväl som lag. Det finns åtskilliga fall då det har krävts att båda kamrarna ger sitt samtycke för att något ska vinna laga kraft och då den ena kammaren helt enkelt blockat den andra.

"Icke! I thalamur så kan man om man ex, arbetar i armen få meddborgarskap för sina insattser."

I fallet krigstjänstgöring så krävs så lång tjänstgöring för sitt medborgarskap att de flesta hinner dö av ålder, förslitning eller skador innan dess.

"Är man köpman och bra på det kan man bli medborgare (med pengar visserligen, men då är man ju en bra köpman!)."

Och hur tror du att det mäts att man är en bra köpman? Jo, genom pengar.

"Sedan är ju var tjugonde medborgare i thalamur. Inte som i consaber. Hur många är adelmän där?"

Å andra sidan kan du se det så här: i Consaber är varje friboren (dvs alla utom livegna och trälar, kanske hälften av befolkningen) medborgare med samma rättigheter som alla andra friborna. Det är snarast på den nivån som man ska jämföra samhällena. Consabers adel motsvaras närmast av magikraterna, Rakhori, toppskiktet i byråkratin och befälskretsarna inom Thalamurs armé, inte med medborgarna. Att vara medborgare innebär att man har medborgerliga fri- och rättigheter, inte befäls- eller styranderättigheter.

Fast det är klart, du kanske har byggt om Consaber och Thalamur i din värld, men i så fall kan jag inte uttala mig om det.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Krille

Super Moderator

"Pöbelförsamlingens medlemmar är rika folk (köpmän osv) som inte bryr sig särdeles om allmogen utan röstar för egen profit."

En ledamot till plebejförsamlingen utses från varje gille med kungligt gillesbrev. Två ledamöter utses från varje grevskap av folket själva. Tolv ledamöter utses från Legio Colonan, en från vardera av de tio största husen och två gemensamt för de mindre husen. Tre ledamöter utses av misslanationerna.

Så faktum är att 59 av 99 ledamöter (dvs en majoritet) inte utses av pengar, utan av gott rykte. Och i alla fall på Urma Bréann är ett gott rykte värt mer än guld.

- Krille

Targon

Hero
Buggar hit och dit

"Öh...vad är buggigt med Thalamur?"
Ursäkta att jag dristar mig att yppa en uppfattning som är annorlunda än din, men det är bara så att jag inte tycker det är en bra idé med ett land som styrs av magiker. Förekomsten av ett sådant veritabelt magikerland som Thalamur anser jag skapar obalans i en annars tämligen välgenomtänkt värld. Jag har istället valt att göra Thalamur till en teokrati á la Iran, där politiken helt och hållet domineras av ett prästerskap som helt saknar magiska förmågor. Magi är inte helt skit, men vanligheten bör hållas inom rimliga gränser. Vad som är rimligt är naturligtvis subjektivt, men sl har ju alltid rätt.

"Ett Hadarlon med 100 000 invånare, det är vad JAG kallar en bugg"
Ja, det hade det varit om inte Mundanas befolkningssiffror i sin helhet hade modifierats först. Utifrån siffror från den senantika medelhavsvärlden har jag funnit det gott att justera befolkningssifforna. Det är ingen bugg utan snarare en anpassning utifrån min ödmjuka bedömning av som är rimligt. Sänker du blicken ned från det medeltida Nordeuropa så kommer du att finna ett par städer som har över 100000 inv, och Hadarlon är ju ändå den största staden i det strategiskt och handelsmässigt intressanta Soldarien.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Targon

