Nekromanti snabb fråga balsamering?

Ironclaw

Veteran
På sidan 59 i V&N står det att balsamering kan göra den vandöde både tåligare starkare o snabbare enligt tabell VN-17.
Men om man kollar i tabellen ser man att det bästa faktorn man multipliserar attributen med är 1,0 vilket bara ger det ursprungliga attributet. Alla andra faktorer ger lägre attribut än det ursprungliga????? Ingen utav balsamerings metoderna ger altså bättre attribut bara sämre! :gremconfused:

eNo

Veteran
Inte för att jag läst V&N men det är väll ganska självklart att en död person inte kan vara lika stark/tålig/snabb som en levande. Hur bra balsameringen än är.

Korpen

Hero
Om jag har förstått saken rätt så balsamerar du ett lik så skapar du alltid en mumie, och då ersätter modifikationerna för balsameringen modifikationerna på sidan.. 5? (långt fram i allafall).
För traditionell balsamering blir det ingen skillnad.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
om ingen balsamering -> förruttnelse

Se det så här. Om du hittar ett lik så måste du släpa hem det till ditt labb. Det kan ta sin lilla tid, och på den tiden så hinner liket förruttna, och således så tappar det väl attribut ?

Så om man undviker det att förruttna så gör man sin vandöda "starkare", eller snarere bibehåller deras styrka.

/Naug

Hungmanmoojoo

Veteran
hmmm.. detta har diskuterats i en tidigare tråd.. jag har dock inte superbra minne och kan inte länka till trådar, så jag hoppas att en moderator eller nån annan som har mycket koll gör detta....