Nekromanti Snabbare strider

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Efter ett par diskutioner om strider har jag väl på ett ungefär kommit fram till att EON's striddsystem är väldigt bra. Det ger möjlighet till både varierade och skapligt realistiska strider. Men det är också så att jag tycker det kanske kan vara nödvändigt att ta till de lite mer avancerade reglerna för att systemet inte ska spåra ur, t ex om spelarna börjar bli väldigt bra med höga värden.

Men i mina scenarion lägger jag sällan vikten vid strider och därför vill jag inte ha ett allt för avancerat stridssystem som kostar speltid. Sist t ex så spelade vi i 4 timmar med en strid som tog en timme att spela. Jag skulle vilja ha ner den tiden till hälften vilket säkert löser sig av sig självt när vi alla blir mer vana men då är det fortfarande så att vi enbart spelar med grundreglerna.

Någon som har några förslag på olika sätt att spela strider så att de inte tar så lång tid men ändå känns realistiska? Vilka regler använder ni och vilka struntar ni i? Eller andra kombinationer eller kanske husregler.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Nåja... Att börja med, vana tar er långt...

Sedan, skaffa modeller (typ warhammer eller något) så alla har en figur som representerar dem, och du som SL har modeller för the bad guys... Snabbar upp lite, då man vet var allt är och lite hur det ser ut...

Låt motståndarna till RP fly om RP är för hårda... De flesta vill inte slåss tills de dör... De vänder och flyr om det visar sig att "det lätta bytet" slog tillbaka hårt som fan... Detta beror ju på vad det är man slåss med och varför... Men det kortar tiden avsevärt... Eller kanske tvärt om, RP flyr om det visar sig vara för omöjligt... Är det jämnt funkar ju inte detta dock...

Ha snå lappar, typ post-it, vid de olika viktiga sidorna för strid... Så du snabbt kan mellan de olika relevanta tabellerna...

Stressa spelarna till beslut (när de är mer vana), det står lite om det i någon grå ruta... Man hinner tänka medans de andra gör sina slag, så om man inte tänkt klart så bör man få ettpar sekunder att bestämma sig... I stridens hetta så har du inte 30 sekunder att bestämma dig för vad du ska göra... Du har kanske 5, max...
Ha på lite stressig stridsmusik för att öka stämningen av stress...
Se till så alla spelare är införstådda i att om du säger:
"Greger, vad ska du göra? Din motståndare vann initiativ och bankar på dig!" Så har dom ca 5 sekunder, annars räknas det som om de inte gör något alls... Och de får smäll...
Ska väl sägas att jag inte kör med detta, mina spelare brukar ha sina beslut klara när det väl är deras tur...

Men sitter någon och funderar i stil med:
"Jag slår högt, nej, lågt... Hmm, eller jag vet inte... Kraftfullt varken högt eller lågt? Nej snabbt..."
Då går det för sakta... Se till att de måste vara klara när det e deras tur...

Annars vet jag inte, striderna blir ganska långa... Försök göra dem bra och intressanta... Lägg in någon motståndares stridsvrål, krydda med en motståndare som bryter ihop när RP slår dess älskade till marken, m.m.
Gör det intressant, helt enkelt och till ännu ett rollspelsmoment... :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Några små tips

Alla vet vad som gäller
Vi brukar klara av strider rätt så snabbt eftersom vi alla har bra koll på reglerna. Det innebär att vi är flera som kan få fram rätt värden eller svårighetsgrader vid varje givet tillfälle. Därmed går mindre tid åt till att leta upp ett visst värde. Detta handlar ju om ren erfarenhet - efter ett tag lär man sig på ett ungefär var exempelvis en viss träff tar om man slår 65 på T100 och har siktat högt.

Snabba anteckningar
För spelledaren som ska hålla koll på flera stridande kan det vara bra att effektivisera sina skadeanteckningar. Detta är givetvis högst personligt hur man vill åskådliggöra detta. Jag brukar exempelvis dra små streck för varje poäng skada en SLP tar, Trauma skriver jag längst till vänster, Smärta i mitten och Blödningstakt och Utmattning längst till höger på lappen. Ett stycke per SLP. Blodförlust brukar få plats under Smärta-kolumnen.