Hero
Magi hit och dit

Magi finns kvar även i mitt Mundana, men ligger inte till grund för hela världsbeskrivningen. Idén om att göra magi till det som ligger till grund för Mundanas fysiska och biologiska sammanhang är inte den enda lösningen man kan ha i en rollisvärld. Jag laborerar med en medeltida syn på världen och dess hemligheter, vilket tillåter att saker finns som kanske inte borde finnas enligt vår vetenskapligt sofistikerade världsbild. Drakar finns därför att de helt enkelt finns. Varför de flyger är något som alltjät debatteras vid Mundanas anrika akademier, osv. Vissa saker i beskrivningen av Mundanas alver har jag skippat helt. Förbannelsen är en sådan central Eon-dogm som jag vågat vara kättersk nog att lägga helt på hyllan. Mina alver är numera naturfolk, som lever Mundanas djupa skogar. Alarinn är ett problem jag inte har löst än, men när mina spelare väl börja höra talas om det landet blir jag väl tvungen att hitta på en trevlig och lagom genomtänkt lösning. En regel som mina polare ständigt tjatat om och som jag nu har gjort till min egen är följande: Är du inte nöjd med världen, gör om, gör bättre. Svårare än så kan det inte bli.

- Targon

Bjorn

Hero
Thalamur=Ett fritt land ?!? Tillåt mig ROFLMAO!

Att ens kunna komma på tanken att kalla något land där det finns restriktioner för vem som kan bli medborgare för ett Fritt land är ju befängt.

Nej, det finns bara ett i saningen FRITT land i Mundana och det är ASHARIEN!!!

/Bjorn

"Give me your tired, your poor,
Your huddled masses yearning to breathe free,
The wretched refuse of your teeming shore."

Ymir

Liten kantbaron
Re: Magi hit och dit

Okej. Lät inte riktigt så illa som jag trodde att det skulle vara :)

- Ymir, gillar annars eon-alverna som de är, även om Sunari är väl ologiskt.

Re: Thalamur=Ett fritt land ?!? Tillåt mig ROFLMAO!

Ja i asharien är alla skithögar. Lika inför gud som idioter hela högen. Bönder är vad de dumma jävlarna är. Hela landet stinker av idioti!

Ogillar asharien...

Kan man? Så vitt jag minns att jag skrev så är det enbart konungen som kan upphöja ofrälse till adel, och eftersom makten ännu inte är baserad på pengar i Consaber så finns det egentligen inget skäl till att upphöja någon för att han är rik. Dessutom är typ en tredjedel av landet kronomark, så pengar är egentligen inget problem för kungen. De enda skäl som kungen har att upphöja någon till adel är på grund av något som denne har gjort (till exempel att komma på hur man mäter längdgrader till sjöss, vilket möjliggör navigation till havs utan landmärken) eller på grund av annat politiskt rävspel (till exempel för att balansera eller köra över den etablerade adeln i regentförsamlingen).

Vilken person som helst med en adelstitel kan upphöja en annan till att bli adel. De behöver bara ge dem en riddartitel och de är adel.

Så det tror du. Kyrkan har enbart något att säga till om i ecklestiastisk lag, och adeln kan enbart köra över plebejförsamlingen om det gäller krigsfrågor. I övrigt är regent- och plebejförsamlingen jämlika inför konung såväl som lag. Det finns åtskilliga fall då det har krävts att båda kamrarna ger sitt samtycke för att något ska vinna laga kraft och då den ena kammaren helt enkelt blockat den andra.

Precis som i sverige. Kyrkan och adeln använde sig av plebejförsamlingen för att få igen sina beslut eftersom plebejförsamlingen är köpmän och rika (mutbara). Plebejförsamlingen blir om de vill ha något av sina ideer framförda nedröstade av adeln och prästerskapet. Om man kollar i historien så var det så det gick till i sverige (och kom inte med att mundana och sverige är olika för detta är då minsann jävligt likt).

I fallet krigstjänstgöring så krävs så lång tjänstgöring för sitt medborgarskap att de flesta hinner dö av ålder, förslitning eller skador innan dess.

Nej isåfall har inte thalamur några befäl över huvud taget? Klart man kan anvancera. Man behöver faktiskt ine alls dö av ålder. Och det är då lävligt mycket lättare än i consaber. "gjort (till exempel att komma på hur man mäter längdgrader till sjöss, vilket möjliggör navigation till havs utan landmärken) eller på grund av annat politiskt rävspel (till exempel för att balansera eller köra över den etablerade adeln i regentförsamlingen).

