Nekromanti Snälla nån Eldhjälp!

Krille

Super Moderator
Jag gillar de där tankarna!

Det är till och med värt en egen tråd att fundera på, och dessutom är det kanske dumt att kapa Niklas73s tråd.

Grog

Swordsman
Re: To sum it up...?

Så skadan är av underordnad betydelse typ?

Vapen = ger däng på skadepoäng
Kaliber = ger däng på skydd

Är det godtagbart om man vill hålla det enkelt?
Utan att gå in på penetrering av skydd etc, tycker jag två av de viktigaste detaljerna är kaliber och utgångshastighet.

Utgångshastighet beror på dels ammunition dels vapen (piplängd) etc. Oftast måste vapentillverkarna välja en balans mellan kaliber och hastighet eftersom det är de tillsammans som avgör skadan, men också rekylen och det är inte en bra ide att göra sina soldater skjuträdda pga rekyl.

Jag tycker det är lättare att träffa mål med ett lättkalibrigt vapen med hög utgångshastighet, eftersom kulan inte hinner falla så mycket över sträckan till målet och målet inte hinner röra sig särskilt mycket heller. Har man dessutom ett överljudsvapen kan man snipa målen innan de hör ljudet av vapnet.

I stormning av byggnader etc är däremot kpisten utmärkt pga hög kaliber och att dess korthet gör den smidig. Redan på 100 m har jag sett att den har svårt att skjuta igenom en läderjacka dock, så den precis som pistoler ska bara användas på nära håll.

Jag kommer ihåg en diskussion från lumpen mellan mina befäl och alla var för AK5 (finkalibrig, hög hastighet) och tyckte AK4 var gammal och förlegad. Alla förutom en löjtnant som tyckte AK4ans högre kaliber gjorde mer skada på målet. I själva verket tror jag skadan är ganska samma, men AK5 är mindre, lättare att bära, och lättare att träffa med, så jag vet vad jag skulle välja i en knivig situation. Jag bryr mig inte om hur stort hål jag gör i motståndaren, bara att det är ett tillräckligt stort hål för att han ska låta bli att skjuta tillbaka.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: To sum it up...?

Tack för svaren. Riktigt så avancerat bygger jag inte systemen men det är intressant att ha med då man konstryrerar vapnen. Tack!