Siffner_UBBT
Veteran
Behöver man bara Pathfinder core rule boken för att lira eller krävs det Players och Game Masters book också?
Heller med.. det eller FantasyCraft är de bästa D&D-spelen, om man inte vill köra figurspelet fyran...Storuggla said:"Jag har aldrig spelat DnD men vill gärna börja, är Pathfinder ett bra alternativ då?"
Ja. Faktiskt.
Storuggla, det är till och med fint
Tror att om man vill spela D&D så är man inte rädd för lite crunch, och FC är enklare än SC, mer strömlinjeformat. Även om det finns regler för ALLT, men det är mest för att spelledaren ska ha verktyg till det. det finns inga krav att man ens behöver ha läst allt i boken för att kunna spela, bara det som man är intresserad av. Jag tycker inte att FC på något sätt är svårare än Pathfinder. Tvärtom nästan.Storuggla said:"Heller med.. det eller FantasyCraft är de bästa D&D-spelen"
Jag skulle sagt Fantasycraft, men det slår mig att om man ska börja med D&D kanske man inte ska rekommendera Spycraft eller Fantasycraft, som är rätt så... regeltjocka om man säger som så. Tänkte jag. Nu dömer jag FC på hur SC är förvisso, men tja...
Storuggla, men pathfinders goblins är sötast
Siffner said:Har tittat lite på FC och jag gillar inte riktigt "Världen". Men är Pathfinder ett komplicerat spel? För jag vet att DnD 3->3.5 var relativt komplicerat
*
Nu vet jag att DnD och antagligen Pathfinder är ett rätt regeltungt rollspel men är det svårt och osmidigt(a la Eon) eller går det relativt snabbt och enkelt att lära sig allt det grundläggande?
Mja, de grundläggande obalanserna finns kvar - det är ju samma spel som 3.0 och 3.5 bara det att man pillat på en hel massa småinställningar igen...Siffner said:Ska ha hört att det var mer "balanserat" än DnD 3.5 i from att klasserna fick sig en "face-lift".
Jag vill bara passa på och påpeka att Paizo som gör Pathfinder släpper mängder av material till spelet. Bra material. Om du inte är intresserad av att skriva egna äventyr kommer du bedömt aldrig att behöva göra det.Siffner said:Då tar jag dig på ordet Herr Storuggla
Pathfinder it is
ÄR det något jag bör känna till innan jag hugger mig in i det?