Å andra sidan kan du se det så här: i Consaber är varje friboren (dvs alla utom livegna och trälar, kanske hälften av befolkningen) medborgare med samma rättigheter som alla andra friborna. Det är snarast på den nivån som man ska jämföra samhällena. Consabers adel motsvaras närmast av magikraterna, Rakhori, toppskiktet i byråkratin och befälskretsarna inom Thalamurs armé, inte med medborgarna.

Nä, nu snackar du. De liknelser du gör är då minsann inte som mina. Magikrater och dyl. De är ju högadel. En Rakhori har inte något att säga till om. Deras liv är absolut inte lika bekväma som ex en riddares.

Att vara medborgare innebär att man har medborgerliga fri- och rättigheter, inte befäls- eller styranderättigheter.

Ok, låter lite som en lågadlig. Vanligtvis bukar en lågadlig ha vissa fördelar. Ex, ingen skatt om de handlar osv. En meddborgare blir ju i alla fall tvungen att betala skatt vilket är trevligt eftersom skillnaden inte blir så stor jämfört med folket. Ett jämlikt land. Tycker inte om gott vs ont fasonerna som neogames försöker skapa i consaber och thalamur. Eller jargien för den delen.

Ush neogames.

Är man köpman och bra på det kan man bli medborgare (med pengar visserligen, men då är man ju en bra köpman!)."

Och hur tror du att det mäts att man är en bra köpman? Jo, genom pengar.

Är det inte vad jag snackat om eller? Läste du inom parantesen?

Fast det är klart, du kanske har byggt om Consaber och Thalamur i din värld, men i så fall kan jag inte uttala mig om det

Nä, jag spelar rätt så mycket som böckerna skiver att det är. Hur spelar du?

Om folket inte röstar på vissa köpmän så kan adeln, prästerskapet och köpmännen själva bli lite taskiga och vräka folk. Eller så kan man lura folket med propaganda.

Sodivra

Champion
Re: Magi hit och dit

Er skulle jag vilja som speltestare! Eller kanske inte.. Det beror på hur man ser på saken.. /images/icons/wink.gif

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Krille

Super Moderator

"Om folket inte röstar på vissa köpmän så kan adeln, prästerskapet och köpmännen själva bli lite taskiga och vräka folk."

Nepp. Livegna är en del av marken där de lever och kan inte vräkas hur som helst. Ska han vräka dem så måste han förse dem med en jordlott där de kan försörja sig - det är en del av livegenskapen. Friborna ingår man arrende- eller köpeavtal med. Köpeavtal kan inte dras tillbaka, och arrendeavtal är tidsbestämda och kan inte upphävas hur som helst. Consaber har trots allt en lag.

"Eller så kan man lura folket med propaganda."

Klart man kan, men vem faen litar på adelsmännens propaganda när adelsmännen våldtar tioåriga flickor och sysslar med avgudadyrkan (hänvisning till annan del av tråden)? Folket är inte direkt lättlurade bara för att de inte är adel.

- Krille

Targon

Hero
Förklaring?

Vad menar du? Skulle inte vi duga som speltestare, va va va va va?

- Targon

Krille

Super Moderator

"Vilken person som helst med en adelstitel kan upphöja en annan till att bli adel. De behöver bara ge dem en riddartitel och de är adel."

Under förutsättning att de är friborna och att det ligger i adelsmannens intresse (vilket är betydligt mer sällan än att det ligger i kungens intresse).

"Precis som i sverige. Kyrkan och adeln använde sig av plebejförsamlingen för att få igen sina beslut eftersom plebejförsamlingen är köpmän och rika (mutbara)."

Nepp. Det är kungen som använder sig av plebejförsamlingen för att neutralisera adeln och kyrkan. Det ligger således i kungens intresse att hålla sig väl med såväl plebejförsamling och regentförsamling för att kunna få igenom sina idéer, och det krävs en hel kasse med politisk kohandel åt båda hållen.

