Nekromanti Snabba dungeons, variant 2

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Blev inspirerad av rubriken till en annan tråd, men eftersom den handlade om något annat än det som poppade upp i mitt huvud, så kör jag en separat tråd.

Har ni funderat på att donjoner normalt sett spelas ganska så långsamt och systematiskt, nästan som ett schackparti? Man smyger, letar, testar och så vidare. Rätt så segt spel.

Låt säga att man istället skapar en press på spelarna. Ett hemskt monster förföljer dem, donjonen håller på att översvämmas, det väller in giftiga kryp de måste fly från, komplexet håller på att rasa, stället håller på att brinna upp och så vidare. Tvinga dem att köra donjonen i turbofart, där de måste fly fort eller pusha genom den fort. Stressa dem, ge dem inte möjlighet att vara systematiska. Ge dem lite "Jävlar! Jävlar! Jävlar!"-känsla.

Vad tycks? Är det en intressant twist, och har ni tips på vad man kan göra av den?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Intressant. Funktionen med wandering monsters är ju som jag förståt det att snabba upp krälandet. Kanske borde man lägga till på listan sådant som giftgasmoln rör sig mot er från änden av korridoren, ett stenklot rullar etc.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Troberg;n44597 said:
Blev inspirerad av rubriken till en annan tråd, men eftersom den handlade om något annat än det som poppade upp i mitt huvud, så kör jag en separat tråd.

Har ni funderat på att donjoner normalt sett spelas ganska så långsamt och systematiskt, nästan som ett schackparti? Man smyger, letar, testar och så vidare. Rätt så segt spel.

Låt säga att man istället skapar en press på spelarna. Ett hemskt monster förföljer dem, donjonen håller på att översvämmas, det väller in giftiga kryp de måste fly från, komplexet håller på att rasa, stället håller på att brinna upp och så vidare. Tvinga dem att köra donjonen i turbofart, där de måste fly fort eller pusha genom den fort. Stressa dem, ge dem inte möjlighet att vara systematiska. Ge dem lite "Jävlar! Jävlar! Jävlar!"-känsla.

Vad tycks? Är det en intressant twist, och har ni tips på vad man kan göra av den?

Spring genast och köp och läs The God that Crawls av James Raggi.

Den bygger på att rollpersonerna blir förföljda och jagade av ett monster de inte borde kunna ha ihjäl. Modulen handlar mer om att ta sig ut i panik än en vanlig "utforska varenda millimeter och slå ihjäl några gobliner".
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Är det en stämning som går att upprätthålla en längre tid? Tänker att spelarna kan komma att bli trötta.
Troberg said:
Min erfarenhet är att spelarna blir trötta när det inte händer saker, action och stress håller dem alerta.
 
Top