Nekromanti Snabbhetsindex

Attack Bosse

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
100
Location
Göteborg
Jag undrar lite hur neogames har tänkt sig snabbhetsindex. Svärd ar ju i allmänhet bättre SI än yxor och klubbor, vilket är begripligt. Men varför har spjut så dålig SI? I och för sig har dom ju ett högt värde när striden öppnas men inte sedan. Någon som slåss med ett spjut torde väl med sitt långa vapen försöka hålla motståndaren på avstånd och på så sätt ha just SI som sin beväpnings fördel; det är ju inte så att så fort en strid är öppnad så hamnar man på ett visst avstånd och så är spjutets längd en nackdel.
Det allra värsta är förstås att samtliga stavar har SI 5 när striden är öppnad medan alla spjut har 1 eller 2!
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Det allra värsta är förstås att samtliga stavar har SI 5 när striden är öppnad medan alla spjut har 1 eller 2!

Tryckfelsnisse. Stavarna skall ha SI 3/4, undantaget den alviska visna. Visna har 4/5, på grund av att staven är 180 cm lång (vilket även innebär att de 150 cm som står i åtminstone vapentabellen i alvboken också är en tryckfelsnisse).

Personligen brukar jag säga att spjutet kan få SI 3/4 om man väljer att bruka det som en stav (dvs. inte använda spetsen, vilket bara ger krossande anfall). Egentligen borde det kanske vara 4/5, i och med att spjutets längd är mer som visna (180+)... Hur som helst, SI modifieras bara då man väljer att 'banka' med spjutet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Någon som slåss med ett spjut torde väl med sitt långa vapen försöka hålla motståndaren på avstånd och på så sätt ha just SI som sin beväpnings fördel

Förvisso, men tror du inte att motståndaren (säg en svärdskämpe för enkelhetens skull) försöker komma in ?. Det torde vara hans mål att komma runt och innanför spjutets räckvidd.
Då får man ställa sig själv frågan, hur gör man det när spjutet är så långt ?
Jo, man slår till det långa spjutet längst ut och kliver, eftersom spjutet är så långt så blir hävarmen jättestor längst ut där svärdskämpen med lätthet kan slå till.
Ok, ok. Tycker att spjut-fetischister, men då håller vi spjutet närmre oss så att vi kan motverka hävarmen.
Man tackar, säger svärdskämpen och kliver in i slagavståndet (eftersom spjutet är tillbakadraget).

Som du kanske förstår så är det inte så jäkla lätt att slåss med spjut, det fanns en anledning till att svärd blev så populära under medeltiden. Dom var helt enkelt bäst.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Jag anser att det är jättebra regler!

Om du använder ett spjut då fungerar ju det bra när du har motståndaren framför piken. [Därav högt SI i öppning]

Om motståndaren däremot kommer in i strid innanför din räckvidd med vapnet, alltså på kortare avstånd än vad spjutet är långt så måste du flytta på dig och flytta spjutet för att han skall komma om rätt sida av piken. Ganska omständigt tycker jag. [Därav lågt SI i involverad strid]

En stav är lång och kan greppas i ena änden och då har du lång räckvidd. [Därav högt SI i öppning]

En stav används sedan på kortare avstånd tätt inpå med brett grepp och staven har en jämn tyngpunkt (till skillnad från spjutet som är tungt i fram, eller?). Staven är alltså smidig att flytta på runt omkring motståndaren på grund av det breda greppet. Det är lätt att flytta staven dit man vill. [Därav högt SI i involverad strid.]

Sedan kan man ju använda siffrorna i Eon lite som man vill, bara man kan dom! Om spjutet anses vara kort och smidigt (som en stav) och rollpersonen använder den som en stav så varför kan denne inte då åtnjuta sig värdena från en stav. (Tex. om spjutet i detta fall är mer en stav med pik än ett spjut... alltså inte ett "spjut" regeltekniskt utan mer som en stav som gör stickskada)

Nå det var väl inte så svårt. SI är ett mått på hur behändigt ett vapen är i olika situationer. Andvänds inte spjutet för att hålla folk borta. Regeltekniskt används alltså spjutet till att hålla dem på "Öppnings avstånd"... nästan som på riktigt!

Aeon har talat.
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Tryckfelsnisse. Stavarna skall ha SI 3/4, undantaget den alviska visna. Visna har 4/5, på grund av att staven är 180 cm lång (vilket även innebär att de 150 cm som står i åtminstone vapentabellen i alvboken också är en tryckfelsnisse).
Du verkar ha ett litet verklighetsfel där.

Den första siffran i SI motsvarar räckvidd, och den andra motsvarar snabbhet, eller hur? En kortare stav kan hanteras fortare än en längre.

Jo-staven (längd från marken till armhålan på användaren) skapades som ett försök att öka snabbheten i bo-staven (längd c:a 180 cm). Det berättas att jo-stavens skapare förlorade en (vänskaplig) duell mot Myomoto Musashi, Japans mest berömda vapenmästare genom tiderna och författare till Fem Ringars Bok. Därefter kapade han sin bo-stav (och skapade därmed jo-staven). I nästa möte dem emellan lyckades stavkämpen, som enda person någonsin, pressa Musashi till oavgjort. Med andra ord, det lyckades; staven blev snabbare av att kapas.

Källa: Någon svensk översättning av Fem Ringars Bok (lade inte på minnet vem översättaren var).

RhiHaoEn
/Cernael san
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Du verkar ha ett litet verklighetsfel där.

Njae... Inte jag. Neogames. /images/icons/smile.gif


Den första siffran i SI motsvarar räckvidd, och den andra motsvarar snabbhet, eller hur?

Inte enbart, respektive inte enbart. Men dock till stor del sant...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
I krigarens väg så är SI 4/5 för alla stavar faktiskt.

Jag vet. Det är fel.
Om jag inte minns fel så finns det även en hel del andra fel... Det kan nog ha varit t.ex. SI för storyxan. Om det finns skillnader mellan grundreglerna och Krigarens väg, så gäller grundreglerna. Detta beror på att man råkade använda en gammal vapentabell, som bara var i utvecklingsstadiet, när man klistrade in det i Krigarens väg.
 
Top