Slutligen är plebejförsamlingen till stor del inte köpmän. Det är något som du har tolkat in själv. Även om adeln kunde utöva påtryckning och få in de som de vill ha i plebejförsamlingen, vad skulle du som adelsman välja: en slug och rik friboren köpman som har råd och intelligens nog att faktiskt köra enligt sin egen agenda, eller en friboren storbonde som liksom du faktiskt känner för sin hembygd? Helst skulle man ju vilja ha en vek och lättstyrd bonde, men då kommer den där biten med att folket faktiskt inte vet vem den veke bonden är och därför inte kommer att rösta på honom...

"Plebejförsamlingen blir om de vill ha något av sina ideer framförda nedröstade av adeln och prästerskapet. Om man kollar i historien så var det så det gick till i sverige (och kom inte med att mundana och sverige är olika för detta är då minsann jävligt likt)."

Du kan också titta på det engelska parlamentet - det är snarare därifrån förebilden kommer, inte från svenska hattar och mössor. Ända sedan Magna Carta har den engelske kungen hämtat stöd från de ofrälse som en balans mot en motsträvig adel, vilket gav en ganska naturlig övergång från feodalism till monarki och gryende kapitalism.

Dessutom är plebejförsamlingen normalt inte så intresserad av att få fram nya idéer som att värna om de rättigheter som de har. Radikala nya idéer funkar inte så jättebra i det konservativa Consaber, inte ens hos folket, men man är intresserad av att skydda sina intressen.

"Nej isåfall har inte thalamur några befäl över huvud taget?"

Nu gör du en sådan där generalisering igen, precis som med alver och dvärgar.

Skilj på "de flesta" och "alla". Skilj också på "befäl" och "medborgare". En person som har befälsrättigheter behöver inte vara medborgare. Att de flesta hinner dö i krig eller av ålder eller förslitning gör bara att några faktiskt inte hinner dö, och hinner därmed få sin medborgarstatus. Det är heller inget krav att de personer som överlever hela tjänstgöringen har befälstjänst när de slutar - de blir medborgare i alla fall.

"De liknelser du gör är då minsann inte som mina."

Exakt. Det beror på att jag som författare har en annan åsikt än vad du har som tolkande läsare. Jag kan inte hindra dig från att tolka mig annorlunda än mig, men jag kan förklara vad jag menade.

Och jag menade precis det: medborgarstatus i Thalamur är mer av att vara friboren i Consaber än att vara adel i Consaber. Adeln i Consaber motsvaras snarast av byråkratins toppskikt, magikraterna, Rakhori och arméns ledning. Om du inte vill ha det så så kan jag inte hindra dig, men detta är vad jag menade.

"Ok, låter lite som en lågadlig. Vanligtvis bukar en lågadlig ha vissa fördelar."

Och friborna har också vissa fördelar kontra livegna. Livegna har i sin tur vissa fördelar kontra trälar (vilket Consaber har, men inte Thalamur). Skillnaden mellan thalaskiska medborgare och folket är mer på nivå med skillnaden mellan sabriska friborna och livegna, både vad gäller fri- och rättigheter och skillnaden mellan dem.

"Ett jämlikt land."

...fast lite mer jämlikt för vissa... /images/icons/wink.gif

"Tycker inte om gott vs ont fasonerna som neogames försöker skapa i consaber och thalamur."

Anti-thalaskisk propaganda.

"Är det inte vad jag snackat om eller? Läste du inom parantesen?"

Och poängen är att om man får samhälleliga fördelar genom att ha mer pengar, då är det kapitalism. Och det var dit jag ville komma: Thalamur är mer kapitalistiskt än Consaber, som tvärtemot är feodalt.

"Nä, jag spelar rätt så mycket som böckerna skiver att det är. Hur spelar du?"

Som jag skrev dem.

- Krille

Sodivra

Champion
Jooooo!

Ni upptäcker ju minsta fel och bugg, det är ju perfekt!
Men å andra sidan kanske det inte är så kul att se sin värld sågas sönder och samman.. /images/icons/wink.gif

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Targon

Hero
Re: Jooooo!

Nåväl, jag har ju bara mina högst personliga uppfattningar. Att riskera få sina saker sågade är för övrigt ett nödvändigt ont i det kreativa arbetet. Utvecklas gör man ju oftast endast om man ställer sina alster under andras kritik.

- Targon