Planering
Spelledaren vet oftast när det blir strid och hur många motståndare som ska med. Detta gör att han eller hon lätt kan förbereda en liten lapp med motståndare, strategier och eventuella specialregler som kan komma till använding (mörker, bakhåll, särskilda vapen eller manövrar).
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag håller med dig! Strider i Eon kan dra ut på tiden enormt om man inte passar sig... Så här brukar jag göra för att få det att flyta lite bättre:

* Spela absolut INTE de delar av en strid som inte rp är direkt involverade i. Slå istället en tärning där högt betyder en sak och lågt en annan.
* Använd reglerna för förenklat skadesystem för alla utom rp och äventyrets viktigaste rp...
* Gå runt bordet från ena sidan till den andra och avgör striderna i tur och ordning varje runda. Under tiden du gör detta ska de andra spelarna tänka igenom vad de ska göra. Ge dem i stort sett ingen betänketid när det väl är deras tur!!!
* Tänk ut slpernas taktik innan spelomgången, pss slipper i alla fall du sitta och vela!
* Gör iordning ett ark med de viktigaste tabellerna och ge dem både till dig själv och spelarna. Spelarna kan hjälpa dig att kolla upp skador, svårigheter etc. Målet är att alla ska hjälpa till och att du aldrig ska behöva använda regelböckerna under en strid.
* Som sagts ovan, folk flyr hellre än illa fäktar. Det är ovanligt i min grupp att striderna varar längre än ett tiotal rundor såvida det inte är frågan om monster eller större slag.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle vilja rekommender den här http://rpglab.net/index.php?option=com_content&task=view&id=127&Itemid=46 artikelserien för att få striderna bra. Jag har tyvärr inte haft något möte sedan jag läste dem, men de ger bra tips för hur du får bra flyt i striderna, och fick mig att fundera på en del förändringar. Själv har jag också haft problem med slöa strider, men jag kan återkomma när jag har testat det jag läste ur artiklarna och utvärdera det :gremwink:
 

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Jag brukar använda mig av ett program på datorn som räknar ut skada och var man träffar någonstans. Det är ett ypperligt verkgtyg då man både får med eons realism samtidigt som det går snabt. Så om du har tillgång till en dator när du spelar så rekomenderar jag dig att skaffa ett sådant progrma. Jag kommer dock inte ihåg var jag laddade ner det program som jag använder men om du söker runt lite på de större eonsidorna kommer du säkert hitta något.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Program

Om det är eonskada3 du menar så verkar det inte längre finnas upplagt. Använder det själv, tämligen smidigt. Det finns en del andra program också, men vad jag kan se så är ingen av dessa anpassade till Eon III. Programmet eonskada3 tycks mig dock ha någon form av problem med att slumpa skadan, så jag föreslår att det rullas fram manuellt.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: Program

Jag vill minnas att jag knåpade ihop ett Excel-formulär där man kunde föra in rollpersonerna, SLPs och liknande, och som sedan höll reda på skador, blödning och liknande. Vet dock inte ifall jag har det kvar... Är någon sugen på att kika på det (det är kanske lite "kladdigt" gjort då jag bara är lekman) så kan jag ta en noggrannare kik efter det och posta det.

I Stora strider så spelade vi med ett system som mer liknade initiativ än VINIT som man normalt använder. Om jag minns rätt så slog man VINIT+SI+ob3t6 och fick sitt initiativ (om man normalt hade -1t6 på VINIT så fick man nu ist +1t6 och tvärt om). Den som sedan hade högst init startade. Man var fortfarande tvungen bestämma vad man skulle göra under sin tur för att få fram fram svårighetsgrad. För varje handling man sedan gjorde så sjönk ens initiativ med 5. Vi hade ett papper med 45 rutor på samt markörer som symboliserade de olika spelarna för att kunna hålla reda på initiativet, och det gick rätt smidigt faktiskt.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Jag har moddad stridssystemet för att snabba upp striderna. Det moment som jag ville bli av med var Deklarations fasen då den görs dålt vilket tar tid. Så mitt system är i korthet.

Slå initiativ när striden öppnas.
1 Anfallaren gör några handlingar.
2 Försvararen gör några handlingar (efter att anfallaren har slagit)

Att försöka vinna initiativet räknas som en försvarshandling.

Kombinera med delstrider likt i skymningshem andra imperiet och du kan låta flera slagväxlingar ske samtidigt runt spelbordet, något som kan strässa spelarna och skapa stämning.

Lijat - som upplever att det funkade bra.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Re: Program

Sidan som programmet låg på (min sida) har haft lite problem sedan en serverflytt från USA till Sverige. Den nya sidan (filosofica.net => filo2.net) har inte blivit helt återställd än, men EONskada/3 kommer att komma upp inom någon månad när det har blivit ordning på allt. (Anledningen till att det kanske tar en månad är att min externa hdisk med backupen ligger nerpackad i en flyttkartong och att databasen som driver den nya sidan är halvpaj för tillfället och måste lagas innan det är idé att lägga upp något nytt.) Men framsteg sker: programmerade faktiskt just filuppladdningsfunktionen som var en av de sista pusselbitarna tidigare ikväll. :gremsmile:
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Ja... detta är ett problem som har varit uppe så många gåner så man bli galen men ändå finns det ingen perfekt universallösning.
Vissa vill prioritera flyt lite mer och andra realism.

