OSR d&d på 5 minuter. Jag ska ge tre olika varianter. Men först ska jag sätta lite grundregler för hur du gör om du vill spela om 5 minuter och lite grejer om systemet.
Grundregler: Du behöver ingen setting. Du behöver exakt de platserna som finns i äventyret, en by eller stad där karaktärerna kan ladda om sina spells och köpa grejer och lite vildmark runt omkring. Allt annat är antingen bullshit eller saker du kan bygga senare när spelarna ger sig av dit. Du behöver inte veta vad gudarna heter eller shit. Sedan måste du kunna improva, du bara måste kunna detta. Men om du inte kan det är du antagligen en ganska ny GM eller så har du helt enkelt inte talangen för det. Den sista grundreglen är att du måste lita på spelarna och inse att de är viktigare än vad du är. Om någon vill spela en clerik frågar du "Vad dyrkar du för gud?" och oavsett om de säger att de dyrkar Pelor, John Lenon eller Thor så är det vad som gäller. Inget, "men det är inte seriöst!" gnäll.
Systemet finns nästan inte. Det är snabbt, dödligt, man gör få val utom klass, man slumpar fram magier och folk har bara en enda på level 1. Vill du simma? Strength check I guess. Vill du starts ett proxy krig mellan goblinsen? Spela ut det medan jag gör en rolig goblin röst eller rulla charisma. Det är superlätt.
Kej, med det sant kan vi jag ge er de tre sätten.
1. Du improvar allt! Det är inte svårt och ärligt talat gör jag nästan alltid så. Vi sätter oss ner för att spela 40k eller vampire eller whatever och medan spelarna levlar upp sina karaktärer hittar jag på ett mord mysterium med 10 misstänkta eller Deepone space marines eller what ever. Sedan kör jag det och låtsas som om jag hade planerat saker för av någon anledning tycker folk det känns bättre. Ibland hävdar jag att jag ska köra en kampanj, lägger boken framför mig och sedan bara improvar jag. Det här är superlätt i OSR D&D för monster stats är så lätta att hålla i huvudet och allt annat är systemlöst.
Det hjälper att vara påläst och inte rädd att stjäla saker om du gör så här. Bara sätt dina spelare i rollen av Orpheus eller Agent Moulder och sno en handling. Går de vilt utanför handlingen är det coolt och du snor något annat att kasta in dem i om de inte har egna idéer.
2. Du randomiserar allt med spelarna. Du skaffar ett gäng random monster, karta, skatt och fäll listor och sedan låter du spelarna rulla för grejer. Vem är bartendern? Rulla här. Det finns listor för allt online, sno dem!
3. Du laddar ner en one- page dungeon, läser och lär dig den på under 5 minuter och sedan kör du den. Är där luckor fyller du i dem med improvande eller random listor.
Så, nu är du redo att spela D&D