Nekromanti Snabbast prepp?

Genesis

Ni dés ni maître
Vilka spel har snabbast prepp? Med prepp menar jag här tiden från det att man bestämmer vilket spel man ska spela till dess att man börjar med beskrivning, dialog och liknande. Inget jäkla "prep is play", alltså. Och regelförklaringar räknas in i prepptiden, om man inte kan börja spela med ett fåtal förklarade regler och sedan förklara fler allteftersom. Jag har på senare dagar mer och mer börjat uppskatta kort prepptid. Utpost är kul att spela, men det kan ta en timme innan man är klar med att bygga utposten, rita relationskarta, välja rollpersoner och förklara regler. Det sjätte inseglet och Svart av kval har också ganska lång prepptid. Mitt senaste spel Nerver av stål, däremot, har mycket kortare prepptid. Det tar kanske en kvart att förklara vad spelet går ut på, förklara reglerna och sätta igång. Inga relationskartor och inget rollpersonsskapande, vilket är skönt. Finns det spel som är lika snabba eller snabbare?

God45

#PrayersForBahakan
Osr D&D. Prep tar max 5 till 10 minuter.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
God45;n98826 said:
Osr D&D. Prep tar max 5 till 10 minuter.
Du får starta en tutorialtråd om hur du får ner det i den tiden. ^^

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis;n98820 said:
Vilka spel har snabbast prepp? Med prepp menar jag här tiden från det att man bestämmer vilket spel man ska spela till dess att man börjar med beskrivning, dialog och liknande. Inget jäkla "prep is play", alltså. Och regelförklaringar räknas in i prepptiden, om man inte kan börja spela med ett fåtal förklarade regler och sedan förklara fler allteftersom. Jag har på senare dagar mer och mer börjat uppskatta kort prepptid. Utpost är kul att spela, men det kan ta en timme innan man är klar med att bygga utposten, rita relationskarta, välja rollpersoner och förklara regler. Det sjätte inseglet och Svart av kval har också ganska lång prepptid. Mitt senaste spel Nerver av stål, däremot, har mycket kortare prepptid. Det tar kanske en kvart att förklara vad spelet går ut på, förklara reglerna och sätta igång. Inga relationskartor och inget rollpersonsskapande, vilket är skönt. Finns det spel som är lika snabba eller snabbare?
Jag tror att jag skulle kunna preppa Null State på en kvart inkl. rollpersonsskapande, men det är ju för att jag redan har något halvdussin standardplots att plocka från, som jag vet funkar hyfsat. Annars rekommenderas ju 45 minuter.

Jag ser för övrigt också fram emot en guide som låter prep till OSG och Fantasy! ta 5-15 minuter. Är det folk som typ bara skapar rollpersoner och första rummet i en grotta och sen improviserar?

Max Raven

T12-kultist
15 minuters prepp känns jäkligt bare-bones. Rollpersoner på 5-10 minuter, visst, men ett helt äventyr på en kvart - även för mig som improviserar en del som spelledare är det rätt kort tid. Jag tror inte jag kan få till en schysst sandlåda/fisktank på den tiden.

Är det en jäkla massa rutin, att man spelar äventyr man spelat innan, eller något annat som ligger bakom?

Mind you, jag kan se det i spel som Fiasco, Tokyo Brainpop, Dungeon World och andra mer "samberättiga" spel att man kommer igång från scratch rätt fort, men där bygger man också en del medan man spelar.

Genesis

Ni dés ni maître
Fiasco skulle nog kunna preppas på en kvart, men då måste alla kunna reglerna sedan innan och man måste hoppa över diskussion om hur alltihop hänger ihop (något som flera sagt till mig är viktigt om man vill få ut något ur preppen). Med nya spelare och ordentlig prepp tror jag inte att man får ned prepptiden till en kvart i Fiasco. Tokyo Brainpop och Dungeon World vet jag inte mycket om. Kan man få ned dem till en kvarts prepptid? Vilka tekniker används isåfall?

Andra spel jag kommer på:

Keep it Sunny. Här hålls prepptiden kort genom att man använder färdiga rollpersoner och ett väldigt enkelt regelsystem med tydliga regler för scenerna, typ "Börja i Paddy's Pub. Två personer grälar om något."

Lady Blackbird. Här har vi också färdiga rollpersoner, men jag har inte spelat spelet. Hur lång tid tar regelförklaringar? Kan man pytsa ut dem efter han under spelmötet? Går det att få ned prepptiden?

---

Jag är för övrigt också skeptisk till att man kan få ned prepptiden till 5-10 minuter i OD&D. I alla fall om inte alla spelat spelet förut och kan reglerna sedan innan.

