Nekromanti Snabbhetsindex

Varg

Veteran
Ett regelförslag som vi kommit fram till, detta efter några tusen EON timmar.

S/I värdet fram används ju som bekant vid öppnandet av strid. Efter första rundan används ju enbart det andra värdet emot motståndarens(arnas) värde. Men när vi satt och diskuterade detta kändes det som att det ända tills försvararen lyckats ta tillbaka anfallet första gången skall räknas mot anfallarens första värde. Detta baseras på att man med det längre vapnet försöker hålla bort motståndaren så långt det är möjligt, detta oavsett hur litet och smidigt det andra vapnet är. Sen när försvarare tagit tillbaka användes andra värdet på indexet.

Kommentarer... (inga spydiga helst, börjar bli trött på dom)

/Varg

Oceanliner

Warrior
Mitt i prick...CTRL+C !

Mycket bra regel har du fler så dela gärna med dig...jag kan ge dig ett av mina regleförslag som ligger <a href="http://home.swipnet.se/circle/regler.html#Modifierade stridsregler">här</a>.

Din regel gör spjutet bättre vilket jag personligen tycker är helt riktigt. Har slagits lite med svärd mot en kille som hade spjut och det är rent omöjligt att komma åt honom! Sedan är jag ju ingen mästare men inte enns med sköld gick det bättre.

- Jonas

Orchson

Veteran
Låter väl rimligt. Men det gör ju att en pik är grymt svår att vinna initiativ över, och som bekant är pikar bara värdefulla mot just kavalleri och anstormande infanteri. I en one-to-one-fight är inte en pik alls effektv, dels är en pik väldigt otymplig att vifta runt med, dels så är den för lång för att behålla något initiativ. Kanske man skall införa specialregler för pikar. Det är lätt att bara backa undan med ett spjut, men en pik hamnar alltför lätt på villoväger (gärna åt någon av sidorna). Det är sedan väldigt lätt att komma runt på sidorna av det. Dessutom är alla stickvapen, om de inte är lika lätta som en värja, ganska farliga att använda. Om man bara kommer undan första attacken är det inte speciellt svårt att gå vid sidan av spjutet och därmed komma mycket nära inpå kroppen på motståndaren utan att han kan försvara sig effektivt.

What say you?

Helmgast
Bara så att du vet så spelar längden in på andra SI-värdet. Hur tror du annars att en smidig dolk har SI 1/2? Så reglerna är bra som de är.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.