Själv så tycker jag att en strid max skall ta några minuter, i alla fall om den inte är i abnorma proportioner.

Det jag brukar göra är att låta spelarna och min SLPs slå och utföra sina manövrar, inte mycket avancerade regler alls - kanske någon.
Men så gott som endast de mest grundläggande sakerna.

När någon tar stryk så slår jag var slaget träffar.
Anser jag att skadan de slog var hög så improviserar jag fram ett ganska kraftigt sår, anser jag att det inte var så mycket skada så blir det lindrigare.
Träfftabbellen är därför det enda jag behöver ha uppe eftersom spelarna kan alla stridsreglerna de behöver.
Detta sparar in mycket tid.
Om det är en oviktig slp som får ett medeltungt slag i huvudet t.ex. så bryr jag mig inte om att ta fram trauma och smärta och liknande och slipper slå dödsslag och shit.
Det tar bara massa tid.

Enkelt som satan är grundpelaren för mig :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det här är inte svaret du letade efter, men man får nog räkna med att kör man med Eons stridsregler, om än uppsnabbade sådana, kommer det alltid att ta längre tid än om du friformar. Du behöver inte avstå från reglerna helt och hållet, bara förbise dem om de inte är absolut nödvändiga. Med de bådas värden i beaktan, kan du utan att någon behöver känna sig orättvist behandlad höfta fram det mesta. Vill du ha riktigt snabba strider är faktiskt detta det bästa alternativet.

-Hjalle, åhej!
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: I egenskap av spelare...

kan jag upplysa om att de strider som har blivit friformade har varit mycket roligare och intressantare än de som varit framslagna med tärningarna. Striderna har blivit mer levande i och med att det har friformats och det har funnits otroligt mycket utrymme att vara kreativ och hitta på häftiga manövrar som kanske egentligen inte skulle vara möjliga.

Och om du är riktigt kreativ så kan du alltid hoppa runt och visualisera det hela med massa coola rörelser och tekniker. (Ja även om det bara ser ut som massa blajj så blir det ganska stämningsfullt)

- Jocke, spelar spelare.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Program

Är det till Eon III så tar jag gärna en titt på filen. Eftersom jag redan har uppe en bärbar dator för att köra eonskada3 så kanske det kan vara värt att testa med en excel-fil också - främst för horder dessa av SLP.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: I egenskap av spelare...

Här hänger det ju väldigt mycket på vilken känsla man vill få fram. Personligen tycker jag inte att halvt omöjliga "coola" manövrer hör hemma i mitt Eon då jag föredrar att ha en något mer realistisk ton. I realistisk strid kämpar man metodiskt och egentligen inte speciellt spektakulärt, såvida man inte är överlägsen sin motståndare eller har någon form av dödsdrift. Skulle nog också ha mycket svårt att hålla mig för skratt om någon hoppade runt och visualiserade det han tänker sig att han gör, speciellt om han inte kan slåss i verkligheten. :gremsmile:

Friformade strider kan dock vara ett bra alternativ ibland, åtminstone delvis friformade sådana. För att det ska fungera i mina ögon ser jag dock helst att spelledaren då har ganska god koll på hur strid fungerar, i alla fall om man inte kör actionfilmsstuket. Kör man helt utan tärningar tycker jag dock man lätt kan få känslan av att det hela blir rälsat, att utgången blir precis som spelledaren har tänkt sig tidigare.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: I egenskap av spelare...

Självfallet så beror det på vilken stämning man vill skapa, där håller jag med dig till fullo. Sen har det lite att göra med vilken jargong som det är i spelgruppen och vad som det skrattas åt och inte.

Som Hjalle skrev tidigare så gäller det, i alla fall när vi spelar, att ha kombatanternas värden i beaktning när friformningen sker just för att det skall bli en rättvis utgång. Sen så brukar Hjalle, som är min spelledare, ofta avgöra viktiga moment i striden med tärningsslag. Så det är inte bara spelledaren som avgör.

- Jocke
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: I egenskap av spelare...

Tycker nog den strid jag och mina kamrater utkämpade igår med (nästan) alla regler var föga metodisk men ganska spektakulär; fyra män och en kvinna ramlar runt i och välter ner ett tält i ett snötäckt Drunok mitt i natten. Många +ob1T6 leder till många fummel.

När jag får tag i den där jävla osynliga sköldpaddan!
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Personligen så kör jag och min spelgrupp med ALLA regler...ALLA, och vi tycker inte att det blir segt
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: I egenskap av spelare...

Och ja, vi satsar mer på visuellt snygga, än realistiska strider.

-Hjalle, i egenskap av skyldig.
 
Top