---

EDIT: Null State var ett bra förslag. Det känns som att det är väldigt snabbt att komma igång med, i alla fall om man kan improvisera intrigen. Det vore intressant att se ett set med regler och tekniker som hjälper spelledaren att improvisera under spel. Typ "När de gör X, välj A, B eller C". Kanske även en frågeställningslista där man kan kryssa sig fram till en bra intrig:

Tekniken är:
* Ett kraftfullt vapen
* Något som kan påverka människors sinne
* Något som kan påverka människors kroppar
* Något som kan spionera på andra

Fienden är:
* En främmande stat
* En maktgalen miljardär
* En hemlig sammanslutning

Björn den gode

Swashbuckler
GxB och BxB är väl också väldigt snabbpreppade, regelförklaring 2 min, läs en a4 var med din rollperson go. Sen vet jag inte riktigt om det är vad du är ute efter men det finns också flera jeepformsäventyr och kammarlajv som fungerar liknande, "Samtal" tex tar väl 5-10 minuter prepp och är ett bra äventyr, men det är ju inte riktigt ett spel (å andra sidan är väl lady blackbird också lite tveksamt tycker jag, kräver det inte att spelledaren läst det innan?).

Ram

Skev
Jag har spelat In a wicked age i någon light-version som var extremt low prep. Det fanns en bunte bra templates och man skapade sedan en vän och en ovän. Dra sedan orakel och kör.

Tre solar

Hero
Rollspelsbaren erbjöd (erbjuder?) friformsäventyr där preppen var att slumpa fram tre ord, sen körde man. Så det är nog snabbast.

I murderous ghosts läser man en a5 text och gör några enkla val (typ: vad heter du och hur ser du ut, respektive: var befinner du dig), så om man läser kvickt och inte har beslutsångest är det också en topp-kandidat.

Annars beror ju svaret mycket på vad man menar med prepp. Räknas det som prepp att spelledaren har läst reglerna? Om spelarna gjort det? Räknas det som prepp att känna till rollspelskonventioner, som vad en spelledare gör eller hur man rullar en t100? Att skriva ut rollformulär?

Vissa D&D-spel kräver ju otroligt lite förberedelser inför ett spelmöte, men då förutsätter de såklart att spelledaren (men inte spelarna) kan reglerna, vet hur en t8 ser ut och har köpt ett äventyr eller är väl insatt i ett system för att slumpa fram rum i en dungeon.

Genesis

Ni dés ni maître
Tre solar;n98954 said:
Annars beror ju svaret mycket på vad man menar med prepp. Räknas det som prepp att spelledaren har läst reglerna? Om spelarna gjort det? Räknas det som prepp att känna till rollspelskonventioner, som vad en spelledare gör eller hur man rullar en t100? Att skriva ut rollformulär?
Ja, där kan man ju såklart ha olika definitioner. Jag tenderar att inte räkna tid som den spelare som håller i spelet behöver utföra en gång (läsa in reglerna), men däremot sådant som behöver utföras inför varje spelmöte (skriva ett äventyr). Men det är ju inte på något sätt hugget i sten. Bäst i kategorin är väl spel där ingen behöver ha läst reglerna i förväg. A Penny for Your Thoughts funkar väl så, tror jag, men jag har aldrig spelat det.

God45

#PrayersForBahakan
OSR d&d på 5 minuter. Jag ska ge tre olika varianter. Men först ska jag sätta lite grundregler för hur du gör om du vill spela om 5 minuter och lite grejer om systemet.

Grundregler: Du behöver ingen setting. Du behöver exakt de platserna som finns i äventyret, en by eller stad där karaktärerna kan ladda om sina spells och köpa grejer och lite vildmark runt omkring. Allt annat är antingen bullshit eller saker du kan bygga senare när spelarna ger sig av dit. Du behöver inte veta vad gudarna heter eller shit. Sedan måste du kunna improva, du bara måste kunna detta. Men om du inte kan det är du antagligen en ganska ny GM eller så har du helt enkelt inte talangen för det. Den sista grundreglen är att du måste lita på spelarna och inse att de är viktigare än vad du är. Om någon vill spela en clerik frågar du "Vad dyrkar du för gud?" och oavsett om de säger att de dyrkar Pelor, John Lenon eller Thor så är det vad som gäller. Inget, "men det är inte seriöst!" gnäll.

Systemet finns nästan inte. Det är snabbt, dödligt, man gör få val utom klass, man slumpar fram magier och folk har bara en enda på level 1. Vill du simma? Strength check I guess. Vill du starts ett proxy krig mellan goblinsen? Spela ut det medan jag gör en rolig goblin röst eller rulla charisma. Det är superlätt.

