Jag hade en fundering angående det här...(känn er hedrade, det här blir mitt inlägg nr 667, hade tänkt låta bli att skriva fler ett tag)
Möjligheten att göra mycket skada med ett stort vapen borde ju bero på att man kan få upp ett ordentligt moment i dem. Man får mycket kraft i anfallet när man kan svinga till med ett tvåhandsvapen. I Eon så har varje vapen ett skadevärde, man jag förstod inte varför ett storsvärd gör så mycket mer i skada vid snabba anfall än vilket annat svärd som helst. Storsvärdets skada handlar ju om moment, om kraft. Att göra ett snabbt anfall borde reducera skadan till likvärdig annat mindre vapen, eftersom man faktiskt inte försöker skapa något moment i anfallet, man gör ett plötsligt utfall, mer avsett att behålla kontroll över striden än att vinna striden just nu.
Håller ni med?
Regeln som vi tagit in nyligen (på prov antar jag, brukar vara så) säger att alla vapen som har 2H som beteckning (sen insåg vi att det var några vapen som det inte borde gälla, som ändå har 2H, men ni får använda förnuft) halverar sin Vapenskada vid snabba anfall. Alltså, storsvärdet gör ob4T6/2=ob2T6. Sen kan man lägga till sin grundskada och så vidare...
Åt andra hållet ville jag också göra en mer markerad skillnad, för hur kommer det sig att ett kraftfullt anfall med dolk ökar skadan så mycket mer än med ett tvåhandsvapen? (alltså, en dolk gör 1T6, en annan 4. I vilket fall ger +1T6 mest ökning?) Så, alla de vapen som har sämre snabba skador får också en extra tärning när man gör kraftfulla anfall. +ob2T6 alltså vid kraftfulla. Ja, nu gjorde det väldigt ont.
Först hade jag en fundering där man skulle ha ett värde på möjlighet att utnyttja moment för varje vapen, och sen skulle man få ta sin grundskada (för vad är väl grundskada annat än ens möjlighet att utnyttja vapnets potential?) gånger den faktor vapnet hade, när man gjorde kraftfulla, där stora vapen skulle ha gånger 2. Men det ledde till att vår tirak, med en kradhakz skulle ha gjort...hmm...ob3T6+3 för yxan, han har ob2T6 i Hugg, sen får han +ob1T6+2 från att vara duktig, vilket läggs till grundskadan (eftersom den ökade skadan inte gärna kan vara det att man bara GÖR mer skada, man lär sig utnyttja potential bättre), så hans grundskada blir ob3T6+2...så om han gör kraftfulla så gör han då...ob10T6+2. Ni ser att det ledde till lite krångliga saker.
Hursomhelst, läs, fundera, kommentera.