Nekromanti Snabb korrekturläsning

Rickard

Urverk speldesign
Jag behöver hjälp med en text på två sidor som jag har skrivit. Till detta ska det komma stats på de som är med samt bilder på initiativbrädet som säger vem som får agera härnäst. Det är till Mutiné och eftersom det är korrekturläsning behövs det egentligen ingen kunskap om systemet. Det jag vill ha är synpunkter på meningsbyggnadsfel, fel användning av ord och felstavningar. Ge respons i denna tråd.

---

Ett exempel på strid mellan två rollpersoner och åtta namnlösa
Spelledaren: Medan ni går nedför gatan märker ni att två oövervakade pållar går längsmed gatan, att en sylta verkar helt övergiven, hur ett stånd med pärer står tom samt att en tvättlina som går över gatan bara har kläderna till hälften nedplockade.
Helena: Tittar mig omkring och gör mig beredd på om något skulle hända.
Spelledaren: Ut från soptunnor, bakom ståndet och ut ur gränder stormar det mängder med små mutanter. Sätt ut era markörer på initiativbrädet. Det är åtta stycken mutanter ni möter. Fyra mot vardera.

Spelledaren: Helena, du börjar. Deras traumatröskel är sju.
Helena: Ok, jag försöker anfalla en av dem med min Fysik.
Spelledaren: Då kan du inte göra kritiska skador. Vill du använda några stridsmanövrar?
Helena: Ja, jag satsar och gör en ansats för att flytta färre steg. Jag slog 10 (mot 12 [=16-2-2]), vilket blir 14 i Skada på grund av satsningen. Jag tar en av soptunnorna som en kravlade ut ifrån, stoppar den över en av mutanterna och kastar sedan soptunnan in i väggen.

Spelledaren: Då är det mutanternas tur. Ut ur tunnan kravlar en rosenrasande mutant. ”Ta henne!”, ropar han, och tre mutanter kastar sig ut från olika fönster för att angripa dig. Vill du avvärja attacken?
Helena: Ja. (Slår 9 mot 13 i Smidighet.) Jag lyckas och får av 9 i Skada.
Spelledaren: (Slår 92 mot 65% [=50+5+5+5].) Du behöver inte flytta din markör för handlingen då de missar. Använd din nästa handling för att beskriva hur du undviker.

Spelledaren: Rocky, mot dig stormar det fyra mutanter från olika ställen. Vill du undvika?
Rocky: Jag kan inte. Jag har nackdelen i Rosenrasande, vilket gör att jag inte får undvika.
Spelledaren: (Slår 50.) Innan alla mutanter hinner fram svingar sig en mutant ned via klädestrecken och träffar dig i bröstet så att du glider iväg längsmed gatan. Du får 5 i Skada. Helena, din tur.

Helena: Mutanterna som kastar sig över mig; jag rullar undan så att de missar mig och träffar marken istället. Det är också min attack. Jag gör en ansats för att inte flytta så många steg (Slår 14 mot [=16-2].) Se där, 14 i Skada igen. En av dem vrickar foten i landningen.

Rocky: Min tur. Av attacken jag fick emot mig så glider jag in på en krog....
Spelledaren: Naturligtvis, så att du kan använda din Kunskap: krogar.
Rocky: Japp ... och jag glider även in i ett bord. På bordet är någon sorts soppa serverad, gjord på grisblod, som rinner över mig. De fyra mutanterna kommer efter mig när jag lösgör min granat och kastar den på mutanterna. Jag vill göra ett slängskott och involvera alla fyra mutanter
Spelledaren: Det ger -6 enheter totalt. Du får max ha -4 på en handling.
Rocky: Jag har Dubbelhjärna och får göra ansats gratis utan nackdel. Jag väljer att få +2 på handlingen. Jag använder Kunskap: krogar (83%) och Hiva (24%). Kan jag använda Medicin för att kunna träffa känsligare områden?
Spelledaren: Med en granat? Skojar du? Näe, den motivieringen godtar jag inte. Mutanterna har för övrigt 7 i traumatröskel.
Rocky: (Slår 53 mot 45% [=83+2+20-60].)
Spelledaren: Hah, miss! Stryk en kula för attacken.
Rocky: Jag har ”Blir täckt i blod” som beskrivningsord. Någon som har lagt märke till detta?
Helena: Ja.
Rocky: Då flippar jag tärningar till 35 så att jag lyckas. Det blir åtta i Skada. Mutanterna kommer precis innanför dörren när de möts en granat som rullar mot deras fötter. Samtidigt tar jag skydd bakom ett bord. ”Möken”, är det enda en av de hinner säga innan granaten går av och mutantröra blir den nya rätten inne på krogen.

Spelledaren: Jaja, stryk en kula i alla fall för attacken. Helena, din tur igen.
Helena: Jag kommer upp på fötter efter rullningen och attackerar mutanten som gav ordern att attackera mig. Jag satsar och jag vill använda min imponerande kostym +2.
Spelledaren: Mutanten undviker inte. Han har redan 14 i Skada.
Helena: (Slår 9 mot 13 [=16+1-2-2].) Träff! 13 [=9+4] i Skada. Jag tornar upp mig framför den liggande mutanten och säger: ”Ge er iväg och jag besparar dig ditt liv.”

Spelledaren: Samtidigt exploderar det i bakgrunden och kroppsdelar sprids ut över gatan. De fyra återstående mutanterna kastar sig i panik upp på pållarna som går på gatan och flyr hals över huvud nedför gatan. De flyttar fem steg för att fly. Samtidigt kommer det en något bränd tupp...
Rocky: ...och blodig.
Spelledaren: ...en något bränd och blodig tupp utgående från krogen.

/Han som hade velat exemplifiera med fler saker, men hade bara två sidor till godo