Kej, med det sant kan vi jag ge er de tre sätten.

1. Du improvar allt! Det är inte svårt och ärligt talat gör jag nästan alltid så. Vi sätter oss ner för att spela 40k eller vampire eller whatever och medan spelarna levlar upp sina karaktärer hittar jag på ett mord mysterium med 10 misstänkta eller Deepone space marines eller what ever. Sedan kör jag det och låtsas som om jag hade planerat saker för av någon anledning tycker folk det känns bättre. Ibland hävdar jag att jag ska köra en kampanj, lägger boken framför mig och sedan bara improvar jag. Det här är superlätt i OSR D&D för monster stats är så lätta att hålla i huvudet och allt annat är systemlöst.

Det hjälper att vara påläst och inte rädd att stjäla saker om du gör så här. Bara sätt dina spelare i rollen av Orpheus eller Agent Moulder och sno en handling. Går de vilt utanför handlingen är det coolt och du snor något annat att kasta in dem i om de inte har egna idéer.

2. Du randomiserar allt med spelarna. Du skaffar ett gäng random monster, karta, skatt och fäll listor och sedan låter du spelarna rulla för grejer. Vem är bartendern? Rulla här. Det finns listor för allt online, sno dem!

3. Du laddar ner en one- page dungeon, läser och lär dig den på under 5 minuter och sedan kör du den. Är där luckor fyller du i dem med improvande eller random listor.

Så, nu är du redo att spela D&D :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Wilpers Fenomenet (direktlänk till pdf) är ett såntdär spel där man till stor del läser innantill (varje spelare har eget blad med instruktioner) och det är inte så jättemycket som måste stämmas av gällande setting om jag minns rätt. Det borde gå att komma igång med på 15-20 minuter utan att stressa särskilt mycket.

Pilzefrau

hon/henne
Dungeon World faller nog på regelförklaringar; rollformulären har kryssval som borde vara ganska enkla men som tar tid eftersom spelaren frågar "här står det 'on a 10+, hold 3', vad betyder det?". Dvs de mekaniska bitarna av valen kräver lite regelförklaring. Efter rollpersonsskapande går det typ på nolltid att kicka igång, om du vill det: boken tipsar om att starta in medias res, i stil med "ni smyger längs med grottgången och hör höjda röster framför er, bullriga röster, säkert någon sorts troll, vad gör ni?".

Det ska tilläggas att om du kör in medias res-varianten behöver du kompensera med situations-setup senare. Ett sätt är att portionera ut det under första mötet genom att då och då fråga "vad är det för skatt ni hoppas hitta här nu igen" eller "vem av er var det som hittade kartan hit". Ett annat är att låta det vara under första spelmötet, och istället prata igenom settingen lite grann inför andra mötet. Om det är ett one-shot kanske inget sådant behövs; det går att underhålla en DW-grupp ett spelmöte utan att veta varför de är i grottan förutom "pengar".

chrull

Stockholm Kartell
Genesis;n98883 said:
Jag är för övrigt också skeptisk till att man kan få ned prepptiden till 5-10 minuter i OD&D. I alla fall om inte alla spelat spelet förut och kan reglerna sedan innan.
Lösningen om man har nybörjare är ju såklart att spelledaren håller reda (på allt mekaniskt) på rollformuläret och slår alla tärningsslag (som det sägs ha varit från den allra första början). Mekanik-sugna spelare kan introduceras för regler allt eftersom.
Men det förutsätter som God45 sagt att spelledaren har bra koll på regler och är bra på att improvisera alternativt har en One page dungeon tillgänglig.

Zombie Cinema? Där känns det som att man borde vara igång med att spela efter 10-20 minuter utan problem? Slänger man på någon riktlinje som "Basera världen på den senaste biofilmen någon av er såg" och "Basera din rollperson på en karaktär från en TV-serie du såg på nyligen" så borde även en velig grupp vara igång på 30 minuter?

Imagine borde också gå snabbt?

God45

#PrayersForBahakan
chrull;n99392 said:
Lösningen om man har nybörjare är ju såklart att spelledaren håller reda (på allt mekaniskt) på rollformuläret och slår alla tärningsslag (som det sägs ha varit från den allra första början). Mekanik-sugna spelare kan introduceras för regler allt eftersom.
Alltså, man berättar för spelarna vad de ska slå i typ, de första två slagen. Sedan vet de vad de ska slå. Jag tycker inte man ska slå åt dem för då försvinner Learning by doing momentet.