Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Blev inspirerad av rubriken till en annan tråd, men eftersom den handlade om något annat än det som poppade upp i mitt huvud, så kör jag en separat tråd.
Har ni funderat på att donjoner normalt sett spelas ganska så långsamt och systematiskt, nästan som ett schackparti? Man smyger, letar, testar och så vidare. Rätt så segt spel.
Låt säga att man istället skapar en press på spelarna. Ett hemskt monster förföljer dem, donjonen håller på att översvämmas, det väller in giftiga kryp de måste fly från, komplexet håller på att rasa, stället håller på att brinna upp och så vidare. Tvinga dem att köra donjonen i turbofart, där de måste fly fort eller pusha genom den fort. Stressa dem, ge dem inte möjlighet att vara systematiska. Ge dem lite "Jävlar! Jävlar! Jävlar!"-känsla.
Vad tycks? Är det en intressant twist, och har ni tips på vad man kan göra av den?
Har ni funderat på att donjoner normalt sett spelas ganska så långsamt och systematiskt, nästan som ett schackparti? Man smyger, letar, testar och så vidare. Rätt så segt spel.
Låt säga att man istället skapar en press på spelarna. Ett hemskt monster förföljer dem, donjonen håller på att översvämmas, det väller in giftiga kryp de måste fly från, komplexet håller på att rasa, stället håller på att brinna upp och så vidare. Tvinga dem att köra donjonen i turbofart, där de måste fly fort eller pusha genom den fort. Stressa dem, ge dem inte möjlighet att vara systematiska. Ge dem lite "Jävlar! Jävlar! Jävlar!"-känsla.
Vad tycks? Är det en intressant twist, och har ni tips på vad man kan göra av den?