Nekromanti Snabb fråga om Pathfinder

Necross

Swashbuckler
Core rule-boken + Bestiary räcker. Core rule-boken är PHB+DMG i ett.

Siffner_UBBT

Veteran
Så Core Rule boken innehåller allt jag behöver?
Typ hur man gör Rollpersoner och så?

Finns det inga monster exempel i Grundboken för har det lite halvont på den ekonomiska biten så att säga :gremtongue: så vill inte köpa "allt" direkt :gremsmile:

Laowai

Hero
annars släpper de alla sina böcker som pdf om det viktiga är att ha informationen och inte den fysiska boken.

Storuggla

Champion
"Jag har aldrig spelat DnD men vill gärna börja, är Pathfinder ett bra alternativ då?"

Ja. Faktiskt.

Storuggla, det är till och med fint

Siffner_UBBT

Veteran
Då tar jag dig på ordet Herr Storuggla :gremwink:
Pathfinder it is :gremlaugh:

ÄR det något jag bör känna till innan jag hugger mig in i det?

Arfert

Facit
Storuggla said:
"Jag har aldrig spelat DnD men vill gärna börja, är Pathfinder ett bra alternativ då?"

Ja. Faktiskt.

Storuggla, det är till och med fint
Heller med.. det eller FantasyCraft är de bästa D&D-spelen, om man inte vill köra figurspelet fyran...

Storuggla

Champion
"Heller med.. det eller FantasyCraft är de bästa D&D-spelen"

Jag skulle sagt Fantasycraft, men det slår mig att om man ska börja med D&D kanske man inte ska rekommendera Spycraft eller Fantasycraft, som är rätt så... regeltjocka om man säger som så. Tänkte jag. Nu dömer jag FC på hur SC är förvisso, men tja...

Storuggla, men pathfinders goblins är sötast

Arfert

Facit
Storuggla said:
"Heller med.. det eller FantasyCraft är de bästa D&D-spelen"

Jag skulle sagt Fantasycraft, men det slår mig att om man ska börja med D&D kanske man inte ska rekommendera Spycraft eller Fantasycraft, som är rätt så... regeltjocka om man säger som så. Tänkte jag. Nu dömer jag FC på hur SC är förvisso, men tja...

Storuggla, men pathfinders goblins är sötast
Tror att om man vill spela D&D så är man inte rädd för lite crunch, och FC är enklare än SC, mer strömlinjeformat. Även om det finns regler för ALLT, men det är mest för att spelledaren ska ha verktyg till det. det finns inga krav att man ens behöver ha läst allt i boken för att kunna spela, bara det som man är intresserad av. Jag tycker inte att FC på något sätt är svårare än Pathfinder. Tvärtom nästan.

Siffner_UBBT

Veteran
Har tittat lite på FC och jag gillar inte riktigt "Världen". Men är Pathfinder ett komplicerat spel? För jag vet att DnD 3->3.5 var relativt komplicerat :gremsmirk:

*
Nu vet jag att DnD och antagligen Pathfinder är ett rätt regeltungt rollspel men är det svårt och osmidigt(a la Eon) eller går det relativt snabbt och enkelt att lära sig allt det grundläggande?

Storuggla

Champion
"Men är Pathfinder ett komplicerat spel? För jag vet att DnD 3->3.5 var relativt komplicerat"

Pathfinder är som D&D3.5, fast liiiite enklare (iom grapple bland annat). Generellt samma klurighetsnivå.

"Nu vet jag att DnD och antagligen Pathfinder är ett rätt regeltungt rollspel men är det svårt och osmidigt(a la Eon) eller går det relativt snabbt och enkelt att lära sig allt det grundläggande?"

Det grundläggande är snorenkelt. Det går snabbt. Det är bara att det ser väldigt mycket ut i början.

Storuggla, så länge ingen spelar dum

Arfert

Facit
Siffner said:
Har tittat lite på FC och jag gillar inte riktigt "Världen". Men är Pathfinder ett komplicerat spel? För jag vet att DnD 3->3.5 var relativt komplicerat :gremsmirk:

*
Nu vet jag att DnD och antagligen Pathfinder är ett rätt regeltungt rollspel men är det svårt och osmidigt(a la Eon) eller går det relativt snabbt och enkelt att lära sig allt det grundläggande?

Världen? Det finns väl ingen speciell värld till FC? Det är tänkt att spelas i vilken värld som helst, och även hjälpa till med världsbyggande om man vill göra en själv.

Både FC och Pathfiner är betydligt smidigare än Eon, enligt min uppfattning.

Siffner_UBBT

Veteran
Pathfinder är som D&D3.5, fast liiiite enklare (iom grapple bland annat). Generellt samma klurighetsnivå.

Låter som något jag kan hantera :gremsmile:
Ska ha hört att det var mer "balanserat" än DnD 3.5 i from att klasserna fick sig en "face-lift".

Det grundläggande är snorenkelt. Det går snabbt. Det är bara att det ser väldigt mycket ut i början

Perfekt, så länge det grundläggande är lätt så är det nice, så kan allt det mer avancerade komma senare :gremlaugh:.

Siffner, som härmar Storugglas inläggs struktur.

CapnZapp

Myrmidon
Siffner said:
Ska ha hört att det var mer "balanserat" än DnD 3.5 i from att klasserna fick sig en "face-lift".
Mja, de grundläggande obalanserna finns kvar - det är ju samma spel som 3.0 och 3.5 bara det att man pillat på en hel massa småinställningar igen...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Siffner said:
Då tar jag dig på ordet Herr Storuggla :gremwink:
Pathfinder it is :gremlaugh:

ÄR det något jag bör känna till innan jag hugger mig in i det?
Jag vill bara passa på och påpeka att Paizo som gör Pathfinder släpper mängder av material till spelet. Bra material. Om du inte är intresserad av att skriva egna äventyr kommer du bedömt aldrig att behöva göra det.

Dessutom går det att prenumerera på deras adventure paths (kampanjer) så att man får ett äventyr i månaden i brevlådan, och dessutom fri nedladdning av pdf-versionen av samma äventyr.

Det är guld, med andra ord. Så jävla guld.

Storuggla

Champion
"Jag vill bara passa på och påpeka att Paizo som gör Pathfinder släpper mängder av material till spelet. Bra material."

Gamemastery Guide, som inte är en DMG utan snarare bara fett med spelledartips och en kasse npcer... är riktigt bra. Faktiskt. Riktigt bra. Och har skitballa bilder på goblins utklädda till kobolder :gremlaugh:

Storuggla, huvud som amerikanska fotbollar